نوآوری و دانشگاه؛ تأملی بر شکلگیری و توسعه دانشگاه نوآور
الموضوعات :شیوا جوانمردی 1 , طیبه موسوی 2 , رضا ایران پور مبارکه 3
1 - دانشگاه علامه طباطبائی
2 - دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 - مؤسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان
الکلمات المفتاحية: اکوسیستم نوآوری, سیستم نوآوری, دانشگاه نوآور, نوآوری, علم و فناوری,
ملخص المقالة :
امروزه تأثیر نوآوری بر رشد و توسعه اقتصادی و پیشرفت کشورها بسیار مورد توجه است. بسیاری از کشورهای پیشرو در علم و فناوری، کشورهای هستند که سعی کردند نوآوری را در همه سطوح و ابعاد ارکان اکوسیستم نوآوری خود به کار گیرند. یکی از اصلیترین و حائز اهمیتترین ارکان و مؤلفههای اکوسیستم نوآوری هر کشور دانشگاهها هستند. امروزه دانشگاهها نقش بسزایی در تولید علم و فناوری دارند. همچنین بسیاری از دانشگاهها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه سعی کردند نوآوری را در ساختار آموزشی خود به کار برده و تحول آفرین باشند. دانشگاه نوآور مناسبترین بستر برای نائل شدن به این هدف و بسط و گسترش نوآوری در سطوح مختلف دانشگاهی است. در این راستا تلاش شد با روش تحقیق کتابخانهای (مطالعات ثانویه از نوع فراترکیب) و مبتنی بر مطالعه منابع اطلاعاتی به بررسی ادبیات موضوعی دانشگاه نوآور پرداخته شود. جامعه مطالعه این تحقیق، کلیه منابع و مستندات کتابخانهای بود. پژوهش حاضر به بررسی مبانی نظری، تبیین مفهوم و ویژگیهای کلیدی و راهبردهای دستیابی به دانشگاه نوآور میپردازد. هدف از این مقاله بررسی نقش نوآوری و اکوسیستم نوآوری در شکلگیری و توسعه دانشگاه نوآور، همچنین بررسی ساختار دانشگاه نوآور است.
عبدلی، قهرمان(1386). نظام ملی نوآوری، ابداعات و جهش اقتصادی. فصلنامه پژوهش¬های اقتصادی ایران، 9(31)،103-126.
نعمتی، محمد علی، موسوی امیری، طیبه و خسروی، محبوبه(1393). دانشگاه پژوهی؛ رهیافتی نو در راستای توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت. نشریه صنعت و دانشگاه; ۷ (۲۵ و ۲۵) :۱-۱۴
Arnt, J., Bang-Andersen, B., Grayson, B., Bymaster, F. P., Cohen, M. P., DeLapp, N. W., ... & Nelson, D. L. (2010). Lu AE58054, a 5-HT6 antagonist, reverses cognitive impairment induced by subchronic phencyclidine in a novel object recognition test in rats. International Journal of Neuropsychopharmacology, 13(8), 1021-1033.
انصاری، رضا، و طیبی، حمیدرضا(1392). بررسی و تبیین سازمان¬های پژوهش و فناوری در نظام ملی نوآوری ایران مورد مطالعه: جهاد دانشگاهی. مجله رشد فناوری، فصلنامه تخصصی پارک¬ها و مراکز رشد، 10(37).
Lundvall, B. Å. (Ed.). (2010). National systems of innovation: Toward a theory of innovation and interactive learning (Vol. 2). Anthem press.
Fukuda,K., & Watanabe,CH.(2012). Innovation Ecosystem for Sustainable Development; Sustainable Development, Prof. Chaouki Ghenai, cdn.intechopen.com/pdfs.
Bang Andersen,J.(2013).What Are Innovation Ecosystem and How To Build and Use Them; www.innovationmanagement.se.
Intarakumnerd,P.&Chairatana,P(2002). “National innovation system in less successful developing countries: the case of Thailand”, Research Policy , Volume 31, Issues 8-9, , Pages 1445-1457.
دانایی¬فرد، حسن، و خداداد حسینی، سید حمید(1383). چارچوب¬های نهادی در نظام ملی نوآوری: رویکردی تطبیقی به نقش دولت و مدیریت دولتی. مجله مطالعات مدیریت، (43-44).
Muller, E., & Zenker,A.(2001). “Business services as actors of knowledge transformation: the role of KIBS in regional and national innovation systems”, Research Policy, Volume 30( 9), 1501-1516.
فرقانی، علی، و انصاری، رضا(1387). ضرورت توسعه نظام ملی نوآوری در ایران. مجله رهیافت،(42).
نعمتی، محمد علی و موسوی امیری، سیده طیبه(1394). تببین مدل علی چالش های تحقق دانشگاه پژوهی در دانشگاههای تخصصی کشور مورد کاوی: دانشگاه علامه طباطبایی. نشریه نوآوری و ارزش آفرینی؛ ۳ (۷) :۱۹-۳۲.
صاحبی، سمیه، و تجری، مجتبی(1391). دانشگاه نوآور، به عنوان یک ضرورت عصر حاضر. ارائه شده در کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش¬بنیان، با چشم اندازی بر مراکز سه¬گانه کارآفرینی، رشد و پارک¬های علم و فناوری، ارتباط بین دانشگاه¬ها و صنعت(جامعه).
Clark, B. (1998). Creating Entrepreneurial Universities,Organisational Pathways of Transformation, Oxford/New York: Pergamon Elsevier.
OECD. (1998). Managing National Systems of Innovation
Morgan.J. (2015). The Innovation Ecosystem For The Future Of Work; https://www.forbes.com/sites/jacobmorgan.
OECD.(1997).National Innovation Systems
هیرش، ورنر زد، و وبر، لوک¬ای (1381). چالش¬های فراروی آموزش عالی در هزاره سوم(گروه مترجمان، دانشگاه امام حسین، مترجمان).تهران: انتشارات دانشگاه امام حسین تهران.
منصوری، رضا(1383). شناخت عوامل رشد پژوهش و نه موانع آن. فصلنامه رهیافت، (32).
تقی¬پور ظهیر، علی، وحسن¬مرادی، نرگس(1385). الگوی مناسب ایجاد دانشگاه کارآفرین. مجله اقتصاد و مدیریت، (69).
21Christensen,C.m&Eyring.Hennry.J(2011).The Innovative University: Changing the DNA of Higher Education from the Inside Out, https://www.amazon.com.
Walder,A. M.(2016). Pedagogical Innovation in Canadian higher education: Professors’ perspectives on its effects on teaching and learning; www.elsevier .com/stueduc.
Resnick,D.p.(2012). Innovative Universities: When,Why and How? Journal of Educational Planning and Administration XXVI(2), 331‐341.National University of Educational Planning and Administration.
Jackson,D.J(2011).What is an Innovation Ecosystem?; National Science Foundation, Arlington,VA, erc-assoc.org/sites/default/files.
زین آبادی، حسن رضا و موسوی امیری، سیده طیبه(1397) . تأملی بر دوره های موک در نظام آموزش عالی ایران؛ چالشها و راهکارها. فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی; ۶ (۱۲) :۴۱-۵۶
Christensen.C.M., &Armstrong.E.G(1998). "Disruptive Technologies: A Credible Threat To Leading Programs In Continuing Medical Education?," Journal of Continuing Education in the Health Professions, 18, 69-80.
Hilmi,M. F.(2016). Disruptive Innovation in Education: Open Learning, Online Learning, MOOCs and What Next?; www.ijhssi.org/papers/v5(10)/version-3/H5103049053.pdf.
شجاعی، سعید، بی¬تعب، علی، و منجم¬زاده، سعید(1390). تبیین نظام¬مند توانمندی نوآوری در سطح ملی.فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی،(17).
Campbell,D. F.J., & Carayannis,E. G(2013).Epistemic Governance in Higher Education,Quality Enhancement of UniversitiesforDevelopment.www.springer.com.
شهرآرای، مهرناز، و مدنی¬پور، رضا(1375). سازمان خلاق و نوآور. مجله دانش مدیریت. 33-34.
محبوبی و توره(1387). آسیب¬شناسی خلاقیت و نوآوری در دانشگاه، دانشگاه اسلامی، 37(1).
یمنی دوزی سرخابی، محمد (1388). دانشگاه سازگارشونده: یک فرایند پیچیده، رویکردها و چشم اندازهای نو در آموزش عالی. تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی،64-13.
کوچکی، لاله، و محمدی، مهدی(1392). ارزیابی میزان شیوع عوامل کلیدی دانشگاه نوآور از دیدگاه دانشجویان: مطالعه موردی دانشگاه شیراز. ارائه شده درکنفرانس مدیریت چالش¬ها و راهکارها.
Clark & Gibbons, M. (1998). Higher Education Relevance in the 21st Century; Association of Commonwealth Universities.