کنش طبقاتی و تأثیر آن بر ادبیات داستانی ایران؛ مطالعه موردی رضا براهنی
محورهای موضوعی : پژوهش سیاست نظریمحمدرضا صدقی رضوانی 1 , حاتم قادری 2
1 - ندارم
2 -
کلید واژه: کنش طبقاتی تعهد ادبی چپ فرهنگی چپگرایی حماسی,
چکیده مقاله :
در طول تاریخ معاصر ایران، ادبیات به عنوان قالبی برای بیان تحولات جامعه بهویژه پس از مواجهة ایرانیان با رخداد تجدد در انقلاب مشروطیت مورد توجه بوده است. در این میان بخشی از نیروها و فعالان ادبی ایرانی که گرایشهای چپ گرایانه در عرصه اندیشه سیاسی داشتند، ادبیات را به عنوان روش و مشی خود برای مبارزه انتخاب کردند. رضا براهنی در قامت یک نویسنده و منتقد ایرانی در چارچوب چپ فرهنگی در عرصه ادبی ایران قرار می گیرد. او در سالهای قبل و بعد از انقلاب ایران دست به تولید آثاری در حوزه نقد، شعر و داستان می زند که از یکسو واجد مضامینی چون کنش طبقاتی است و از سوی دیگر نشاندهندة تعهد او نسبت به تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه ای است که در آن زیست فکری می کند. این تعهد خود مبتنی بر نوعی حماسهگرایی استوار بر اندیشه چپ است. از این رو میتوان کنش طبقاتی موجود در آثار براهنی را متأثر از چپ-گرایی حماسی او دید.
In the contemporary history of Iran, literature was under focus as a framework for expressing social changes particularly after the Iranian’s encountering with Modernity during Constitutional Revolution. Some of Iranian forces and literary activists who had leftist trends in their political thought, choose literature as their method and approach in their fighting. Reza Baraheni as an Iranian writer and critic is located in cultural Left in the literary domain of Iran. Before and after the Islamic Revolution of Iran, he produced some works in criticism, poetry, and story which, in one hand, include themes like class practice and, in other hand, shows his commitment toward social and political changes of a society in which he intellectually lives. This commitment is itself based on an epicism based on Leftism; therefore, the present Class practice in Baraheni’s works could be seen as effected by his Epic Leftism.