ارزیابی عملکرد دهیاری ها در پیشبرد اهداف طرح های هادی روستایی(مطالعه موردی: شهرستان زنجان)
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه زنجان
کلید واژه: مدیریت روستایی طرح هادی توسعه روستایی شهرستان زنجان.,
چکیده مقاله :
دهياري به عنوان يک نهاد عمومي و غيردولتي، با شخصيت حقوقي مستقل و با درخواست روستائيان و مجوز وزارت کشور با هدف بهبود و توسعه شاخصهاي اجتماعي، اقتصادي، سياسي، فرهنگي و محيطي-کالبدي در هر روستا تشکيل مي شود. یکی از وظایف دهیاری، همکاری با بنیاد مسکن در تهیه، تصویب و اجرای طرح هادی روستایی است. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، عملکرد دهیار در نحوه تهیه و اجرای طرح هادی و نظارت بر ساخت و ساز بعد از اجرای طرح هادی روستایی بررسی می کند. جامعه آماری تحقیق شامل 24 روستای شهرستان زنجان است که با استفاده از جدول مورگان، 373 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از مدل نیکوئی برازش کلموگرونف-اسمیرنف و توزیع پواسن و تحلیل رگرسیونی چندگانه با کمک نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که، براساس مدل نیکویی برازش با سطح اطمینان 0.05P< ، عملکرد دهیار در طرح هادی مطلوب نیست. براساس توزیع پواسن، عملکرد دهیاری روند روبه رشدی دارد. همچنین تحلیل رگرسیونی نیز میزان همبستگی بین عملکرد دهیاری در توسعه و پیشبرد طرح هادی روستایی را، 0.929 برآورد کرده است. در بین شاخص های عملکرد دهیاری شاخص «عملکرد دهیار در نظارت بر ساخت و ساز بعد از اجرای طرح هادی» (0.447=β) بیشترین تاثیر و رضایت مندی را در اجرای طرح هادی داشته است. در این زمینه برای موفقیت دهیاران در اجرای طرح هادی، تاسیس دهیاریهای مستقل، آموزش دهیاران، و توسعه همکاری دهیار با سازمان ها و مشاوران و پیمانکاران ضروری است.
Dehyary as a public institution or non-governmental, independent legal entity at the request of Rural and license the country Ministry in each village is formed. And aims to improve the development of social, economic, political, cultural and physical environments is. One of the functions of Dehyari, cooperation with the Housing Foundation in the preparation, adoption and implementation of the rural Hadi plan. This article with descriptive-analytic method to analyze the performance of Dehyar on how to preparation and implementation of Hadi plan and supervising the construction after the implementation of Hadi plan focused . The Statistical population, Using Morgan table, 373subjects were selected. For data analysis from goodness of fit test, regression analysis, and factor analysis with SPSS was used. according to goodness of fit of the model, Dehyari performance in plan Hadi is'n desirable. According to Poisson, performance Dehyari the growing and developing. In Regression analysis of correlation between Dehyari performance in development and promotion of Hadi Plan, is0.429, the factor analysis, indicator "Dehyar performance in monitoring the construction implementation after Hadi Plan" with amount(0.25) in explaining the Dehyar performance to advance the objectives of rural Hadi plan. In results, Dehyari's in Hadi plan goals have been moderate performance and acceptable. For improve the performance of Dhyari, Dhyari's established independent, local employment and educated Dehyar, effective collaborationof institutions with Dehyar, and training Dhyari's, seems essential.
1. بابایی، ام السلمه و حضرتی، مجید(1393) ارزیابی نقش دهیاریها در تقویت شاخص های سلامت اجتماعی در سکونتگاههای روستایی(مطالعه موردی: شهرستان زنجان)، چهارمین همایش ملی علوم جغرافیایی، تهران، 24 آبان، صص 169-158.
2. بدری، علی و عبدی نژاد، همت علی(1391) آشنایی با برنامه ها، طرح ها و پروژه های عمران روستایی، انتشارات لغت، گرگان.
3. رضوانی، محمدرضا (1383)، مقدمه ای بر برنامه ریزی توسعه روستایی در ایران، چاپ اول، تهران، نشر قومس.
4. سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور(1383) دهیاریها در برنامه چهارم: جایگاه و چشم انداز دهیاری ها در قانون و برنامه چهارم، انتشارات دفتر مطالعات و برنامه ریزی روستایی، تهران.
5. سازمان هواشناسي کشور(1390) سالنامه هواشناسي استان زنجان بين سالهاي 1375-1385، انتشارات سازمان هواشناسي ایران، تهران.
6. شاه حسيني، يونس(1383) مديريت روستايي در ايران از کدخدايي تا دهياري، ماهنامه جهاد، سال بيست و چهارم، شماره 263، صص91-85.
7. عنابستانی، علی اکبر و حاتمی نژاد، حجت(1392) مدیریت نوین روستایی و نقش آن در تحول مساکن با توجه بر عملکرد دهیاران (مطالعه موردي: دهستان میش خاص- شهرستان ایلام)، مجله جغرافیا(برنامه ریزی منطقه ای)، سال دوم، شماره دوم، 140-121.
8. کلانتری خلیل آباد، حسین(1391) آشنایی با طرح های هادی و کنترل و نظارت برساخت و ساز روستایی، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، تهران
9. محمود فال سلیمان، حجت ا... صادقی، محمود مرادی(1391)بررسي و ارزيابي عملكرد دهياران در فرايند مديريت و توسعة روستايي(مطالعةموردي: بخش مركزي شهرستان بيرجند)، مجله پژوهش و برنامه ریزی روستایی، شماره1، صص73-95
10. مرکز آمار ايران(1390) سرشماري عمومي نفوس و مسکن1390، تهران، مرکز آمارایران.
11. مرکز مطالعات و خدمات تخصصی شهری و روستایی(1385) آشنایی با طرح هادی و کنترل و نظارت بر ساخت و ساز روستایی، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور(جهاد دانشگاهی)، تهران
12. مرکز مطالعات و خدمات تخصصی شهری و روستایی(1391) محیط زیست روستا(مدیریت مواد زائد، فضای سبز روستا و...)، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور(جهاد دانشگاهی)، تهران.
13. مطیعی لنگرودی، ح. و بخشی، ز. و بوذرجمهری، خ. (1390) ارزشیابی عملکرد دهیاری ها ار دیدگاه روستائیان(دهستان بیهق شهرستان سبزوار)، مجلعه جغرافیا و توسعه ناحیه ای، شماره 16، صفحه 56-35.
14. مولایی هشتجین، نصراله(1386) تحلیل پیرامون اهداف، ضرورتها و فرآیند تهیه و اجرای طرح های هادی روستایی با تاکید بر گیلان، فصلنامه چشم انداز جغرافیایی، شماره4، سال2، صص 123-106.
15. مهدوی، مسعود و نجفی کانی، علی اکبر(1384) دهیاریها، تجربه ای دیگر در مدیریت روستاهای ایران(نمونه موردی : دهیاریهای استان آذربایجان غربی)، فصلنامه پژوهشهای روستایی، 53، صص21-39.
16. نعمتی، مرتضی و بدری، سیدعلی(1386)ارزیابی نقش کارکردی نظام نوین مدیریت روستایی، مقایسه تطبیقی دهیاری های فعال در روستاهای کوچک و بزرگ مطالعه موردی: استان گلستان، فصلنامه پژوهشهای جغرافیایی، شماره 59، صص161-176.
17. وزارت کشور(1380) مجموعه قوانين ده و دهياري؛ اساسنامه تشكيلات و سازمان دهياريها، انتشارات سازمان شهرداريها و دهياريها، تهران.
18. وزارت مسکن و شهرسازی، دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ، ابلاغیه شماره 3956/ 310 مورخ 2/12/1378 ، در خصوص الگوی سطح بندی مناطق و مراکز روستایی
19. دفتر برنامه ریزی توسعه روستایی وزارت جهادکشاورزی (1382). خلاصه گزارش عملکردگذشته. تبیین و منع موجود و چشم انداز آینده توسعه روستایی، کمیته برنامه ریزی صنایع تبدیل، تکمیل و توسعه روستایی برنامه چهارم توسعه. گروه توسعه روستایی، تهران.
20. Page, Kogan (2004) British Qualifications: A Complete Guide to Educational, Technical, turism.hotel.centering management, London.
21. Government Offices of Swede (2015) A rural development programme for Swede, Fact sheet produced by the Ministry of Enterprise and Innovation, Stockholm
22. Lakner, Sebastian(2013) Master of Sciences (M.Sc.) Programme in International Agribusiness and Rural Development (IARD), University of Stuttgart – Hohenheim
23. Chigbu, U.E. (2012). Village Renewal as an Instrument of Rural Development: Evidence from Weyarn, journal of Community Development, 43 (2), 209-224.
24. Dave, Sri. Sandeep., and Mahesh, T. M.(2010)Sujala watershed project and its impact on rural energy management - A study in Hosadurga Taluk of Chitradurga District, International NGO Journal, Vol. 5(1), pp. 12-16.
25. global reporting initiativeTM(2013) The sustainable rural management project led by garrotxa lider and gri-gantsch, publishure of global reporting initiativeTM, Pp. 1-42.
26. Hodder, R. (2000). Development Geography, Routledge, London.
27. International, T. (2009) Sustainability of rural development projects, Rome: the International Fund for Agricultural Development (IFAD),
28. Moseley Malcolm J. (2003) Rural Development: Principles and Practice, London: SAGE Publications.
29. Sriram, M.S. (2007). Rural Management Education in India: A Retrospect, AhmedAbad: press of Indian Institute of Management.
30. Walker, D. (2002). Decision support, learning and rural resource management, Journal of Agricultural Systems, 73 (1), 113–127.
31. Worla Bank. (2006) Report of Poland Rural Development Project, Washington, DC: World Bank Publications.
32. World Bank. (2005). Rural Development Project, Washington, DC: World Bank Publications.
33. ZENG, Chao., & NIU, Dongjie., & ZHAO, Youcai., (2015) A comprehensive over view of rural Projectes management in China, Frontiers of Environmental Science & Engineering, Vol. 9(6), Pp. 949-961.