شیوه های تصویر آفرینی مناظر طبیعت در منظومه ویس و رامین
الموضوعات :
1 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی ودانشگاه فرهنگیان
الکلمات المفتاحية: گرگانی, ویس و رامین, بلاغت تصویر, مناظر طبیعت,
ملخص المقالة :
مساله اصلی در این مقاله بررسی شیوه های تصویر آفرینی مناظر طبیعت در منظومه ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی است. بدین منظور ابتدا کلیه تصاویر استخراج و سپس از نظر محتوا و مضمون در طبقه بندی زیر قرار گرفته اند : الف) تصویر آب ؛ ب) تصویر آسمان ؛ پ) تصویر خورشید؛ ت) تصویر ماه و ث) تصویر گل و گیاه. یافته های این مقاله نشان می دهداز منظر تصاویر زبانی ( واقعی) و مجازی، غلبه با تصاویر مجازی است. بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که گرگانی بیش از آن که تصویری واقع گرایانه از طبیعت ارائه نماید به کاربرد هنری تصاویر طبیعت در قالب انواع بدایع لفظی و معنوی توجه داشته است. علاوه بر این ،از منظر پویایی و ایستایی تصاویر، از بین تصاویر بررسی شده مانند اغلب تصاویر کهن غلبه با تصاویر ایستا است با این همه در موارد معدودی تصاویر پویا نیز مشاهده می شودکه درخور تحسین است در مجموع می توان گفت که گرگانی شاعري تيز بين، با طبعي لطيف، ذوقي سرشار و قريحه اي بارور است. اين ويژگي ها موجب شده در توصيف و تصویرگری مناظر طبیعت بسيار چيره دست باشد و بخشي از قدرت سخنوري خويش را در اين عرصه نشان دهد .
- دهخدا، علی اکبر(1383) ، لغتنامه دهخدا؛ زیرنظر محمد معین، جعفر شهیدی. تهران: دانشگاه تهران، سازمان لغت نامه دهخدا.
- شفیعی کدکنی ، محّمدرضا .(1376) . صور خیال در شعر فارسی . تهران . آگاه.
- فتوحی، محمود (1385)، بلاغت تصویر، تهران. سخن.
- فولادی سپهر، راضیه (1393)، کيفيت تصويرپردازي از احکام نجوم در سخن انوري، دوفصلنامة زبان و ادبيات فارسي، سال ٢٢ ، شمارة ٧٦ ، بهار و تابستان1393
- گرگانی، فخرالدین اسعد (1392 ) ، ویس و رامین، به مقدمه ، تصحیح و تحشیه محمد روشن ، تهران، صدای معاصر.
- معین ، محمد (1380) ، فرهنگ فارسی ، امیر کبیر ، تهران .
- موحد ، ضيا (1392)، شعر و شناخت ، مرواريد ،تهران .
- ولک، رنه ؛ وارن، آوستن(1373) نظریه ادبیات، ترجمه: ضیا موحد و پرویز مهاجر، چاپ اول، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی