بررسی زمینلغزشهای طبیعی و حاشیه جاده با استفاده از مدل فرآیند محور پایداری سطحی دامنه (مطالعه موردی: محدوده محور ساری - کیاسر)
محورهای موضوعی :
1 - گروه مرتع و آبخیزداری، دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی، دانشگاه یزد
2 - علوم و مهندسي آبخیزداری، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تربیت مدرس
کلید واژه:
چکیده مقاله :
شبکههای ارتباطي و جادهها بخش مهمي از سرمایههای هر كشوري محسوب مي شوند. در كنار اين موضوع، نگهداري از اين شبکههای عظيم ارتباطی و روند توسعه فرآیند جادهسازی بهعنوان يكي از عوامل تخريب عرصههای منابع طبيعي مبحثی مهم به شمار می آید. در اين تحقيق، زمینلغزشهای رخداده محدوده جاده كياسر واقع در جنوب شهرستان ساري با استفاده از مدل پایه فیزیکی SHALSTAB مورد بررسی قرار گرفت و نقشه پایداری دامنه این محدوده بهوسیله این مدل تعیین شد. در ابتدا مشخصات فیزیکی و مکانیکی 15 نمونه خاک که در محدوده حاشیه جاده وجود داشتند برداشت و مورداندازهگیری قرار گرفت و با 115 مورد از لغزشهای به وقوع پیوسته در منطقه مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیقات میدانی، تجزیه و تحلیل دادههای زمینشناسی، تستهای آزمایشگاهی و اجرای مدل نشان داد که برای کل لغزشهای به وقوع پیوسته، 49/43 درصد لغزشهای واقعی در منطقه ناپایدار صورت گرفتهاند، سپس اقدام به تفکیک لغزشهای حاشیه جاده از لغزشهای رخداده در شرایط طبیعی گردید و برای هرکدام از این زمینلغزشها مدل اجرا گردید. نتایج نشان داد زمانی که با استفاده از لغزشهای حاشیه جاده مدل SHALSTAB اجرا میگردد، این مدل قادر به شبیهسازی تنها 55/18 درصد از نقاط لغزشی در طبقات ناپایدار بوده و زمانی که این مدل با استفاده از لغزشهایی که در شرایط طبیعی به وقوع پیوسته در این محدوده اجرا میگردد، با پیشبینی 5/69 درصد، کاربرد موفقی داشته است.
Communication networks and roads are important part of the investments of each country. Beside of this, maintenance of these large communication networks and process of developing construction are among the causes of the degradation of natural resources. In this research , occurrence of landslides in Kiasar road, located in the south of Sari city, was evaluated by using basic physical model, SHALSTAB, and slope stability map of this area was determined by this model. First, the physical and mechanical properties of 15 soil sample near the main roadside were measured and compared with 115 cases of landslides around the road. Results of Square research, analysis of geological data, and laboratory tests showed that for all landslides occurrence, 43.49 percent of actual landslides have been located in unstable regions. Then, the roadsides have been distinguish from happened landslides, in natural conditions. Then a separated model has been run for each landslide. The results showed that whenever SHALSTAB model has been implemented by using roadside landslides, this model can simulated only 18.55% of slip points in unstable zones, and when SHALSTAB model implemented by using slips which occurred in natural conditions , by predicting 69.5 percent , is a successful usage.
