تحلیل و مقایسه نیت کارآفرینانه دانشجویان دانشکده کشاورزی بوعلی سینا و پیام نور استان همدان
محورهای موضوعی : عمومىصفی اله صفایی 1 , نسیم ایزدی 2 , مریم موسیوند 3
1 - دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
3 - مدیریت دولتی، مربی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: کارآفرینی , نیت کارآفرینانه, ریسک پذیری, همدان.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسي نیت کارآفرینانه در بين دانشجويان رشته هاي كشاورزي دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه پیام نور همدان و در چارچوب كلي پژوهش هاي پيمايشي به انجام رسيده است. نمونه آماري اين تحقيق را تعداد 370 نفر از دانشجويان دختر و پسر رشته هاي كشاورزي در مقطع تحصيلي كارشناسي دانشکده کشاورزي تشكيل دادند. براي جمع آوري اطلاعات، از ابزار پرسشنامه و براي انتخاب نمونه از روش نمونه گیري تصادفي ساده استفاده شد. ضريب آلفاي كرونباخ به منظور تشخيص پايايي پرسشنامه براي نیت کارآفريني دانشجويان 85/0 محاسبه گرديد که ضريب اعتبار مناسبي مي باشد. جهت تجزيه و تحليل اطلاعات، از دو روش آمار توصيفي و تحليلي استفاده شد. نتايج به دست آمده نشان داد كه در مجموع دانشجويان مورد مطالعه از روحيه و نیت كارآفريني بالايي برخوردارند البته نیت کارآفرینی در دانشجویان پسر بیشتر می باشد. بعلاوه نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نیز نشان داد بین متغیرهای جنسیت، وضعیت اشتغال دانشجویان، ریسک پذیری و موانع اقتصادی میزان درآمد و میزان علاقه با نیت کارآفرینی آن ها رابطه مثبت و معنی داری دیده می شود و نیز اختلاف معناداری از نظر نیت کارافرینانه بین دانشگاه های مورد مطالعه وجود داشت.
This study aimed to investigate the entrepreneurial intention among students of Bu-Ali Sina University in Hamedan and PNU surveys have been conducted within the overall framework. The sample consisted of 370 male and female students in agricultural disciplines in undergraduate students formed the College of Agriculture. To collect information, a questionnaire and a simple random sampling was used to select the sample. Cronbach's alpha coefficient to determine the reliability coefficient was calculated to vary from 850 students' entrepreneurial intentions are good. To analyze the data, descriptive and inferential statistical methods were used. The results showed that in general students of entrepreneurship spirit and intent of the high entrepreneurial intentions are more male students. The results of the analysis showed a correlation between gender, employment situation, risk appetite and economic barriers in interest income and a significant positive correlation with their entrepreneurial intentions can be seen. As well as the entrepreneurial intentions Mnadray difference was observed between the universities.
1. آقاسی زاده.فتح اله (1385).اشتغال دانش آموختگان کشاورزیی: الزام¬ها و راه کارها. مجموعه مقاله¬های همایش علمی آموزش کشاورزی کشور، انجمن ترویج وآموزش کشاورزی ایران.ص 124.
2. اسکندري، ف.، حسيني، م.، کلانتري، خ. (1385). عوامل مؤثر بر عملكرد كارآفرينانة دانش آموختگان آموزش عالي كشاورزي و منابع طبيعي ايران. اقتصاد کشاورزي و توسعه، سال 14، شماره 53، 134-107.
3. بارانی، ش. (1388). واکاوی ادراک و انتظارات دانشجویان کشاورزی از اشتغال¬پذیری رشته¬های کشاورزی در دانشکده¬های غرب کشور. پایان¬نامه کارشناسی¬ارشد در رشته ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی کرمانشاه.
4. بدری، احسان.، لیاقتدار، محمد جواد.، عابدی، محمد رضا و جعفری، ابراهیم. ( 1385). بررسی قابلیت¬های کارآفرینی دانشجویان دانشگاه اصفهان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، سال 12، شماره2، 91-73.
5. برومند نسب، محمد. (1381). بررسی رابطه¬ی ساده چندگانه وضعیت اجتماعی- اقتصادی، انگیزه¬ی پیشرفت، مخاطره پذیری، جایگاه مهار، خلاقیت و عزت نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، پایان نامه¬ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده ی علوم تربیتی.
6. بهرامی، فضل اله و غلامحسین زمانی (1380). آموزش عالیکشاورزیی، تنگناها و راهکارها، مجّله ی جهاد، سال بیست و یکم، شماره 24 .
7. پورآتشي، م .، و مختارنيا، م . ( 1388 ). بررسي عوامل موثر بر كارآفريني دانش آموختگان كشاورزي از ديدگاه اعضاي هيات علمي پرديس كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران . مجله تحقيقات اقتصاد كشاورزي و توسعه كشاورزي ايرا ، ن جلد 2، شماره 2.
8. پورداریانی، احمد. ( 1383). کارآفرینی. تهران: مؤسسه-ی فرهنگی و انتشاراتی محراب قلم.
9. پوررجب، پیمان. (1391). بررسی ویبزگی های اساسی کارآفرینان و عوامل مؤثر بر کارآفرینی. کارآفرینان، سال 4، شماره¬ی 23، 29-24.
10. جمشيدي فر، م.، خرمي، ش.، راحلي، ح. (1389). بررسي عوامل مؤثر بر روحيه كارآفريني دانشجويان دانشكده كشاورزي تبريز. پژوهش هاي ترويج و آموزش كشاورزي، شماره 3، 64-53.
11. حسيني لرگاني، م.، مير عرب رضي، ر.، رضايي، س. (1387). آموزش کارآفريني در هزاره جديد؛ زير ساختي براي اشتغال دانش آموختگان آموزش عالي. پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي، شماره 50، 137-119.
12. حسيني، م.، عزيزي، ب. (1386). بررسي عوامل موثر در توسعه روحيه و مهارتهاي کارآفريني در ميان دانشجويان سال آخر دانشکده کشاورزي دانشگاه تهران. علوم کشاورزي ايران. شماره 2، 251-241.
13. حسینی¬نیا، غ.، عطائی، پ. و یعقوبی فرانی، ا. (1396). ارزیابی مهارت¬ها و ویژگی¬های کارآفرینانه دانشجویان و تأثیر آن بر قصد کارآفرینی (مورد مطالعه: مراکز آموزش علمی- کاربردی مهارت). فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 19(73)، 44-25.
14. خسروي پور، ب.، ايرواني، ه.، حسيني، م.، موحد محمدي، ح. (1386). شناسايي و تحليل مولفه هاي آموزشي موثر بر توانمندي کارآفرينانه دانشجويان مراکز آموزش عالي علمي کاربردي کشاورزي. علوم کشاورزي ايران. شماره 2، 217-207.
15. دربان آستانه، علیرضا.، قدیری معصوم، مجتبی و فیروزی، محمد علی. (1390). بررسی ارتباط بین عملکرد سازمانی و مهارت¬های کارآفرینی مدیران محلی روستایی (مطالعه¬ موردی دهیاران استان قزوین). پژوهش¬های روستایی، سال 3، شماره1، 59- 27.
16. زالی، محمد رضا.، مدهوشی، مهرداد و کردنائیج، اسدالله. ( 1386). ارزيابي مشخصه هاي كارآفريني دانشجويان ( مورد مطالعه: دانشگاه مازندران). فصلنامه¬ی مدرس علوم انسانی، ویژه نامه¬ی مدیریت، 113- 81 .
17. زمانی، غلامحسین(1380). برآورد نیاز بخش عمومی برای نیروی متخصّص در بخش کشاورزی، فصل نامه ی اقتصادکشاورزیی و توسعه ی، سال نهم ، شماره 35، وزارت جهادکشاورزی .ص ص34-19.
18. سلطانی، مرجانه ( 1377 ). تعاونی ها و فقرا، انتشارات اتحادیه ی تعاونی هاي مصرف کارکنان دولت در استان همدان،ص ص 23-15.
19. شريف زاده، م.، زماني، غ. (1385). روحيه كارآفريني در دانشجويان كشاورزي: مطالعه موردي دانشگاه شيراز. علوم کشاورزي ايران. شماره 1، 115-107.
20. شهبازی،اسماعیل و امیرحسین علی بیگی(1385). تحلیل توقعات و انتظارات مدیران وکارفرمایان بخش کشاورزی از دانش آموختگان سطوح مختلف نظام آموزش کشاورزی. مجموعه ی مقاله های همایش علمی آموزش کشاورزی کشور، انجمن ترویج وآموزش کشاورزی ایران.
21. صادقي، س.، عدلي، ف. (1389). رابطه جو نظام آموزش عالي و پرورش روحيه کارآفريني دانشجويان. پژوهشنامه تربيتي، شماره 22، 90-73.
22. صفري شالی، رضا ورمضانی، مسعود(1381). ارزیابی تأثیر آموزش بر موفقیّت، شرکت های تعاونی مرغداری. مجلّه ی علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، جلد 6 و شماره 2 ، 23.
23. عادلي ساردويي، م.، ظريفيان، ش.، شريفي، ا.، احساني، م.، و اكرمي، ا. ح. ( 1388 ، آذر) . مقايسه قابليتها و روحيه كارآفريني مقاطع مختلف تحصيلي دانشجويان كشاورزي. اولين همايش ملي دانشجويي ترويج و آموزش كشاورزي.
24. علی میری، م. (1387). آموزش کارآفرینی: پیدایش، توسعه، گرایش ها و چالش ها، فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره اول.169-133.
25. علی¬آبادی، و.، عطائی، پ.، موحدی، ر. و خیاطی، م. (1396الف). واکاوی کیفی الزامات و چالش¬های توسعه خوداشتغالی دانش¬آموختگان کشاورزی. کارآفرینی در کشاورزی، 4(3)، 38-25.
26. علی¬آبادی، و.، عطائی، پ. و موحدی، ر. (1396ب). کاربرد تحلیل محتوای تلخیصی در الگوسازی مفهومی شایستگی¬های کارآفرینی موردنیاز زنان روستایی. کارآفرینی در کشاورزی، 4(4)، 48-37.
27. علی¬آبادی، و.، عطائی، پ. و موحدی، ر. (1395الف). بررسی تأثیر تفکر استراتژیک و سرمایه اجتماعی بر تشخیص فرصت¬های کارآفرینانه در بین جوانان روستایی. پژوهش و برنامه¬ریزی روستایی، 5(2)، 110-95.
28. علی¬آبادی، و.، موحدی، ر.، سعدی، ح. و عطائی، پ. (1395ب). الگوسازي مفهومی شایستگی¬های مورد نیاز زنان کارآفرین روستایی. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 3(5)، 56-47.
29. غفاری، هادی. (1387). بررسی قابلیت¬های کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیام نور اراک. همایش ملی توسعه¬ی کارآفرینی در آموزش¬های علمی- کاربردی کشاورزی، مشهد: مؤسسه¬ی آموزش عالی علمی- کاربردی جهاد کشاورزی.
30. غیاثی، عبدالرحیم. (1395). تأثیر باور به خودکارآمدی و نگرش کارآفرینی با قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 39، 15-3.
31. فرشاد، سیامک.، فتحیان، محمد.، ابراهیمی، بابک و نالچیگر، سروش. ( 1387). مراکز رشد مجازی: ابزاری در راستای توسعه¬ی کارآفرینی دانشگاه¬ها. فصلنامه¬ی آموزش مهندسی ایران، سال 10، شماره 37، 124-101.
32. فیض، داود و صفایی، میلاد. ( 1388). ارزیابی و مقایسه¬ی ویژگی¬های شخصیتی کارآفرینی دانشجویان دانشکده¬های مختلف دانشگاه سمنان. فصلنامه¬ی انجمن آموزش عالی ایران، سال 2، شماره 2، 159- 137.
33. قاسمي، ج.، اسدي، ع.، حسيني نيا، غ. (1388). بررسي عوامل تأثيرگذار در ايجاد روحيه كارآفريني دانشجويان تحصيلات تكميلي پرديسكشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران. تحقيقات اقتصاد و توسعه کشاورزي ايران، شماره 2، 79-71.
34. قمبر علي، ر.، زرافشاني، ک. (1387). شناسايي شاخص هاي موفقيت و نظام ارزشي کارآفرينان روستايي شهرستان کرمانشاه. پايان نامه کارشناسي ارشد توسعه روستايي. دانشکده کشاورزي دانشگاه رازي.
35. قوشچی، فرشاد. (1389). اشتغال دانش¬آموختگان کشاورزی، آرزوی ممکن یا ممکن؟. ماهنامه¬ی کشاورزی و توسعه¬ی پایدار، شماره 32، 14-12.
36. کلانتری، صمد.، ربانی، رسول و هزار جریبی، جعفر. ( 1383). بررسی میزان کارآفرینی دانش¬آموختگان در عرصه¬ی نشریات و مطبوعات. نامه¬ی علوم اجتماعی، شماره23، 189- 171.
37. مداح، مجید(1387).آموزش عالی کارآفرینی رشد اقتصادی- ارایه ی یک مدل نظری و تحلیل تجربی کار و جامعه ی. ماه نامه ی اجتماعی اقتصادی علمی و فرهنگی شماره101.
38. موحدي، رضا، يعقوبي، احمد، خداورديان، محمد رضا، زارعي، شهرام. (1389). بررسي روحيه كارآفريني دانشجويان كشاورزي و شيوه هاي بهبود آموزش كارآفريني. ترويج و آموزش كشاورزي، شماره 3، 81-65.
39. مرکز آمار ایران (1396). دفتر سرشماری های جمعّیت. نیروی کار،به نشانی: www.amar.org.ir
40. محمدی، حمید رضا.، احمدی، عبادالله.، شایان جهرمی، شاپور امین. ( 1390). بررسي رابطه¬ي ويژگي¬هاي شخصيتي با تمايل به كارآفريني. فصلنامه¬ي علمي – پژوهشي جامعه¬شناسي زنان، سال دوم، شماره¬ي اول، 120- 99.
41. مرادی، حوریه.، بیژنی، مسعود.، کرمی، غلامحسین و فلاح حقیقی، نگین. (1391). ارزیابی مقایسه¬ای ویژگی¬های روانشناختی مؤثر بر نگرش¬های کارآفرینانه در دانشجویان مهندسی کشاورزی ( مورد مطالعه: دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان). فصلنامه¬ی آموزش مهندسی ایران، سال 14، شماره 53، 81- 65.
42. مسعودنیا، ابراهیم. (1386). بررسي اعتبار پارادايم هاي شخصيتي در مطالعه و پيش بيني کارآفريني. دو ماهنامه¬¬ی علمی- پژوهشی دانشور رفتار، دانشگاه شاهد، سال 14، دوره¬ جدید، شماره23، 64- 53.
43. مقیمی، سید محمد. ( 1382). کارآفرینی اجتماعی. فصلنامه رهیافت، 29، 59-49.
44. موسیوند، م.، صفایی شکیب، ع.، عطائی، پ. و عبدالملکی، ب. (1395). تحلیل تأثیر مؤلفه¬های سرمایه روانشناختی بر تشخیص فرصت¬های کارآفرینانه کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان. پژوهش¬های رشد و توسعه اقتصادی، 6(23)، 64-55.
45. موسیوند، م.، حمیدی جاهد، م.، عطائی، پ. و صفایی شکیب، ع. (1396). تاثیر عوامل درون¬دانشگاهی در توسعه فرهنگ کارآفرینانه در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه-های همدان. مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی، 6(1)، 206-185.
46. میرزا محمدی، م. ح؛ امیری، م؛ پورطهماسبی، س (1387). بررسی موانع توسعه¬ی کارآفرینی در دانشگاه شاهد از نظر اعضای هیئت علمی در سال تحصیلی 1387-1386 . نامه آموزش عالی، دوره¬ی جدید،(1) 4،33-50.
47. نیک یار، سید طهماسب (1384). عامل های موفقیّت بخش تعاون در ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان بیکار. مجموعه ی مقاله های منتخب کنفرانس تعاون ، اشتغال ، توسعه ی ، وزارت تعاون ،جلد سوم ، قسمت ( ص - د ).
48. وطن¬خواه، ن.، و رضائی مقدم، ك. (1394). شناخت روحیه کارآفرینی دانشجویان: مورد مطالعه دانشکده کشاورزي دانشگاه شیراز. علوم ترویج و آموزش کشاورزي ایران، جلد 11 ، شماره 1، صص 71-59.
49. هزار جريبي، ج. ( 1382 ). بررسي ميزان كارآفريني دانش آموختگان علوم انساني در عرصه نشريات فرهنگي و اجتماعي شهر تهران. رساله دكتري رشته علوم اجتماعي، دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه اصفهان.
50. يارايي، ع. ( 1383 ). بررسي برخي روحيات كارآفريني در بين دانشجويان دانشگاه شيراز. پايان نامه كارشناسي ارشد مديريت صنعتي، دانشگاه شيراز.
51.Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179- 211.
52.Ambad, S. N. A., & Damit, D. H. D. A. (2016). Determinants of Entrepreneurial Intention Among Undergraduate Students in Malaysia. Procedia Economics and Finance, 37, 108-114. doi:https://doi.org/10.1016/S2212-5671(16)30100-9
53.Barba-Sánchez, V., & Atienza-Sahuquillo, C. (2018). Entrepreneurial intention among engineering students: The role of entrepreneurship education. European Research on Management and Business Economics, 24(1), 53-61. doi:https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2017.04.001
54.Bellu, R. R and Sherman, H. ( 1995). Predicting Firm Success from Task Motivation and Attribution Style. A Longitude Study. Entrepreneurship regional development, Vol 7, No 4, 63- 349.
55.Connolly, P.M.(1986). Entrepreneurs in corporations. Work in America Institute, Inc.
56.Digman, J., M. (2002). Personality stature,emergence of the five factor model Annu. Rev.psychol.
57.Do, B.-R., & Dadvari, A. (2017). The influence of the dark triad on the relationship between entrepreneurial attitude orientation and entrepreneurial intention: A study among students in Taiwan University. Asia Pacific Management Review, 22(4), 185-191. doi:https://doi.org/10.1016/j.apmrv.2017.07.011.
58.Donnellon, A., Ollila, S. and Williams Middleton, K. (2014). Constructing entrepreneurial identity in entrepreneurship education. The International Journal of Management Education, 12, 490-499.
59.Henley, A. (2007) From entrepreneurial aspiration and transition to business start up: evidence from British longitudinal data. Entrepreneurship and Regional Development, 19(3), 253-280.
60.Hood, N and Young, J. E. ( 1993). Entrepreneurship,s area,s of development: a survey of Top Excutives in successful Firm. Journal of Business Venturing, vol 8, No 2, 115- 135.
61.Jarvis, k., Renner, A., Shook, R., Smith, S.(1991). Entrepreneurship Classroom Note, University Alberta Kanada.
62.Kautonen, T., van Gelderen, M., and Fink, M. (2015). Robustness of the theory of planned behavior in predicting entrepreneurial intentions and actions. Entrepreneurship Theory and Practice, 39(3), 655–674.
63.Landstrom, Hans. ( 2005). Pioneers in Entrepreneurship and Small Business Research New York: Springer.
64.Lober, D. (1998). Pollution Pervention as corporate entrepreneurship, Journal of organizational change management , Vol.11 , No.1, 26-37.
65.Miner, J. B., Smith, N, R and Bracker, J. S. ( 1992). Predicting Firm Survival from Knowledge of entrepreneur Task Motivation in the growth of technologically innovation firms, interpretations regional development, vol 4, 53- 145.
66.Moriano, J. A. & Gorgievski, M. (2007). Psychology of Entrepreneurship: Research and Education. Universidad national education a distancia (UNED) Madrid.
67.Nelson, R. E., & Scott. D. J. (1997). Entrepreneurship education as a strategic approach to economic growth in Kenya. Journal of Industrial Teacher Education,35(1), 90-108.