بررسی عوامل مؤثر در توسعه کارآفرینی زنان
الموضوعات :آیت اله ممیز 1 , سیده عاطفه قاسمی 2 , سیده فاطمه قاسمی 3
1 - تهران
2 - -
3 - پیام نور
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, کارآفرینی زنان, فعالیت کارآفرینانه, توسعه کارآفريني.,
ملخص المقالة :
كارآفريني از محورهاي اصلي و اساسي رشد و توسعه است به طوري كه آن را موتور توسعه اقتصادي در هر كشور ميدانند. تجربه كشورهاي داراي رشد بالاي درآمد ملي نشان دهنده آن است که مديران اين كشورها به نقش و اهميت كارآفريني در پيشرفت و توسعه كشور پي بردهاند. از آنجا كه بخش عظيمي از جامعه را زنان تشكيل ميدهند، لذا كارآفريني اين قشر از جامعه از اهميت بخصوصي برخوردار است. به گونهای که یکی از شاخصهای مهم برای ارزیابی و سنجش توسعه و پیشرفت هر کشور میزان مشارکت زنان در تولید است. آمارها نشان میدهد کمتر از 10 درصد از کارآفرینان در ایران زن هستند. تحقیق حاضر به بررسی عوامل مؤثر در توسعه کارآفرینی زنان میپردازد. ابزار تحقيق، پرسشنامه و مصاحبه ميباشد که براي حصول اطمينان از پايايي پرسشنامه مورد استفاده از آزمون الفاي كرونباخ بهره گرفته شده است و براي اطمينان از روايي يا اعتبار محتوايي پرسشنامه از روش نظرسنجي استادان و صاحبنظران امر استفاده شده است. در تحليل دادهها و ارائه يافته از آزمون آماری بهره گرفته شد. نتایج نشان میدهد با وجود احراز نقش دوگانه زنان شاغل، آنان نسبت به فعالیتهای خود احساس مثبتی دارند. در پایان پیشنهادها و راهکارهایی به منظور توسعه و گسترش فعالیتهای کارآفرینانه زنان مطرح میگردد که از مهمترین آنها فرهنگسازی در تغییر نگرش جامعه نسبت به توانمندی زنان در فعالیتهای اقتصادی است.