ارزیابی تطبیقی تجربه بزرگراه های تخریب شده در کشورهای مختلف جهان
محورهای موضوعی :
1 - علم و صنعت
کلید واژه: بزرگراه نهضت ضد بزرگراهی تخریب بزرگراه اثرات ایجاد و تخریب بزرگراه.,
چکیده مقاله :
با توجه به اینکه ایجاد و گسترش بزرگراه ها اثرات مثبتی در شهر مانند کاهش زمان سفر، افزایش دسترسی و غیره دارد، اما مشکلات زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و کالبدی بسیاری را برای شهروندان و خصوصاً ساکنان محله های اطراف آن به وجود آورده است. با گذشت زمان نظریه های مختلفی به منظور نقد بزرگراه ها به وجود آمدند که نهایتاً منجر به ایجاد نهضت ضد بزرگراهی و تخریب بزرگراه ها در شهرهای مختلف جهان شد. در این مقاله سعی شده است که علت تخریب بزرگراه ها و اثرات ایجاد و تخریب آنها مورد بررسی قرار گیرد. هدف این پژوهش سنجش میزان بهبود ابعاد کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی قبل و بعد از تخریب پروژه های بزرگراهی است. لذا در این مقاله برای بررسی تجارب از روش مطالعات اسنادی و جهت سنجش میزان اهمیت هر یک از معیارها از آزمون توزیع t استفاده شده است. مطالعات انجام شده نشان می دهد که تخریب بزرگراه ها و جایگزینی آنها با بلوارها و فضاهای شهری همگانی سبب تجدید حیات محله های اطراف بزرگراه شده و از نظر اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و حتی ترافیکی اثرات مثبتی بر محله های اطراف آنها و حتی شهر داشته است.
It seems that in the recent decades, a new relationship has been taking shape between urban highways and neighborhoods around them. Despite the increase in automobile production and heavy traffic rates in metropolises, we have faced the removal of some elevated expressways for the purpose of creating surface-grade roads and urban spaces. This indicates the negative impacts of such highways on their adjacent neighborhoods, and even on the city itself as a whole. In fact, we can say that the negative impacts of highways were so large and remarkable that urban officials were forced to remove them in cities such as San Francisco, Boston, Toronto, Seoul, etc. In this paper, we have tried to review the experiences of different cities around the world in removing highways. So, we have applied a descriptive-analytic method and use T test in SPSS. To this end, we comparatively studied the experiences of different cities in removing highways in order to find the reason behind these removals and also to carefully determine the effects of constructing highways before and after their destruction. In cases studied, removing highways and replacing them with urban boulevards or public spaces have revitalized the neighborhoods around these highways and had positive social, economic, environmental and even traffic effects on the adjacent neighborhoods and even the city, itself. This result is justified and proven by the cases studied in this paper.
1. آشوری، مهدخت. (1393)، تبدیل بزرگراه به رودخانه در سئول کره جنوبی، نشریه علمی آموزشی آینده پژوهی- ویژه نامه شهرهای خلاق، 9-7.
2. داعی نژاد، فرامرز. (1393). اصول طراحی اراضی حاشیه بزرگراهها به منظور کاهش آسیب پذیری در برابر بلایا، نمونه موردی: بررسی دو نمونه از محورهای ورودی شهر تهران (با تأکید بر بلیه زلزله)، مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی.
3. دیوسالار، اسدالله؛ شکری فیروزجاه، پری؛ فردوسی، سجاد. (1390)، تحلیل مقایسه ای باززنده سازی فضاهای شهری ایران و تجارب جهانی موفق در حوزه مسیلها و رودخانههای شهری، دو فصلنامه پژوهشهای بوم شناسی شهری سال دوم، شماره چهارم، 95-79.
4. سلطانی زاده، منصور. (1389). شناسایی و الویت بندی عوامل عدم موفقیت پروژه قطار شهری (مترو) اصفهان از دیدگاه مدیریت استراتژیک، دانشگاه پیام نور، تهران.
5. صرافی، مظفر؛ محمدیان مصمم، حسن، (1391). امکان سنجی پیاده راه سازی خیابانهای مرکز شهر همدان، فصلنامه آمایش محیط، شماره 21.
6. Ashbaugh, James G. (1987). Portland’s Changing Riverscape. In Portland’s changing landscape, ed. Larry w. price. Portland: Portland state university.
7. Cervero, R. (2006). Freeway Deconstruction and Urban Regeneration in the United States, Paper prepared for the International Symposium for the 1st Anniversary of the Cheonggyecheon Restoration Seoul, Korea.
8. Cervero, R., Kang, J., Shively, K. (2007). From Elevated Freeways to Surface Boulevards: Neighborhood, Traffic, and Housing Price Impacts in San Francisco, University of California Transportation Center.
9. CNU (the Congress for the New Urbanism), 2009, download in https://www.cnu.org/our-projects/highways-boulevards//SFOCTAVIA, 2009-05-13.
10. http://www.bostonmagazine.com/news/article/2013/09/24/mayor-tom-menino-big-dig-photos.
11. http://www.turenscape.com/english/news/view.php?id=240.
12. Kriznik, Blaz, (2011), Selling Global Seoul: Competitive Urban Policy and Symbolic Reconstruction of Cities, Vol.41 (3): 291–313.
13. Liang, Sh. (2014). The Walled City--Beijing Hybrid Development Plan in the 2nd Ring Road, B.Arch in South China University of Technology,Submitted to the Department of Architecture in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of Science in Architecture Studies at the Massachusetts Institute of Technology Massacjhujii Jaf of Technology.
14. Mohl, Raymond A. (2004). Stop the Road: Freeway Revolts in American Cities, Journal of Urban History, 30(5): 674-706.
15. Napolitan, F., Zegras, P. C. (2008). Shifting Urban Priorities?: Removal of Inner City Freeways in the United States. Transportation Research Record, Journal of the Transportation Research Board, 2046: 68-75
16. Preservation Institute, (2016), Removing Freeways - Restoring Cities, Accessed April 26, 2016, http://www.preservenet.com/freeways/FreewaysEmbarcadero.html.
17. Schriebman, L. (2001). On a Tear: Looking for Land – Try Tearing Down a Highway, Planning, p. 10.
18. Switaslski, TA. et al. (2008). The Benefit of Open Space Preservation, Case Studies in Urban Road Removal-The Benefits and Impacts, Seattle Mobility Plan.
19. Waqar, D. (2016), The End of the Road: The State of Urban Elevated Expressways in the United States, Brookings Mountain West University of Nevada, Las Vegas.
20. Wheeler, S., M., (2004), Planning for Sustainability Routledge, London & New York.