بررسی عوامل مؤثر در توسعه کارآفرینی زنان
محورهای موضوعی : زيرساختهاي توسعه فناوري و نهادهاي پشتيبان توسعه فناوريآیت اله ممیز 1 , سیده عاطفه قاسمی 2 , سیده فاطمه قاسمی 3
1 - تهران
2 - -
3 - پیام نور
کلید واژه: کارآفرینی, کارآفرینی زنان, فعالیت کارآفرینانه, توسعه کارآفريني.,
چکیده مقاله :
كارآفريني از محورهاي اصلي و اساسي رشد و توسعه است به طوري كه آن را موتور توسعه اقتصادي در هر كشور ميدانند. تجربه كشورهاي داراي رشد بالاي درآمد ملي نشان دهنده آن است که مديران اين كشورها به نقش و اهميت كارآفريني در پيشرفت و توسعه كشور پي بردهاند. از آنجا كه بخش عظيمي از جامعه را زنان تشكيل ميدهند، لذا كارآفريني اين قشر از جامعه از اهميت بخصوصي برخوردار است. به گونهای که یکی از شاخصهای مهم برای ارزیابی و سنجش توسعه و پیشرفت هر کشور میزان مشارکت زنان در تولید است. آمارها نشان میدهد کمتر از 10 درصد از کارآفرینان در ایران زن هستند. تحقیق حاضر به بررسی عوامل مؤثر در توسعه کارآفرینی زنان میپردازد. ابزار تحقيق، پرسشنامه و مصاحبه ميباشد که براي حصول اطمينان از پايايي پرسشنامه مورد استفاده از آزمون الفاي كرونباخ بهره گرفته شده است و براي اطمينان از روايي يا اعتبار محتوايي پرسشنامه از روش نظرسنجي استادان و صاحبنظران امر استفاده شده است. در تحليل دادهها و ارائه يافته از آزمون آماری بهره گرفته شد. نتایج نشان میدهد با وجود احراز نقش دوگانه زنان شاغل، آنان نسبت به فعالیتهای خود احساس مثبتی دارند. در پایان پیشنهادها و راهکارهایی به منظور توسعه و گسترش فعالیتهای کارآفرینانه زنان مطرح میگردد که از مهمترین آنها فرهنگسازی در تغییر نگرش جامعه نسبت به توانمندی زنان در فعالیتهای اقتصادی است.
Entrepreneurship is one of the fundamental measures of development in each country, thus, it is considered as the engine of economic development in countries. Experiences of countries enjoying high growth of gross domestic income (GDI) indicate that leaders and managers in these countries have realized the importance of entrepreneurship in countries development. Since women represent a large part of the population, entrepreneurship of this segment of society has a particular importance. Therefore, the measurement of women's participation in production is one of the important indicators to evaluate the progress of development in each country. Statistics shows that less than 10 percent of Iranian entrepreneurs are women. The aim of this study was to investigate factors that play a role in the development of women entrepreneurship. The research was based on questionnaire and interview and to ensure the reliability, the questionnaire was tested using Cronbach's alpha being valued for validity by views of scholars and professors. Statistical tests were utilized for data analysis and presentation. The results show despite holding dual roles of working women, they have positive feelings towards their activities. At the end recommendations and suggestion for the development of women's entrepreneurial activities are discussed in order to manifest the most important cultural change in society's attitude towards women's empowerment in economic activities.