اخلاق حرفهای معلمی: راهبردهای افزایش اشتیاق به برقراری ارتباط در کلاس های زبان انگلیسی
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
1 - 1. عضو هیات علمی گروه آموزش زبان انگلیسی، آموزشکده فنی و حرفه ای سما ، دانشگاه آزاد
2 - 2. دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس، شهر قدس، ایران
کلید واژه: اخلاق حرفه ای معلمی, آموزش راهبردها, راهبردهای شناختی, راهبردهای فراشناختی, اشتیاق برای برقراری ارتباط.,
چکیده مقاله :
از مهم ترین مولفههای اخلاق حرفهای معلمی می توان به پرورش تعقل، تشویق به تفکر و تقویت مهارت های دانش آموزان جهت رسیدن به استقلال در یادگیری اشاره کرد. پژوهش نیمه تجربی حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهاي شناختی و فراشناختی بر روی اشتیاق برای برقراری ارتباط زبان آموزان سطح متوسط انجام شد. شرکت کنندگان این پژوهش، شامل90 نفر زبان آموز آکادمی زبان دیاکو در تهران که بر اساس نمرات آزمون تعیین سطح آکسفورد انتخاب شدند، به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه گواه تقسیم شدند. گروه های آزمایش به مدت 10 هفته یکی آموزش های مربوط به راهبردهای شناختی ودیگری آموزش های مربوط به راهبردهای فراشناختی را علاوه بر آموزش های معمول موسسه دریافت کردند. میزان اشتیاق برای برقراری ارتباط شرکت کنندگان قبل و بعد از دوره آموزشی از طریق پرسشنامه جمع آوری و به وسیله شاخص های آمار توصیفی و آزمون های تحلیل واریانس و لوین تجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به طور معناداری اشتیاق زبان آموزان را به برقراری ارتباط افزایش داد. نتایج پژوهش همچنین حاکی از این بود که روش های آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی هردو به یک میزان تاثیر گذار بوده و نسبت به یکدیگر برتری ندارند. نتایج این پژوهش می تواند زمینه پرورش اخلاق حرفه ای معلمان را از یک سو و توسعه توانش ارتباطی زبان آموزان را از سوی دیگر فراهم آورد
One of the most important components of teacher ethics is the fostering of reasoning, encouraging thinking and enhancing students' skills for achieving independence in learning. In the field of English learning, teachers also need strategies to enhance student communication skills in order to create meaningful interactions, one of which is to teach learner strategies to learners. The purpose of this quasi-experimental study was to investigate the effect of teaching cognitive and meta-cognitive strategies on the eagerness to communicate with intermediate learners. The participants of this research, including 90 students of the Diako language academy in Tehran who were selected based on the Oxford Oxford test scores, were randomly divided into two experimental and one control groups. The experimental groups received training on cognitive strategies for the first 10 weeks, and other meta-cognitive strategies training, in addition to the usual training of the institute. The training of the control group was based on a predetermined program of the institution without emphasis on language learning strategies. The amount of enthusiasm for communicating participants before and after the training was collected through a questionnaire and analyzed by descriptive statistics and variance analysis and Levine tests. Findings of the research showed that teaching cognitive and metacognitive strategies significantly increased the students' passion for communication. The results of the research also indicated that the methods of teaching cognitive and metacognitive strategies are both equally effective and not superior to each other. The results of this study can provide a platform for the development of teachers' professional ethics on the one hand and the development of communication skills of learners on the other.
1. Abbasian, G. (2015). The relationship between metacognitive strategy use, good language learners, and Iranian EFL learners’s willingness to communicate. Linguistic and Literary Broad Research and Innovation, 4(1), 27-45
. 2. Aliakbari, M., Kamangar, M., & Khany, R. (2016). Willingness to Communicate in English among Iranian EFL Students. English Language Teaching, 9(5), 33-44.
3. Anderson, N. J. (1991). Individual differences in strategy use in second language reading and testing. Modern Language Journal, 75(4), 460-472.
4. Dreyer, C., & Oxford, R. (1996). Prediction of ESL proficiency among Afrikaans speakers in South Africa. In R. Oxford (Ed.), Language learning strategies around the World: Cross-cultural Perspectives. Second Language Teaching and Curriculum Center, University of Hawaii: Honolulu.
5. Fahim, A., & Dhamotharan, M. (2016). Willingness to communicate in English among trainee teachers in a Malaysian private university. Journal of Social Sciences, 12(2), 105-112.
6. Griffiths, C. (2003). Patterns of language learning strategy use. System, 31(4), 367-383
7. Khajavy, Gh. H., Ghonsooly, B., & Hosseini Fatemi, A. (2016). Willingness to communicate in English: A microsystem model in the Iranian EFL classroom context. TESOL QUARTERLY, 50(1), 154-180.
8. Khaki, Sh. (2013). The relationship between learner autonomy and willingness to communicate (WTC) in Iranian EFL learners. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 2(5), 98-109.
9. Kyungsim, H., & Leavell, A. (2006). Language learning strategy use of ESL students in an intensive English learning context. System, 34(4), 399-415.
10. MacIntyre, P., Clément, R., Dornyei, Z., & Noels, K. (1998). Conceptualizing willingness to communicate in a L2: A situated model of confidence and affiliation. Modern Language Journal, 82(5), 545-56.
11. McCroskey, J. C., & Richmond, V. P. (1985). Willingness to communicate. In McCroskey, J.C. & Daly, J.A (Eds.), Personality and Interpersonal Communication (pp. 129-157). London: Sage Publications Ltd.
12. Mulcahy, R., Marfo, K., Peat, D., & Andrews, J. (1987). Strategies program for effective learning and thinking: A teachers manual. Alberta: University of Alberta.
13. Nakatani, Y. (2005). The effect of awareness-raising training on oral communication strategy use. The Modern Language Journal, 99(1), 176-192. 14. Oxford, R. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle.
15. Oxford, R., & Scarcella, R. (1992). The tapestry of language learning: The individual in the communicative classroom. Boston: Heinle & Heinle Publishers.
16. Rahbar, B., Suzani, M., & Sajadi, Z. (2016). The relationship between emotional intelligence and willingness to communicate among Iranian intermediate EFL learners. Journal of Language Teaching: Theory and Practice, 2(3), 10-17.
17. Rashtchi, M., Khani, P. (2010). Improving EFL learner’s oral proficiency through metacognitive strategy instruction. JELS, 1(4), 137-156
. 18. Schroeder, R. (2016). The development and validation of the academic spoken English strategies survey (ASESS) for non-native English speaking graduate students. Journal of International Students, 2(4), 394-414.
19. Valadi, A., Rezaee, A., & Kogani Baharvand, P. (2015). The relationship between language learners’ willingness to communicate and their oral language proficiency with regard to gender differences. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 5(4), 147-153.
20. Yang, S. (2009). Using blogs to enhance critical reflection and community of practice. Educational Technology & Society, 12(2), 11-21.
21. Yousefi, M., & Kasaian, S. A. (2014). Relationship between willingness to communicate and Iranian EFL learner’s speaking fluency and accuracy. Journal of Advances in English Language Teaching, 2(6), 61-72.