توسعه مدل مبتنی بر کاربردهای پورتال اطلاعاتی سازمانی در فضای کاری شرکتهای فعال در تجارتالکترونیک
محورهای موضوعی : مديريت دانشلیلا ملک پور 1 , امیررضا کنجکاومنفرد 2 , سعید سعیدا اردکانی 3
1 - دانشگاه یزد
2 - دانشگاه یزد
3 - دانشاه یزد
کلید واژه: پورتال پورتال اطلاعاتی سازمانی فضای کاری کاربرد پورتال مدل ساختاری تفسیری,
چکیده مقاله :
امروزه با توجه به گسترش پهنای ارتباطی آنلاین و توجه به مدیریتاطلاعات در سازمانها به منظور افزایش بهرهوری و قدرت رقابتی، استفاده اثربخش و کارآ از پورتالهای اطلاعاتی سازمانی در کسبوکارهای آنلاین ضروری است. به همین منظور، هدف از این پژوهش شناسایی و ایجاد رابطه بین کارکردهای پورتال اطلاعاتی سازمان در جهت افزایش بهرهوری از اطلاعات در فضای کاری کسبوکارهای آنلاین است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی است. در گام اول این پژوهش ابعاد تشکیلدهنده مدل از ادبیاتنظری و مصاحبه با خبرگان (اساتید و متخصصان) این حوزه (مدیریت و IT) شناسایی شدند. در گام بعدی به منظور برقراری ارتباط و توالی بین ابعاد و ارائه مدل از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری بهره گرفته شد که در این روش با تجزیه معیارها در چند سطح مختلف به تحلیل ارتباط بین آنها میپردازد، که براساس مُد نظرات خبرگان و تجزیهوتحلیلهای صورت گرفته، مدل پژوهش ارائه گردید. نتیجه تحقیق بیانگر فرایند دستیابی به مدیریتدانش از طریق دیگر کارکردهای شناسایی شده پورتالهای اطلاعاتی سازمانی در فضای کاری است که نشان میدهد ارتباط با متخصصان منجر به سه بعد همکاری، دسترسی سریعتر و ساختاریافتهتر به اطلاعات میشود که این سه بعد باعث ایجاد اطلاعات یکپارچه خواهند شد و در نهایت مدیریتدانش در سازمان از طریق فرایندی کارآ شکل میگیرد. بهطور کلی پژوهش حاصل نشان داد، میتوان با استفاده از پورتالهای اطلاعاتی سازمانی و بهینهسازی کاربردهای اطلاعاتی آن در سطح شرکت به یکی از مهمترین مؤلفههای قابل توجه در مدیریت شرکتهای تجاری آنلاین که مدیریتدانش است، دست یافت.
Concerning the expanding online communication bandwidth and the importance of using enterprise portals and the attention to information management in organizations based on E-Commerce, in the orded to increase productivity and competitive power, effective and efficient use of organizational information portals is essential. To this end, the purpose of this research is to identify and build a relationship using structural-interpretive modeling between the functions of an organization’s information portal to increase productivity in the online business workspace. This research is practical in terms of purpose and descriptive terms of nature. For this purpose, in the first step, the dimensions of the model, theoretical literature, and interviewing with experts including professors and related specialists (management and IT) were identified. In the next step, a structural-interpretive modeling method was used in order to build a relationship between the dimensions and the model presentation. In this method, the research model was presented based on expert’s opinions and analysis. The research results illustrate the process of acquiring knowledge management through other identified functions of organizational information portals in the workspace, showing that communication with professionals leads to three dimensions of faster and more structured access to information as well as collaboration that will create integrated information. Finally, this knowledge management is formed through integrated information. Overall, the research showed that using organizational information portals and optimizing its applications at the company level can be achieved one of the most important components in the management of online business companies that is knowledge management.
1- اژدری، علیرضا. پایگاه مقالات علمی مدیریت. مدیریت دانش در سازمانهای دولتی. بهمن 1388.
2- حجازی، علیرضا؛ دیلمقانی، میترا. اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت پروژه. کاربرد پورتالهای سازمانی در مدیریت پروژه. 1388.
3- اولیا، محمدصالح؛ میرغفوری، سید حبیبباله؛ شهوازیان، سلاله. تدوین نقشه استراتژی سازمان با بهرهگیری از مدل ISM (مطالعه موردی گروه تولیدی یزد بسپار). 1389.
4- آذر، عادل؛ تیذرو، علی؛ مقبل با عرض، عباس؛ انواری رستمی، علیاصغر. پژوهشهای مدیریت در ایران. طراحی مدل چابکی زنجیره تأمین؛ رویکرد مدلسازی تفسیری-ساختاری. دوره 14(4):25-1. 1389.
5- دانائیفر، حسن. انتشارات سمت. استراتژیهای نظریهپردازی. 1389.
6- Eng, T. Y., & Quaia, G. Strategies for improving new product adoption in uncertain environments: A selective review of the literature. Industrial Marketing Management, 38(3), 275-282. 2009.
7- García-Dastugue, S. J., & Lambert, D. M. Interorganizational time-based postponement in the supply chain. Journal of Business Logistics, 28(1), 57-81. 2007.
8- A Galani, D., Gravas, E., & Stavropoulos, A. Engineering and Technology. The impact of ERP systems on accounting processes. World Academy of Science, 66, 418-423. 2010.
9- Chai Lee GOL. Journal of Internet Banking and Commerce. Review on the Implementation of Mobile Commercein Malaysia, vol. 13, no. 2, 2009.
10- Qin, W. Y., Luo, Y., Chen, L., Tao, T., Li, Y., Cai, Y. L., & Li, Y. H. Electroacupuncture Could Regulate the NF-B Signaling Pathway to Ameliorate the Inflammatory Injury in Focal Cerebral Ischemia/ Reperfusion Model Rats. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine. 2013.
11- Sakka, O., Millet, P. A., & Botta-Genoulaz, V. An ontological approach for strategic alignment: a supply chain operations reference case study. International journal of computer integrated manufacturing, 24(11), 1022-1037. 2011.
12- Salmeron, J.L. and Lopez, C. The Journal of Systems and Software. A multicriteria approach for risks assessment in ERP maintenance, Vol. 83 No. 10, pp. 1941-1953. 2010.
13- Soini, J., Keto, H., & Makinen, T. IEEE Transactions on Software Engineering. An Approach to Monitoring the Success Factors in Software Business in Small and Medium Size Software Companies, 21, 19-38. 2006.
14- Law, C.C.H., Chen, C.C. and Wu, B.J.P. Computers in Industry. Managing the full ERP life cycle: considerations of maintenance and support requirements and IT governance practice as integral elements of the formula for successful ERP adoption, Vol. 61 No. 3, pp. 297-308. 2010.
15- Chatzoglou, P., Chatzoudes, D., Fragidis, L. and Symeonidis, S. Federated Conference on Computer Science and Information Systems (FedCSIS). Critical success factors for ERP implementation in SMEs, pp. 1243-1252. 2016.
16- M. Al-Mashari, A. Al-Mudimigh, M. Zairi. Enterprise resource planning: a taxonomy of critical factors, Eur. J. Oper. Research 146 (2), 352–364. 2003.
17- Chau, M., Huang, Z., Qin, J., Zhou, Y., & Chen, H. Decision Support Systems. Building a scientific knowledge web portal: The NanoPort experience, 42, 1216–1238. 2006.
18- Demchenko, Y., De Laat, C., & Membrey, P. Proceedings of the 2014 International Conference on Collaboration Technologies and Systems (CTS 2014). Defining architecture components of the big data ecosystem. Washington, DC: IEEE104–112. 2014.
19- Hashem, I. A. T., Yaqoob, I., Anuar, N. B., Mokhtar, S., Gani, A., & Khan, S. U. Review and open research issues. Information Systems. The rise of “big data” on cloud computing, 47, 98–115. 2015.
20- Elazhary, H. MAGNT Research Report. Cloud computing for big data, 2(4), 135–144. 2014.
21- Lněnička, M., & Komárková, J. Government Information Quarterly. Big and open linked data analytics ecosystem: Theoretical background and essential elements. https://doi.org/10.1016/j.giq.2018.11.004. 2018.
22- Win, G. M., Strom, H. M., Howlett, B., Renker, A. M., & Washines, D. E. Roots to Wings –A Transformative Co-Mentoring Program to Foster Cross-Cultural Understanding and Pathways into the Medical Profession for Native and Mexican American Students. The Wiley International Handbook of Mentoring, 409. 2020.
23- Agrawal, T., Sao, A., Fernandes, K. J., Tiwari, M. K., & Kim, D. Y. A hybrid model of component sharing and platform modularity for optimal product family design. International Journal of Production Research, 51(2), 614-625. 2013.
24- Viador, K. Business Process Management Journal. Success factors in leveraging the corporate information and knowledge resource through intranets, 7, 285-296. 2000.
25- Bunch, T. E., Hermes, R. E., Moore, A. M., Kennett, D. J., Weaver, J. C., Wittke, J. H., & Kimbel, D. R. Very high-temperature impact melt products as evidence for cosmic airbursts and impacts 12,900 years ago. Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(28), E1903-E1912. 2012.
26- Firestone, J. M. Information Builders Systems Journal. Defining the enterprise information portal, 12, 53–61. 2006.
27- Yin, X., Scalia, A., Leroy, L., Cuttitta, C. M., Polizzo, G. M., Ericson, D. L. & Jackimowicz, and R. hitting the target: fragment screening with acoustic in situ co-crystallization of proteins and fragment libraries on pin-mounted data-collection micromeshes. Acta Crystallographica Section D: Biological Crystallography, 70(5), 1177-1189. 2014.
28- Li, Y. W., Yang, S. M., & Liang, T. P. Website interactivity and promotional framing on consumer attitudes toward online advertising: Functional versus symbolic brands. Pacific Asia Journal of the Association for Information Systems, 7(2). 2015.
29- Hazra, T. K. 24th International Conference on Software Engineering. Building Enterprise Portals: Principles to Practice. Orlando, Florida, USA. 2002.
30- Paige, R. F., Drivalos, N., Kolovos, D. S., Fernandes, K. J., Power, C., Olsen, G. K., & Zschaler, S. Rigorous identification and encoding of trace- links in model- driven engineering. Software & Systems Modeling, 10(4), 469-487. 2011.
31- Murray, M. Americas Conference on Information Systems (AMCIS). Using business portals to achieve a competitive advantage. 250-289. 2004.
32- Detlor, B. International Journal of Information Management. The corporate portal as information infrastructure: towards a framework for portal design, 20, 137-165. 2000.
33- Osterwalder, A., Pigneur, Y., &Tucci, C. L. Communications of the association for Information Systems. Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. 16(1):1-25. 2005.
34- Allen, T. J. Project Management Journal. Managing the flow of technology, 25, 30-45. 2002.
35- Newell, A., Scarbrough, M. J., Swan, P., & Aislop, L. Intranet Journal. An enterprise information portal architecture, 13, 59-68. 2009.
36- Holland, C., Light, B., & Christopher, P. Critical success factors model for ERP Implementation. IEEE Software, 1630– 1636. 2002.
37- Agmon-Levin, N., Damoiseaux, J., Kallenberg, C., Sack, U., Witte, T., Herold, M & Dias, C. International recommendations for the assessment of autoantibodies to cellular antigens referred to as anti-nuclear antibodies. Annals of the rheumatic diseases, 73(1), 17-23. 2014.
38- Shilakes, C. C., & Tylman, J. International Journal of Information Management. Enterprise information portals, 21, 269-287. 2003.
39- Sun, L., Zhang, J., Lu, X., Zhang, L., & Zhang, Y. Evaluation to the antioxidant activity of total flavonoids extract from persimmon (Diospyros kaki L.) leaves. Food and chemical toxicology, 49(10), 2689-2696. 2011.
40- Chai, J., Liu, J. N., & Ngai, E. W. Application of decision-making techniques in supplier selection: A systematic review of literature. Expert systems with applications, 40(10), 3872-3885. 2013.
41- Vedoveto, M. V. V., Dias-Arieira, C. R., Rodrigues, D. B., Arieira, J. O., Roldi, M., & Severino, J. J. ADUBOS VERDES NO MANEJO DE PRATYLENCHUS BRACHYURUS EM SOJA [GREEN MANURE IN THE MANAGEMENT OF PRATYLENCHUS BRACHYURUS IN SOYBEAN]. 2013.
42- White, C. 7th European Conference on Information Systems. Enterprise information portal requirements, 273-297. 2003.
43- Lavis, J., H. Davies, R. Gruen, K. Walshe and C. Farquhar. Healthcare Policy. Working within and beyond the Cochrane Collaboration to make systematic reviews more useful to healthcare managers and policy makers. 1(2): 21-33. 2005.
44- Agarwal A., Shanker R, Tiwari M.K. Modeling agility of supply chain. Industrial Marketing Management.36 (4):443–457. 2007.
45- Mathiyazhagan, K., Govindan, K., NoorulHaq, A. and Geng, Y. Journal of Cleaner Production. An ISM approach for the barrier analysis in implementing green supply chain management, 47(0): 283-297. 2013.
46- Marian Cloete and Snyman. Aslib Proceedings. The enterprise portal- it is knowledge management?, Vol. 55, Number. Four, 234-242. 2003.
47- Pieter van Brakel. Information Portals: a strategy for importing external conten. The Electronic Library, Vol. 21, Number. Six, 591-611. 2003.
48- Changsu Kim, Mirsobit Mirusmonov, In Lee. Computers in Human Behavior. A empirical examination of factors influencing the intention to use mobile payment, 2009.