ساز و كارهای بهره برداری از فناوري در حوزه زیست فناوری
محورهای موضوعی : كارآفريني و مديريت شركتهاي دانش بنيانجهانگیر یدالهی فارسی 1 , زهرا کلاتهایی 2
1 - تهران
2 - -
کلید واژه: راهبرد تجاریسازی, فروش, مشارکت, ادغام و یکپارچگی, صنعت زیست فناوری,
چکیده مقاله :
صنعت زيستفناوري در بخش صنايع نوين از جايگاه ويژه و خاصي برخوردار است و در كمتر از سه دهه، سرعت رشد و توسعه در زمينههاي كاربردي آن شگفتآور به شمار میرود. زيست فناوري از فناوريهاي مهم و حیاتی است كه موفقیت و تأثیرگذاری آن خود معلول تواناييها و حوزه عمل وسيع آن ميباشد. غالب شرکتهای زیست فناور کشور شرکتهای نوپا و کوچکی هستند و با وجود اینکه چندین سال از فعالیت آنها در این حوزه میگذرد، هنوز نتوانستهاند به مرحله سوددهی درخور ملاحظهای دست یابند. شواهد حاکی از آن است که در فرایند تبدیل یافتههای تحقیقاتی به بازده تجاری در این حوزه مشکلاتی وجود دارد. به عبارتی مشکل را باید در فرایند تجاریسازی تحقیقات و چگونگی بهرهبرداری از فرصتهای علمی ایجاد شده در این حوزه جستجو کرد. عبارت راهبرد تجاريسازي به انواع روشهاي بهرهبرداري از تحقيقات و فناوري که محققان و شرکتهای نوپا براي حرکت دانش از مفهوم به محيط بازار با آنها روبرو هستند، اشاره دارد. این مقاله درصدد است از طریق پژوهشی ترکیبی در حوزه این صنعت در کشور، به شناسایی و معرفی مناسبترین راهبرد تجاریسازی تحقیقات حوزه زیست فناوری در کشور بپردازد.
Biotechnology industry has a special place among novel industries and its progress and development speed just in less than three years, is seems surprising. Biotechnology is one of those crucial and important technologies that its success and impact are caused by its capabilities and extended applications. Most biotech companies are small start ups and although they have been working for several years in this area, they have not been able to achieve significant profitability yet. The evidence proves that there are some problems in process of translating research findings into commercial outcomes. The term commercialization strategy is refers to research and technology exploitation methods in front of researchers and scientists to move their science streams from concept to the market environment. This article intended to identify and introduce the most appropriate strategy of research commercialization in the Iranian biotechnology companies through the mixed methods study.