تجاري سازي موفق فناوري با رويکرد تيمي
محورهای موضوعی : انتقال فناوري و تجاريسازي پژوهشمصطفی بغدادی 1 , مرضیه شاوردی 2
1 - -
2 - دانشگاه علم و صنعت ایران
کلید واژه: ايده, نوآوري, تجاريسازي, تيم نوآوري.,
چکیده مقاله :
ايدهپردازي، پژوهش و نوآوري فناورانه، زماني ارزشمند است که منجر به خلق ثروت شود. تجاريسازي روشي است که ميتوان به واسطه آن علم را به اقتصاد گره زده و به خلق ثروت از نوآوري پرداخت. موفقيت در توسعه و تجاريسازي فناوري، مستلزم کنار هم قرار گرفتن عوامل متعددي از جمله تفکر خلاق، دانش فني مناسب، تفکر و روحيه کارآفريني و منابع مالي است. اما به ندرت پيش ميآيد يک فرد به تنهايي همه اين ويژگيها را داشته باشد. از اين رو، بهترين راهکار براي تجاريسازي موفق فناوري، ايجاد تيمي متشكل از چهار شخصيت مختلف با ويژگيهاي فوق ميباشد: اين چهار شخصيت عبارتند از مخترع/نوآور، سرمايهگذار، فناور و كارآفرين. اين مقاله ضمن بررسي تعاريف و مفاهيم تجاريسازي، به سيزده مرحله در فرايند تجاريسازي -از ايدهپردازي تا توسعه موفقيت و رشد- اشاره ميکند. در ادامه تشکيل تيم نوآوري را به عنوان يکي از راهکارهاي موفقيت تجاريسازي پيشنهاد داده و به بيان ويژگيهاي تيم نوآوري و اعضاي آن و نقش آنها در مراحل مختلف تجاريسازي ميپردازد. در پايان مقاله نيز به منظور دستيابي به دستاوردهاي بيشتر و بهتر در حوزه تجاريسازي، با توجه به شرايط موجود کشور پيشنهاداتي ارائه شده است.
Ideation, research, and technological innovation is valuable when leads to wealth creation. Commercialization is a way for linking science to economy and create wealth from innovation. Several factors, such as creative thinking, appropriate know-how, entrepreneurial thinking and spirit, and financial resources, need to get together to gain success in technology development and commercialization. But rarely an individual can have all these features. So the best solution for successful commercialization is formation of a team of four different characters with the above properties: These characters are inventor/innovator, investor, technologist and entrepreneure. This paper implies definition and concepts of commercialization, and thirteen steps in commercialization process, from ideation to success development and growth. Then introduces “innovation team” as one of the solutions for successful commercialization and describes the characteristics of team members and their roles at different stages of commercialization. In order to achieve more and better results in the area of commercialization, at the end of the paper there are recommendations with regard to Iran’s conditions.