نقش و جايگاه تکنيک هاي ارتقا در زنجيره هاي ارزش جهاني
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيزهرا ایاغ 1 , مهسا فرخنده 2 , اسماعيل ملک اخلاق 3
1 - -
2 - -
3 - گيلان
کلید واژه: تکنیکهای ارتقا, زنجیره ارزش جهانی, زنجیره ارزش مبتنی بر بازار, زنجیرههای ارزش شبه سلسله مراتبی و سلسله مراتبی, زنجیرههای ارزش شبکهای.,
چکیده مقاله :
در عصر کنونی با پیوستن کشورهاي در حال توسعه به بازارهاي جهانی، شرکتها در این کشورها با افزایش فشار رقابتی مواجه شدهاند. بررسیها نشان میدهد که بهترین راه برای تولید محصولات با کیفیت، حرکت به سمت فعالیتهاي مهارتی است. از آنجایی که در دنیای امروز تجارت بینالملل امکان خرید محصولات در سطح وسیعی را فراهم کرده است، تولید و مصرف اغلب با فاصله جغرافیایی زیاد از هم صورت میگیرد. بنابراین به منظور حفظ بقا و حضور مستمر در بازارهای پویای جهانی، شرکتها و صنایع در سراسر جهان چارهای جز به کارگیری روشهای ارتقا و بهبود در طول فرایند تولید ندارند. تحلیل زنجیره ارزش نقش ارزنده ای در درک به کارگیری مؤثر و کارای این تکنیکها به منظور حضور موفق شرکتها در گستره اقتصاد جهانی ایفا مینماید؛ چرا که در چارچوب زنجیرهای ارزش جهانی، شرکتها میتوانند با به کار گیری تکنیکهای صحیح ارتقا، از طریق بهبود در فرایند تولید و همچنین بهبود در عملیات، انتظار افزایش ارزش مضاعف و کسب مزیت رقابتی را داشته باشند. هدف از این مقاله تبیین نقش و جایگاه تکنیکهای ارتقا در زنجیرههای ارزش جهانی است. بدین منظور ابتدا به تعریف مفاهیم مرتبط با ارتقا و انواع تکنیکهای موجود پرداخته، سپس با تبیین مبانی زنجیره ارزش جهانی و الگوهای آن، به نقشی که تکنیکهای ارتقا در هریک از الگوهای زنجیره ارزش جهانی ایفا میکند، پرداخته شده است. بررسیها نشان داد که در الگوی زنجیره ارزش جهانی شبه سلسله مراتبی و سلسله مراتبی، ارتقاء محصول و ارتقاء فرایندی و در الگوی زنجیره ارزش جهانی مبتنی بر بازار، ارتقاء وظیفهای به طور مؤثر و کاراتری عمل میکنند. این در حالی است که در زنجیره ارزش جهانی شبکهای، تولید کنندگان و مصرف کنندگان شایستگیها و مزیتهای خود را به طور مکمل در جهت نوآوری و ارتقا به کار میگیرند.
In the current era, with joining developing country to the global markets, companies in these countries are facing with competition pressure. Studies show that the best way for producing qualified products is moving toward skillful and smart activities. Since modern international commerce has provided the possibility of purchasing wide range of products, production and consumption are both taking place within far geographical distances. Therefore, in order to permanently exist in dynamic world markets, companies and industries do not have other chances except implementing upgraded techniques along the production process. Value chain analysis has important role in perception of effective implementation of such technique to successfully protect companies in global economy, because in global value chain framework, company can enhance added value and gain competitive advantages by using appropriate techniques through operations and production process improvement. The purpose of this study is the explanation of the role and status of upgrading techniques in global value chain. So at first the definition of upgrading concepts and existence technique is presented, then the role of upgrading technique in global value chain management is investigated through expressing global value chain basics and its models. Studies indicate that, product and process upgrading in hierarchical and quasi-hierarchical global value chain, and functional upgrading technique in market-driven global value chain model, act more efficiently; whereas in the chain of network–based relationship, producers and consumers use their competency and competitiveness complementarily for upgrading and innovation.