الگوی یادگیری دوجانبه گرایانه و سازگاری آن با اشکال مختلف داراییهای دانشی سازمان
محورهای موضوعی :داود حسین پور 1 , یوسف محمدی مقدم 2 , علیرضا کوشکی جهرمی 3 , رحمان محمدی 4
1 - دانشگاه علامه طباطبایی
2 - هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی
3 - -
4 - -
کلید واژه: دوجانبه گرایی, یادگیری دوجانبه, دارایی دانشی, اکتشاف, انتفاع,
چکیده مقاله :
یکی از جریانهای نو پژوهشی که علاقه مدیران و پژوهشگران را به میزان فزایندهای تحت تأثیر خود قرار داده است، دوجانبه گرایی و تأثیر آن بر جنبههای مختلف سازمانی میباشد، بدین معنی که یک سازمان با بهرهمندی از چه سازوکارهایی میتواند در هر دو بعد اکتشاف و انتفاع موفق عمل نماید. در این مقاله نگارندگان با بررسی ادبیات و مرور عمیق مبانی نظری موجود در حوزه یادگیری دوجانبه و نحوه تعامل آن با ذخایر دانش سازمانی یعنی سرمایه فکری (سرمایه انسانی، سرمایه سازمانی، سرمایه اجتماعی و سرمایه مشتری جهت سازگاری و توسعه یادگیری دوجانبه در سازمانها برآمدهاند. در نهایت بر اساس مدل سه سطحی دوجانبه گرایی در سازمان و تلفیق آن با نوع شناسی یادگیری دو جانبه به مدل تحلیلی دستیافتهاند که در سه سطح ورودی، فرایند و خروجی اقدامات لازم را جهت دسترسی به انواع مختلف دوجانبه گرایی در سازمان پیشنهاد مینماید. مدل مفهومی حاصله میتواند با توجه به منطق هماهنگی همه جانبه به عنوان راهنمای بسیاری از پژوهشهای آتی در حوزههای دوجانبه گرایی، یادگیری دوجانبه و ذخایر دانشی قرار گیرد.
One of the new research increasingly influenced interest of managers and researchers is ambidextrous and impact of it on organizational various aspects. That means what mechanisms can an organization benefit to succeed in both exploration and exploitation from? In this article, the authors have tried to compatible and extend bilateral learning in organizations with reviewing the literature and in-depth overview of the theoretical foundations in the area of mutual learning and way of interacting with organizational knowledge stores i.e. intellectual capital (human capital ,organizational capital, social capital and customer capital). Finally, based on three-level model of mutual orientation in organization and combining it with typology of ambidextrous learning, they have accessed to an analytical model that may suggest process and output of necessary steps to access different types of ambidextrous in organization in three levels of input. The resulting conceptual model can be obtained according to the logic of comprehensive cooperation as a guide for many future researches in areas of mutual orientation, ambidextrous learning and knowledge assets.