نوآوری و دانشگاه؛ تأملی بر شکلگیری و توسعه دانشگاه نوآور
محورهای موضوعی : تخصصیشیوا جوانمردی 1 , طیبه موسوی 2 , رضا ایران پور مبارکه 3
1 - دانشگاه علامه طباطبائی
2 - دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 - مؤسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان
کلید واژه: اکوسیستم نوآوری, سیستم نوآوری, دانشگاه نوآور, نوآوری, علم و فناوری,
چکیده مقاله :
امروزه تأثیر نوآوری بر رشد و توسعه اقتصادی و پیشرفت کشورها بسیار مورد توجه است. بسیاری از کشورهای پیشرو در علم و فناوری، کشورهای هستند که سعی کردند نوآوری را در همه سطوح و ابعاد ارکان اکوسیستم نوآوری خود به کار گیرند. یکی از اصلیترین و حائز اهمیتترین ارکان و مؤلفههای اکوسیستم نوآوری هر کشور دانشگاهها هستند. امروزه دانشگاهها نقش بسزایی در تولید علم و فناوری دارند. همچنین بسیاری از دانشگاهها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه سعی کردند نوآوری را در ساختار آموزشی خود به کار برده و تحول آفرین باشند. دانشگاه نوآور مناسبترین بستر برای نائل شدن به این هدف و بسط و گسترش نوآوری در سطوح مختلف دانشگاهی است. در این راستا تلاش شد با روش تحقیق کتابخانهای (مطالعات ثانویه از نوع فراترکیب) و مبتنی بر مطالعه منابع اطلاعاتی به بررسی ادبیات موضوعی دانشگاه نوآور پرداخته شود. جامعه مطالعه این تحقیق، کلیه منابع و مستندات کتابخانهای بود. پژوهش حاضر به بررسی مبانی نظری، تبیین مفهوم و ویژگیهای کلیدی و راهبردهای دستیابی به دانشگاه نوآور میپردازد. هدف از این مقاله بررسی نقش نوآوری و اکوسیستم نوآوری در شکلگیری و توسعه دانشگاه نوآور، همچنین بررسی ساختار دانشگاه نوآور است.
Today, the impact of innovation on economic growth and development and the progress of countries is very much considered. Many leading science and technology countries are countries that have tried to innovate at all levels and dimensions of the ecosystem of innovation. One of the most important and important components of the innovation ecosystem of each country is universities. Today, universities have a significant role in the production of science and technology. Also, many universities in developed and developing countries have tried to innovate in their educational structure and to be transformative. Innovative University is the most suitable platform for achieving this goal and expanding innovation at various academic levels. In this regard, we tried to study the literature of the University of Innovation by using a library research method (secondary studies of the kind of theater) and based on the study of information sources. The study population of this study was all sources and library documentation. The present research studies theoretical foundations, explaining the concept and key features and strategies for achieving the innovative university. The purpose of this paper is to examine the role of innovation and the ecosystem of innovation in the formation and development of the innovative university, as well as the study of the structure of the innovative university.
عبدلی، قهرمان(1386). نظام ملی نوآوری، ابداعات و جهش اقتصادی. فصلنامه پژوهش¬های اقتصادی ایران، 9(31)،103-126.
نعمتی، محمد علی، موسوی امیری، طیبه و خسروی، محبوبه(1393). دانشگاه پژوهی؛ رهیافتی نو در راستای توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت. نشریه صنعت و دانشگاه; ۷ (۲۵ و ۲۵) :۱-۱۴
Arnt, J., Bang-Andersen, B., Grayson, B., Bymaster, F. P., Cohen, M. P., DeLapp, N. W., ... & Nelson, D. L. (2010). Lu AE58054, a 5-HT6 antagonist, reverses cognitive impairment induced by subchronic phencyclidine in a novel object recognition test in rats. International Journal of Neuropsychopharmacology, 13(8), 1021-1033.
انصاری، رضا، و طیبی، حمیدرضا(1392). بررسی و تبیین سازمان¬های پژوهش و فناوری در نظام ملی نوآوری ایران مورد مطالعه: جهاد دانشگاهی. مجله رشد فناوری، فصلنامه تخصصی پارک¬ها و مراکز رشد، 10(37).
Lundvall, B. Å. (Ed.). (2010). National systems of innovation: Toward a theory of innovation and interactive learning (Vol. 2). Anthem press.
Fukuda,K., & Watanabe,CH.(2012). Innovation Ecosystem for Sustainable Development; Sustainable Development, Prof. Chaouki Ghenai, cdn.intechopen.com/pdfs.
Bang Andersen,J.(2013).What Are Innovation Ecosystem and How To Build and Use Them; www.innovationmanagement.se.
Intarakumnerd,P.&Chairatana,P(2002). “National innovation system in less successful developing countries: the case of Thailand”, Research Policy , Volume 31, Issues 8-9, , Pages 1445-1457.
دانایی¬فرد، حسن، و خداداد حسینی، سید حمید(1383). چارچوب¬های نهادی در نظام ملی نوآوری: رویکردی تطبیقی به نقش دولت و مدیریت دولتی. مجله مطالعات مدیریت، (43-44).
Muller, E., & Zenker,A.(2001). “Business services as actors of knowledge transformation: the role of KIBS in regional and national innovation systems”, Research Policy, Volume 30( 9), 1501-1516.
فرقانی، علی، و انصاری، رضا(1387). ضرورت توسعه نظام ملی نوآوری در ایران. مجله رهیافت،(42).
نعمتی، محمد علی و موسوی امیری، سیده طیبه(1394). تببین مدل علی چالش های تحقق دانشگاه پژوهی در دانشگاههای تخصصی کشور مورد کاوی: دانشگاه علامه طباطبایی. نشریه نوآوری و ارزش آفرینی؛ ۳ (۷) :۱۹-۳۲.
صاحبی، سمیه، و تجری، مجتبی(1391). دانشگاه نوآور، به عنوان یک ضرورت عصر حاضر. ارائه شده در کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش¬بنیان، با چشم اندازی بر مراکز سه¬گانه کارآفرینی، رشد و پارک¬های علم و فناوری، ارتباط بین دانشگاه¬ها و صنعت(جامعه).
Clark, B. (1998). Creating Entrepreneurial Universities,Organisational Pathways of Transformation, Oxford/New York: Pergamon Elsevier.
OECD. (1998). Managing National Systems of Innovation
Morgan.J. (2015). The Innovation Ecosystem For The Future Of Work; https://www.forbes.com/sites/jacobmorgan.
OECD.(1997).National Innovation Systems
هیرش، ورنر زد، و وبر، لوک¬ای (1381). چالش¬های فراروی آموزش عالی در هزاره سوم(گروه مترجمان، دانشگاه امام حسین، مترجمان).تهران: انتشارات دانشگاه امام حسین تهران.
منصوری، رضا(1383). شناخت عوامل رشد پژوهش و نه موانع آن. فصلنامه رهیافت، (32).
تقی¬پور ظهیر، علی، وحسن¬مرادی، نرگس(1385). الگوی مناسب ایجاد دانشگاه کارآفرین. مجله اقتصاد و مدیریت، (69).
21Christensen,C.m&Eyring.Hennry.J(2011).The Innovative University: Changing the DNA of Higher Education from the Inside Out, https://www.amazon.com.
Walder,A. M.(2016). Pedagogical Innovation in Canadian higher education: Professors’ perspectives on its effects on teaching and learning; www.elsevier .com/stueduc.
Resnick,D.p.(2012). Innovative Universities: When,Why and How? Journal of Educational Planning and Administration XXVI(2), 331‐341.National University of Educational Planning and Administration.
Jackson,D.J(2011).What is an Innovation Ecosystem?; National Science Foundation, Arlington,VA, erc-assoc.org/sites/default/files.
زین آبادی، حسن رضا و موسوی امیری، سیده طیبه(1397) . تأملی بر دوره های موک در نظام آموزش عالی ایران؛ چالشها و راهکارها. فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی; ۶ (۱۲) :۴۱-۵۶
Christensen.C.M., &Armstrong.E.G(1998). "Disruptive Technologies: A Credible Threat To Leading Programs In Continuing Medical Education?," Journal of Continuing Education in the Health Professions, 18, 69-80.
Hilmi,M. F.(2016). Disruptive Innovation in Education: Open Learning, Online Learning, MOOCs and What Next?; www.ijhssi.org/papers/v5(10)/version-3/H5103049053.pdf.
شجاعی، سعید، بی¬تعب، علی، و منجم¬زاده، سعید(1390). تبیین نظام¬مند توانمندی نوآوری در سطح ملی.فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی،(17).
Campbell,D. F.J., & Carayannis,E. G(2013).Epistemic Governance in Higher Education,Quality Enhancement of UniversitiesforDevelopment.www.springer.com.
شهرآرای، مهرناز، و مدنی¬پور، رضا(1375). سازمان خلاق و نوآور. مجله دانش مدیریت. 33-34.
محبوبی و توره(1387). آسیب¬شناسی خلاقیت و نوآوری در دانشگاه، دانشگاه اسلامی، 37(1).
یمنی دوزی سرخابی، محمد (1388). دانشگاه سازگارشونده: یک فرایند پیچیده، رویکردها و چشم اندازهای نو در آموزش عالی. تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی،64-13.
کوچکی، لاله، و محمدی، مهدی(1392). ارزیابی میزان شیوع عوامل کلیدی دانشگاه نوآور از دیدگاه دانشجویان: مطالعه موردی دانشگاه شیراز. ارائه شده درکنفرانس مدیریت چالش¬ها و راهکارها.
Clark & Gibbons, M. (1998). Higher Education Relevance in the 21st Century; Association of Commonwealth Universities.