آسیب شناسی حفظ و نگهداری کارکنان حرفه ای با رویکرد اخلاق سازمانی در شرکت ملی نفت
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیغلام رضا امجدی 1 , کرم الله دانش فرد 2 , امیرحسین محمد داودی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
کلید واژه: عوامل سازمانی, عوامل فردی, عوامل فرهنگی, نگرش کارکنان, نگهداشت کارکنان.,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش آسیب شناسی حفظ و نگهداری کارکنان حرفه ای، شناسایی عوامل نگهدارنده و شناسایی وضع موجود و مطلوب این عوامل در شرکت ملی نفت می باشد. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع توصیفی و به لحاظ مخاطب استفاده از پژوهش از نوع کاربردی است. بدین منظور پس از مرور ادبیات تحقیق و بهره گیری از نظرات خبرگان، عوامل و مؤلفه های مؤثر بر نگهداری کارکنان حرفه ای شناسایی و مدل اولیه تحقیق تنظیم و پس از اجرای تکنیک دلفی در سه دور مدل نهایی تحقیق آماده شد. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان شرکت ملی و مهندسی ساختمان نفت است که تعداد 260 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. خبرگان این پژوهش را 15 نفر از مدیران شرکت نفت و 15 نفر از استادان دانشگاه تشکیل می دهند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. نتایج نشان می دهد که عوامل سازمانی، فردی و فرهنگی بر نگرش کارکنان، همچنین بر حفظ و نگهداری کارکنان مؤثرند. همچنین آزمون T زوجی نشان می دهد که به جز 3 مؤلفه «استانداردها»، «گرایش کارآفرینی» و «هویت» در بقیه مؤلفه ها بین وضع موجود و مطلوب فاصله وجود دارد و بر اساس رتبه بندی فریدمن در وضع موجود و مطلوب مؤلفه های تعارض، سبک رهبری، استقلال طلبی، طرح شغل و ریسک دارای آسیب می باشند.
This study focuses on pathology of retaining professional staff, identifying retaining factors and recognizing the present and pleasant situation of these factors in National Oil Company. Accordingly, reviewing the literature and using the experts’ ideas, factors and effective components to retain professional staff were identified and the final research scheme (draft) was prepared in three stages, conducting the Delphi Technique. This is a descriptive study. The participants included 800 staff in National and Engineering Oil Company, of which 260 were selected through simple sampling Method using Morgan Table. Experts include 30 faculty members and Oil Company managers. The results show that retaining factors include organizational, individual and the cultural factors. Moreover, pair t-test shows that except for 3 components of ‘standards’ , ‘entrepreneurship orientation’ , and ‘identity’, there is a meaningful difference between the present & pleasant situation in the rest of components. According to Freedman Ranking, the present and pleasant situation, the components of conflict, the leadership method, the independency, the occupation scheme, and the risk are vulnerable.
آرمسترانگ، مایکل، مدیریت استراتژیک منابع انسانی، ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی، دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ ششم 1395
اسکندری، مجتبی و علی نقی عابدی، بررسی عوامل مرتبط با حفظ و نگهداری کارکنان در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی، دانشگاه جامع امام حسین، شماره 2، 1388
افجه، علی اکبر و عادل صالح غفاری، عوامل مؤثر بر نگهداری و ترک خدمت کارکنان دانش محور، مجله راهبرد فرهنگ، شماره 21 ، 1392
توکلی نژاد، حسن و نسرین جزنی، شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر در نگهداشت کارکنان، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی، شماره 3، 1395
جبه دار، علیرضا و محمود تشکری. حمید رضا سعید زاده، ، بررسی نقش های بازرسی ناجا در نگهداشت مدیران(مطالعه موردی فرماندهی انتظامی استان همدان)، فصلنامه نظارت و بازرسی، سال ششم، شماره 20، 1391
هلر، رابرت، مدیریت کارکنان، ترجمه سعید علی میرزایی، نشر سار گل، 1383
دانش فرد، کرم الله، روش بررسی و تحلیل مسائل مدیریت، انتشارات صفار،1392
شیرازی، علی و منصوره حسینی رباط، تحلیل تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر حفظ کارکنان، فصلنامه مدیریت توسعه وتحول، 1393
قربانی، قاسم و مجید رضائی راد، نقش مدیریتی رؤسای کلانتری در نگهداشت کارکنان پلیس، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، شماره 1، 1390
عباس پور، عباس، مدیریت منابع انسانی پیشرفته، انتشارات سمت، تهران 1388
لاوتن، آلن، مدیریت اخلاقی در خدمات دولتی، ترجمه ربیعی و گیوریان، انتشارات یکان، 1391
میر سپاسی، ناصر، مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار، انتشارات میر، 1393
میر کمالی، سید محمد و ناصر ناستی زایی، بررسی رابطه توانمند سازی روانشناختی با رضایت شغلی در پرسنل پرستاری، فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه شماره 2، 1389
Alnaqbi W.(2011). The Relationship between Human Resource Practices and Employee Retention. Degree of Doctor. Edith Cowan University
Christian, J.S. & Ellis, A.P.J. (2014). The Crucial Role of Turnover Intentions in Transforming Moral Disengagement into Deviant Behavior at Work, Journal of Business Ethies, 119(2)
Clark D. B. (2013). Employee Commitment and Other Factors That Affect Attraction and Retention of Employees in Organization: The Examination of Research and OPM Practices. Dissertation Doctor of Management. University of Maryland University College
Davoudi, S. M. M. & Fartash, K.(3013).Turnover Intentions: Iranian Employees. Journal of Indian Management, 10(1)
Francis A. Adzei and Roger A. Atinga (2012) Motivation and retention of health workers in Ghana’s district hospitals. Journal of Health Organization and Management, Vol. 26 No. 4,2012
Hong E. N., Hao L. Z., Kumar R., Ramendran C., Kadiresan V. (2012).An Effectiveness of Human Resource Management Practices on Employee Retention in Institute of Higher learning: - Regression Analysis. International Journal of Business Research and Management,3(2)
Martin M. J. (2011). Influence of Human Resource Practices on Employee Intention to Quit. Degree of Doctor of Philosophy. State University
Rahman, W., Nas, Z. (2013). Employee development and turnover intention: theory validation. European Journal of Training and Development, 37(6)
Spector, P. E. (2000). Industrial organizational psychology. Wiley & Sons INC.