شیوه های تصویر آفرینی مناظر طبیعت در منظومه ویس و رامین
محورهای موضوعی : تحلیل متون نظم
1 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی ودانشگاه فرهنگیان
کلید واژه: گرگانی, ویس و رامین, بلاغت تصویر, مناظر طبیعت,
چکیده مقاله :
مساله اصلی در این مقاله بررسی شیوه های تصویر آفرینی مناظر طبیعت در منظومه ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی است. بدین منظور ابتدا کلیه تصاویر استخراج و سپس از نظر محتوا و مضمون در طبقه بندی زیر قرار گرفته اند : الف) تصویر آب ؛ ب) تصویر آسمان ؛ پ) تصویر خورشید؛ ت) تصویر ماه و ث) تصویر گل و گیاه. یافته های این مقاله نشان می دهداز منظر تصاویر زبانی ( واقعی) و مجازی، غلبه با تصاویر مجازی است. بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که گرگانی بیش از آن که تصویری واقع گرایانه از طبیعت ارائه نماید به کاربرد هنری تصاویر طبیعت در قالب انواع بدایع لفظی و معنوی توجه داشته است. علاوه بر این ،از منظر پویایی و ایستایی تصاویر، از بین تصاویر بررسی شده مانند اغلب تصاویر کهن غلبه با تصاویر ایستا است با این همه در موارد معدودی تصاویر پویا نیز مشاهده می شودکه درخور تحسین است در مجموع می توان گفت که گرگانی شاعري تيز بين، با طبعي لطيف، ذوقي سرشار و قريحه اي بارور است. اين ويژگي ها موجب شده در توصيف و تصویرگری مناظر طبیعت بسيار چيره دست باشد و بخشي از قدرت سخنوري خويش را در اين عرصه نشان دهد .
Abstract: The main issue in this paper is to examine Landscape visualization methods in "Vis and Ramin" Fakhruddin As'ad Gorgani. First, extract all images and then in term of content are categories as below: A) Water picture; b) sky picture; c) the image of the sun; d) moon picture (e) Picture of flowers and plants. The findings of this paper show that, from the perspective of linguistic images (real) and virtual is overcome with virtual images. So it can be concluded that, Gorgani is considered to provide a realistic image of nature than the artistic use of nature images in Rhetoric and spiritual framework. Furthermore, from the perspective of dynamic and static images, from examined images such as the most ancient image overcome with static images, however, in rare cases can be seen the dynamic images. It is worthy of praise and it can be said that, Gorgani is observant (Argus-eyed) poet, with sense of humor, rich and impeccable taste. These features make him accomplish in description and nature landscapes illustration and show part of his eloquence power in this field.
- دهخدا، علی اکبر(1383) ، لغتنامه دهخدا؛ زیرنظر محمد معین، جعفر شهیدی. تهران: دانشگاه تهران، سازمان لغت نامه دهخدا.
- شفیعی کدکنی ، محّمدرضا .(1376) . صور خیال در شعر فارسی . تهران . آگاه.
- فتوحی، محمود (1385)، بلاغت تصویر، تهران. سخن.
- فولادی سپهر، راضیه (1393)، کيفيت تصويرپردازي از احکام نجوم در سخن انوري، دوفصلنامة زبان و ادبيات فارسي، سال ٢٢ ، شمارة ٧٦ ، بهار و تابستان1393
- گرگانی، فخرالدین اسعد (1392 ) ، ویس و رامین، به مقدمه ، تصحیح و تحشیه محمد روشن ، تهران، صدای معاصر.
- معین ، محمد (1380) ، فرهنگ فارسی ، امیر کبیر ، تهران .
- موحد ، ضيا (1392)، شعر و شناخت ، مرواريد ،تهران .
- ولک، رنه ؛ وارن، آوستن(1373) نظریه ادبیات، ترجمه: ضیا موحد و پرویز مهاجر، چاپ اول، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی