مدرسهآگاهی، تجربه فلسفی کودکان در دوران همهگیری بیماری کرونا
محورهای موضوعی : کودک و نهادهای آموزشی
1 -
کلید واژه: مدرسهآگاهي تجربة فلسفی آموزش مجازی ,
چکیده مقاله :
هدفاین نوشتار تشریح وضعیت آگاهي کودکان از فعالیت روزمرة مدرسه رفتن و تأثير تعطیلی مدارس بر این آگاهي و دریافتهای کودکان در دوران همهگیری بیماری کروناست. برای اغلب دانشآموزان، مدرسه رفتن فعالیتی روزمره و بیشتر مطابق نظر بزرگسالان بوده است. بسیاری از آنها حتی بدلیل مشكلات مدرسه رفتن رضایت چندانی نیز از این كار نداشتند. با گذشت نزدیک به یکسال از تعطیلی مدارس، اکنون كه کودکان زمان قابل توجهی را در منزل و تحت آموزش مجازی سپری کردهاند و تفاوتهای مدرسه رفتن و نرفتن را بخوبی دریافتهاند، ميتوان گفت صورتهايي از مدرسهآگاهي نزد آنها متفاوت از آنچه از قبل داشتهاند، شکل گرفته است. حضور در مدرسه بصورت انتخابي خودانگیخته در برابر مدرسه رفتن به اجبار بزرگسالان، علاقه به مراودات اجتماعی با همسالان حتی با وجود مخاطرات و قوانین اجتماعی، در مقابل ارتباط با اعضای خانواده و نزدیکان و آگاهي از تفاوتهای یادگیری متکی به خود در برابر یادگیری با کمک معلمان، مهمترين دستاوردهای شناختی ـ فلسفی کودکان در اين دوره بشمار ميرود.
The objective of the present paper is to study the condition of children’s awareness in their activities in the schools and the impact of the closer of the schools on attaining awareness of the pandemic of coronavirus. So far, going to schools was associated with their activities in accordance with their parents and teachers’ views. So, due to some difficulties in going to schools most of them were not satisfied. Now, after one year of staying at home and being away from schools, they learned a lot about the differences between being at schools and staying at home. It can be said that now they have gained a form of awareness which is different from the earlier one. Going to school voluntarily versus attending at schools compulsory, willing to involve oneself in social activities despite certain threats and social restrictions versus having relation with family members, and the difference between self learning and learning through teachers are among the main philosophical and cognitive achievements of children.
ابوالمعالی حسینی، خدیجه (1399) «پیامدهای روانشناختی و آموزشی بیماری کرونا در دانشآموزان و راهکارهای مقابله با آن» فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال 15، شمارة 56، ص166ـ153.
اسپروز، محمدامین (1398) «آیا آینده به مدارس نیاز دارد؟» مجله رشد مدرسه زندگی، شمارة 11، دورة 16، ص13ـ8.
الیسون، گوینیک (1397) علیه تربیت فرزند، ترجمة مینا قاجارگر، تهران: ترجمان.
بایرامنژاد، حوریه؛ یاراحمدی، یحیی؛ احمدیان، حمزه؛ اکبری، مریم (1399) «تدوین مدل علّی رضایت از مدرسه بر اساس درک محیط کلاس و ادراک حمایت معلم یا نقش واسطهيي پایستگی تحصیلی و درگیری تحصیلی»، فصلنامه یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال 8، شمارة 3، ص85ـ78.
پروانه گهر، سیما (1399) «مطالبهگری در عصر جدید»، ماهنامه پیوند، دورة 42، شمارة 7، ص10ـ8.
پورفتحی، مهرداد (1392) «بررسی انگیزه شرکت افراد بازمانده از تحصیل در مراکز آموزش از راه دور و بزرگسالان» فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال 4، شمارة 4، ص156ـ145.
حداد عادل، فریدالدین (1399) «کرونا با نظام تعلیم و تربیت چه کرد؟» مجله رشد مدرسه فردا، دوره 17، شمارة 1، ص2.
سادات منصوری، محمد (1397) «بررسی اندیشه مرتبه بالاتر از دیدگاه پیتر کاروترز» فصلنامه تازههای علوم شناختی، سال 20، شمارة 1، ص18ـ1.
سلیمی، سمانه؛ فردین، محمدعلی (1399) «نقش ویروس کرونا در آموزش مجازی، با تأکید بر فرصتها و چالشها»، فصلنامه یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال 8، شمارة 2، ص60ـ39.
سیدی، زهرا (1392) «تأثیر مدرسه بر فرایند جامعهپذیری دانشآموزان شهر گرگان در مقایسه با سایر عوامل اجتماعی شدن» نشریة جامعه و مدرسه، شمارة 1، ص12ـ8.
شارعپور، محمود (1394) جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: سمت.
شکوهی یکتا، محسن؛ پرند، اکرم (1386) «آموزش در منزل جایگزین آموزش در مدرسه»، خانوادهپژوهی، دوره 3، شمارة 10، ص639ـ621.
جهانگردی، کیومرث (1399) «یادگیری غیررسمی: آموختن خودانگیخته بر بنیاد حس کنجکاوی» ماهنامه پیوند، دورة 42، شمارة 7، ص7ـ6.
عالی، مرضیه؛ شعبانی ورکی، بختیار؛ جاویدی کلاته، طاهره؛ آهنچیان، محمدرضا (1392) «انقیاد کودکان در نظام آموزشی: نقد تبارشناسانه رویکردهای انضباطی در مدرسه»، مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، دورة 6، سال 20-2، شمارة 1، ص28ـ5.
عباسی، فهیمه؛ حجازی، الهه؛ حکیمزاده، رضوان (1399) «تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از فرصتها و چالشهای تدریس در شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد)؛ یک مطالعه پدیدارشناسی فصلنامه علمی تدریسپژوهی، سال 8، شمارة 3، ص24ـ1.
غیاثوند، مهدی (1390) «معانی چهارگانه آگاهي ذهن» مجله ذهن، شمارة 45، ص174ـ147.
فرازی، فریبا؛ عسگری، علی (1399) «ارائه مدل علّی تحصیلگریزی در ارتباط با معنای تحصیل و خودکارآمدی تحصیلی: نقش واسطهيي امید به تحصیل»، فصلنامه یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال 8، شمارة 1، ص20ـ9.
قربانی، علیرضا؛ جمعهنیا، سکینه (1397) «نقش عوامل اجتماعی (خانواده، مدرسه، همسالان) در جامعهپذیری دانشآموزان استان گلستان»، جامعهشناسی کاربردی، سال 29، شمارة 70، ص128ـ113.
کارکوسکی، چاوی (1399) آنچه این بیماری از بچههایمان دزدید، ترجمة نجمه رمضانی، تهران: ترجمان.
گرگ، جسیکا (1394) علیه آموزش خصوصی؛ چرا مدرسههای عمومی بهتر است؟، ترجمة پوپک محبعلی، تهران: ترجمان.
مرتضایی، اصلان (1397) «مدرسهزدایی بررسی پدیده آموزش در خانه از ابعاد گوناگون در ایران»، مجله رشد مدیریت مدرسه، دورة 17، شمارة 1، ص59 ـ56.
Belazevic, I. (2016). Family, Peer and School Influence on Children's Social Development. World Journal of Education Vol. 6, No. 2; http://wje.sciedupress.com
Gosh, R. Dubey, M. Chatterjee, S. and Dubey, S. (2020) Impact of COVID-19 on Children: Special Focus on the Psychosocial Aspect. Minerva Pediatrica. 72(3):226-35.
Lee, J. (2020). Mental Health Effects of School Closures During COVID-19t. UNESCO’s data on school closures worldwide. it is available at: https://doi.org/10.1016/ S2352-4642(20)30109-7
Yang, C. (2020). Exploring the Possibilities of Online Learning Experiences. Unpublished doctoral dissertation, Columbia University.