نقش مکانیزم های حقوقی و اخلاقی در پیشیرد اهداف صنعت بیمه های دریایی P&I Club
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیامیر قیصرزاده 1 , محمود عرفانی 2 , مرتضی شهبازی نیا 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، دبی،
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تربیت مدرس
کلید واژه: اخلاق سازمانی, بیمه دریایی, حمل و نقل تجاری, P&, I Club.,
چکیده مقاله :
توجه به صنعت بیمه های دریایی P&I Club با تمام مزایای خود در ایران نسبتاً ناشناخته مانده است. توجه به تعهدات قراردادی بیمه دریایی و اطلاع از شمول مفاد قراردادی بیمه شرکت های بیمه دریایی و دسترسی به اطلاعات تفسیری آن نسبت به مالکان کشتی از اصول وظایف حقوقی و اخلاقی شرکت های بیمه محسوب می شود و عدم توجه به این موضوع یک خلاء آشکار در تضییع حقوق مالکان کشتی دریایی بشمار می رود. بنابراین بررسی و شناخت اثرات مکانیزم های حقوقی و اخلاقی در پیشبرد اهداف صنعت بیمه مرکزی حوزه دریایی P&I Club به منظور رعایت و جلوگیری از بداخلاقی شرکت های بیمه و پیامدهای ناشی از آن در جبران خسارت و غرامت و اثرات قهری و جبری نامطلوب طرفین بیمه گر و بیمه گذار، ضروری به نظر می رسد. بررسی ها حاکی از خلاهای قانونی و اخلاقی فرار روی صنعت بیمه دریایی بدلیل عدم استحکام و کارآیی لازم نسبت به ایفای تعهدات می باشد. ضرورتاً استفاده از نتایج این پژوهش و سیر پژوهش های مشابه که در این زمینه بکار رفته، می توان مشکلات حقوقی و اخلاقی صنعت بیمه را با بکاربردن استراتژیک های مدیریتی بصورت کلان بویژه در مناطق ساحلی– تجاری و بندرگاه های مناطق آزاد در راستای ارتقای کیفیت اخلاق گرایانه بیمه دریایی در برابر مالکان کشتی– رعایت اصول بیمه دریایی – تجربه و الگو گیری از صنعت دریایی کشورهای جهان- روش های مطمئن و بدور از بداخلاقی در ایفای تعهدات نسبت به حوادث ناشی از آن و... را در کشور، شاهد تحول عظیمی را خواهیم بود.لذا این پزوهش بدلیل توصیف و تحلیل مسائل و تدقیق در منابع از پیش آمده به روش کتابخانه ای استقرار دارد که امید است اعتلای مرزهای صنعت بیمه دریایی حوزه های وسیع تجاری را گسترش دهد
The P & I Club's maritime insurance industry is relatively unknown to most insurance companies, and it is very effective in most companies that have accepted this and have supported and represented these maritime clubs in Iran. The impact of the economic and political problems of relationships Insurance companies have grown abundantly with this club. Insurance coverage often leads to over-consumption of care by insured persons. Commerce that is insured does not pay more attention to the materials, and this causes the loss of lost salary due to collision and shipwreck, and it can count, and this is a moral and legal vacuum in the definition and Interpretation of contractual agreements of insurance companies. From a theoretical point of view, the insurer and the insurer have the right to ask about the need for additional services and negotiate to obtain lower payments. Therefore, investigation and recognition of the effects of legal and ethical mechanisms in advancement of the goals of the insurance industry of the P & I Club of the Marine Region in order to observe and prevent the ill-fatedness of insurance companies and its consequences in compensating for damages and the adverse effects of insurers' The insurer, in line with sound and sound contractual policies, and the transparency of the matters specified in the contract, are necessary to improve the quality and service and the prospect of commercial transportation in the sea. Inspections indicate that in the contracts of carriage Maritime transportation There are legal and moral void in the country, and they are strong and efficient. It is also necessary to use the results of this research and the similar research used in this field to address the ethical and legal problems involved in advancing macroeconomic policies of the insurance industry with the statutory regulatory guarantee management strategies, with legal measures to promote Quality - The availability of contractual information and insurance - Observance of insurance policies will prevent barriers. Therefore, this solution is based on the description and analysis of issues and the resources developed by the library method, which hopes to extend the boundaries of the maritime insurance industry to broader commercial areas.
آر.اف.اتکینسون،1370،درآمدی به¬فلسفه اخلاق،ترجمه¬سهراب¬علوی نیا،مرکز ترجمه و نشرکتاب، تهران.
بابائی،ایرج،1386،حقوق بـیمه،انتشارات سـمت،تهران،چ 6.
حیاتی،محمد،1379،حقوق بـیمه،بیمه مرکزی ج.ا.ا،تهران،چ 2.
خرمشاهی، بهاالدین،1374،دین¬و اخلاق- فرهنگ و دین،طرح نو، تهران.
روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 2221، 16 آبان 1389، ص 12
کشتیرانی و حمل و نقل دریایی،1361، انتشارات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران.
کریمی،آیت،1377،کلیات بـیمه،بیمه مـرکزی ج.ا.ا،تهران،چ 3.
هوشنگی، محمد،1372،کلوپ های P&I، مشکلات حمل ونقل دریایی در دهه هفتاد، سمینار مربوط به کشتی میرزا کوچک¬خان در دریای خزر،انتشارات سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران.
هوشنگی،محمد،1369،بـیمه حـمل و نقل کالا،شرکت سهامی بیمه ایران،تهران،چ 1.
Brown,Robert H;Marime Insurance-Hull Practice London:Witherby Co LTD,1993.
E.R.Hardy,ivamy, General principles of insurance law, fourth edition , London, butter worth’s, 1979.
MarimeRisks and TheirAssessment(London:The Chartered Ins.Institue,1991.
Noussia, K, The principle of indemnity in marine insurance contracts, a Comparative Approach, Springer, London. 2007.
Kristiansen, S, Maritime transportation safety management and risk analysis, Elsevier Butterworth.Heinemann, 2005.