ابعاد جهانی سازی آموزش عالی
محورهای موضوعی : كارآفريني و مديريت شركتهاي دانش بنياناحمدرضا اخوان صراف 1 , مریم نیلفروش زاده 2
1 - -
2 - -
کلید واژه: جهانی سازی, آموزش عالی, ایران, همکاری های بین المللی.,
چکیده مقاله :
جریان جهانی شدن یک ماهیت فراملیتی برای ظرفیت های فنی و علمی در جهان ایجاد نموده و به عنوان یکی از چالش های اصلي آموزش عالی در کشورهای در حال توسعه شناخته شده است. اين پديده با قرار دادن روند گسترده اي پیش روی خدمات آموزشی برون مرزی، برخی از کشورهای توسعه یافته را به سوی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آموزش با هدف همکاری علمی با سایر کشورها با هدف ارتقای کیفیت نیروی انسانی، دستیابی به مهارت های موجود در مکان های جدید، انتخاب دانشجو برای دانشگاه های داخلی، کاهش هزینه ها، دادوستد آزادتر و بهره گیری از محیط های سرمایه گذاری جدید سوق داده است. عوامل محرک بیشماری برای پیشبرد آموزش عالی جهانی وجود دارد. از جمله این عوامل می توان به ظهور فناوری ارتباطات اطلاعاتی اشاره نمود. اين فناوری مرزهای جغرافیایی را از بین می برد به گونه ای که متقاضیان می توانند درکشورخود خدمات آموزش عالی مورد نیاز را از دانشگاه های معتبر درگوشه دیگری ازجهان تامین نمایند . بدين ترتيب پدیده جهانی شدن تنها در صورتی یک فرصت خواهد بود که واحدهاي آموزش عالی بتوانند ناکارآمدی هاي خود را بر طرف کنند، در غیر اینصورت سیلاب جهانی شدن هم متقاضیان خدمات آموزشي (دانشجویان) و هم ارائه دهندگان آموزش(اساتید و نخبگان علمی) را جذب خواهد کرد. این مقاله با توجه به تحولات و تغییرات پیوسته جهان به بررسی ابعاد جهانی سازی آموزش عالی می پردازد.
Globalization trend makes a transnational nature for scientific and technical capacities in the world and recognized as one of the main challenges of higher education in developing countries. This phenomenon by introducing a wide area in front of overseas education services, lead some developed countries toward direct foreign investment in education with the aim of scientific cooperation with other countries, improvement of manpower quality, access to skills in new places, students selection for internal universities, reduce costs, using a more liberal transaction and new investment environments. There are numerous stimulating factors to promote higher education over the world. One of these factors can be cited as the emergence of information communications technology. Geographical boundaries are eliminated by this technology so that applicants can achieve required education services from universities in another corner of the world. Thus globalization will be an opportunity only if the higher education units overcome their inefficiencies, otherwise the flood of globalization will attracts the applicants (students) and training providers (teachers and elite staff). This article reviews dimensions of higher education globalization focuses on continuously developments and changes of the world.