بررسی هوش معنوی و اخلاق اسلامی در تربیت دینی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر ارومیه با نقش آموزه های اسلامی و دیدگاه های امام خمینی
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
کلید واژه: آموزه های اسلامی, دیدگاه های امام خمینی, هوش معنوی, تربیت دینی, اخلاق اسلامی ,
چکیده مقاله :
حضرت امام خمینی(ره) پیرامون اهمیت تعلیم و تربیت بارها به این موضوع اشاره دارند که گرفتاری همه ما برای این است که تزکیه و تربیت نشدهایم. اشتغال به تهذیب نفس و تصفیه اخلاق را از بزرگترین مهمات و واجبات عقلیه میدانند.توجه به اخلاق در اسلام توسط همه پیامبران اشاره شده زیرا همه پیامبران برای همین آمده اند که امکان بهره مندی همه مردم را به فضایل اخلاقی را به وجود آورند. در اهمیت تربیت همین بس که ایشان غایت بعثت انبیا را تعلیم و تربیت انسانها گفتهاند. دراین تحقیق هدف بررسی هوش معنوی در تربیت دینی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر ارومیه با نقش آموزه های اسلامی و دیدگاه های امام خمینی بود که در این راستا به بررسی متون مختلف درمورد نظرات و دیدگاهای مختلف در رابطه با هوش معنوی و همچنین تربیت دینی دانشآموزان دختر دوره متوسطه پرداخته و با استفاده از مصاحبه با تعداد 93 نفر ازمدیران و معلمان دین و زندگی مدارس توانستیم نقش آموزه های اسلامی و دیدگاه های امام خمینی و میزان استفاده معلمان از این نظرات در تربیت دانش آموزان را بدست آورده شد.
Imam Khomeini (S) points to the importance of education for many times about this issue, which is the concern of all of us that we have not been cultivated. The study of self-perfection and purification of morals is one of the greatest ammunition and intellectual necessities. The attention to morality in Islam is referred to by all the prophets, because all the prophets have come to this end to make it possible for all people to enjoy moral virtues. In the importance of training, it is enough for them to teach the achievement of the prophets of human beings. In this research, the purpose of the study was to investigate spiritual intelligence in religious education of high school girl students in Urmia with the role of Islamic teachings and Imam Khomeini's views. In this regard, he examined various texts on different perspectives on spiritual intelligence and religious education of knowledge The female high school students were interviewed and interviewed by a total of 93 managers and teachers of religion and the life of the schools. We were able to obtain the role of Islamic teachings and Imam Khomeini's views and the extent to which teachers used these ideas in educating student.
"آقايي ميبدي، فهيمه (1386) بررسي عوامل مؤثر در رشد و تثبيت باورهاي ديني دانش آموزان سال سوم دوره متوسطه شهرستان اردكان، يزد، سازمان مديريت و پژوهش استان يزد.
امام خميني،(1378) صحيفه امام، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، 1378.
الهامی نیا،اصغر،سیره اخلاقی (1385)تربیتی امام خمینی،اداره عقیدتی سیاسی نمایندگی ولی فقیه،تهران،1385
امراللهي، فاطمه (1379) نقش والدين در تربيت مذهبي فرزندان، پاياننامه كارشناسي ارشد، روانشناسي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات، تهران.
باقري رناني، نيلوفر و قنبر لائي، «بررسي نقش تلويزيون در ايجاد و تقويت گرايشهاي ديني دانشجويان» (بهار 1388) مديريت در دانشگاه اسلامي، ش 41، ص 65ـ81.
براتي، حميد (1375) عوامل مؤثر بر تربيت ديني فرزندان، پاياننامه كارشناسي ارشد، علوم تربيتي، تهران، دانشگاه تهران.
پاشا شریفی، ح. حسینی،ن، احقر، ق و ن شریفی. (1387 )پرسشنامه پژوهشی در زمینـه روان شناسی، مشاوره، علوم تربیتی و جامعه شناسی. تهران: انتشارات سخن.
جمعي از نويسندگان،(1386)جستاري نظري در باب تمدن، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، 1386.
حسيني، سيد محمّدعارف، (1381)رويارويي تمدن اسلامي و مدرنيته، قم، مركز جهاني علوم انساني، 1381.
حسيني، سيد محمّدعارف، رويارويي تمدن اسلامي و مدرنيته، قم، مركز جهاني علوم انساني، 1381.
خالدی, محسن، (1395)، بررسی نقش معلم در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان مطالعه موردی: دانش آموزان متوسطه شهر مریوان، نهمین کنگره پیشگامان پیشرفت، تهران، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
خلیلی، سید حسن؛ خلیلی حسین آبادی، سید احمد؛(1393) هوش معنوی و نقش آن در نظام آموزش و پرورش با تاکید بر آموزه های دینی، نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان شناسی
خمینی،روح الله،(1372)کلمات قصار،پندها وحکمتها،نشر عروج ،تهران ،1372
خمینی،روح الله،(1372)کلمات قصار،پندها وحکمتها،نشر عروج ،تهران ،1372
ذوالقدر نسب, محسن؛ فاطمه محشوریان وفریبا مهری(1395)، بررسی تاثیر مدرسه اخلاقی در تربیت اخلاقی دانش اموزان از دیدگاه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، دومین همایش ملی آسیب شناسی تربیت اخلاقی در نظام آموزشی ایران، میبد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد
رحیم پور،فروغ السادات،(1385)امامت وانسان کامل ازدیدگاه امام خمینی،نشر عروج،تهران،1385
رحيمي ،مريم؛(1393) بررسی رابطه بین هوش معنوی دانش آموزان وگرایش آن ها به گروههای تخدیری و شیطان پرستی(مطالعه موردی مقطع متوسطه استان چهارمحال وبختیاری) فصلنامه دانش انتظامي چهارمحال و بختياري/ سال اول/ شماره دوم/ تابستان1392.
سعيدي، محسن (1380)، بررسي نقش مدرسه در تربيت مذهبي دانش آموزان دوره راهنمايي، پاياننامة كارشناسي ارشد، علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات، تهران.
سهرابي، فرامرز؛(1392) مبانى هوش معنوي، فصلنامه سلامت روان ، سال اول ، شماره اول ، بهار1392،صص23-41.
سواري، كريم، و ديگران، «بررسي ديدگاههاي فلسفي- عقيدتي دانش آموزان پسر پايه سوم مقطع متوسطه شهر اهواز در مورد نماز» (بهار و تابستان 1380)، علوم تربيتي و روانشناسي، ش 2و1، ص 1ـ10.
شرفی،محمدرضا(1381)،تربیت اسلامی با تأکیدبردیدگاه های امام خمینی نشرپنجره،تهران،1381
صادقی ارزگانی،محمد امین،(1387)انسان کامل از دیدگاه امام خمینی وعارفان مسلمان،بوستان،قم،1387
صمدي، پ. (1385 )هوش معنوي. مجله اندیشه هـاي نـوین تربیتـی، دوره 2 ،شـماره 3 و 4 پـاییز و 1385 زمستان صفحات99-114.
طباطبایی، سید علی؛ سمیعی، اکبر؛(1393) آسیب شناسی و ارزیابی مدیریت فرهنگ جهادی و جهاد فرهنگی (مطالعه مروری و تحلیلی بر بیانات امام خمینی (ره) و حضرت آیت ا... خامنه ای در زمینه جهاد و فرهنگ و آسیب شناسی آن) ، نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان شناسی.
عارف نژاد، س. (1389 )بررسی مقایسه اي هوش اجتماعی و عزت نفـس دانـش آمـوزان دوزبانه و تک زبانه مقطع متوسطه شهر تبریز و منطقه یک شهر تهران و رابطـه آن دو. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز، دانشکده علوم انسانی و تربیتی.
غباري، باقر و م، حجـازي. (1386 )رابطه جرأت ورزي و عزت نفس با پیشرفت تحصـیلی در دانش آموزان تیز هوش و عادي، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سال هفتم، شـماره3، صص316ـ299 .
فراهانی،مجتبی،(1378)تعلیم وتربیت ازدیدگاه امام خمینی،نشر عروج،تهران 1378
فرهنگ پور ، فرناز، خدیوي، اسداله؛ ادیب ،یوسف؛(1393) رابطه هوش معنوي و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، زن و مطالعات خانواده» سال سوم ـ شماره 9 ـ پاییز؛صص97-119.
معاونت سياسي نمايندگي وليفقيه در نيروي دريايي سپاه،(1378) تمدن اسلامي در انديشه سياسي امام خميني، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني.
موسسه فرهنگي قدر ولايت (1387)، سي سفارش و توصيه اساسي در خودسازي و حفظ نظام اسلامي از حضرت امام خميني(ره)، تهران، موسسه فرهنگي قدر ولايت.
میرشکاری, زینب و زهره سعادتمند، (1394)، نقش رشد اخلاقی در تربیت دانش آموزان ابتدایی، اولین کنگره ملی توانمندسازی جامعه در حوزه علوم اجتماعی روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، مرکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه
هاشمى، ويدا؛ بهرامى،هادى و كريمى، يوسف (1385 ) بررســى رابطه ى هوش هشــتگانه گاردنر با انتخاب رشته و پيشــرفت تحصيلى دانش آموزان. مجله روان شناســى شماره 39 ،سال دهم، شماره 3 ص: 274-288 .
Animasahun, A. R. (2010). Intelligent quotient, emotional intelligence and spiritual intelligence as correlates of prison adjustment among inmates in Nigeria prisons. J Soc Sci, 22 (2):121-1
King, D. B. (2008). The Spiritual Intelligence Project. Trent University, Canada. www.dbking. net/spiritualintelligence.
Nasel, D. D. (2004). Spiritual Orientation in Relation to Spiritual Intelligence. Thesis submitted for the degree of Doctor of Philosophy, University of south Asutralia.
Tirri, K. (2006). Conceptual definition and empirical validation of the spiritual sensitivity scale, Journal of empirical Theology, 19 (1):37-62.
Wigglesworth, C. (2006). Why spiritual intelligence is essential to mature leadership. President, conscious Pursuits, Inc