بررسی اثر رضایتمندی روی نیت رفتاری گردشگران طرفدار محیط زیست (نمونه مطالعاتی: طاق بستان کرمانشاه) (نوع مقاله : پژوهشی)
محورهای موضوعی :سمانه جلیلی صدر آباد 1 , ابراهیم نظری 2
1 - شهرسازی و معماری
2 - همدان
کلید واژه: نیت رفتاری, طرفداران محیط زیست, گردشگری, رضایتمندی.,
چکیده مقاله :
گردشگری در بین بخش های خدماتی از نظر آثار اقتصادی که برای مقاصد دارد، مهم ترین بخش محسوب می شود.همراه با رقابت بی امان در بین مکانها (مقصدهای گردشگری)، جذب گردشگران و تداوم بخشیدن به آن از اهمیت فراوانی برای فعالان دولتی و غیردولتی در زمینه ی گردشگری برخوردار است. پژوهشگر در این مقاله به دنبال بررسی اثر رضایتمندی روی نیت رفتاری گردشگران طرفدار محیط زیست می باشد. رضایت مندی طبق نظر خبرگان ابعاد متعددی دارد که در این تحقیق 5 شاخص لذت بخشی، تحقق نیازها، اطمینان و اعتماد، مراجعه مجدد و انتخاب عاقلانه مورد بررسی قرار گرفته اند این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر داده ها آمیخته کیفی - کمی و از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد(مرحله کیفی) و پیمایشی مقطعی(مرحله کمی) است. نمونه آماری بخش کیفی شامل21 نفر از اساتید حوزه گردشگری و 9 نفر از خبرگان و مدیران سازمان میراث فرهنگی و شهرسازی تشکیل داده اند. در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه گردشگرانی است که به مدت یکسال از طاق بستان کرمانشاه دیدن کردند و در نهایت طبق جدول کرجس و مورگان 381 نفر انتخاب شده است. نتایج تحلیل آموس تمام فرضیات تحقیق را تایید کرد و نشان داد که رضایتمندی روی نیت رفتاری گردشگران تاثیر مثبت و معنی داری دارد و ضریب اثر آن 83/. می باشد با توجه به اینکه این ضریب مثبت است اثر آن به صورت مستقیم است به عبارتی با تغییر یک واحد (افزایش) رضایت به میزان 86/0 درصد نیت رفتاری افزایش می یابد. بنابراین رضایمتمندی بر روی نیت رفتاری گردشگران تاثیر مستقیم و مثبتی دارد.
Tourism is one of the most important sectors of the economy in terms of its economic impacts for its intended purpose. Along with the relentless competition between places (tourist destinations), attracting and sustaining tourists is of paramount importance to government and non-state actors. In the field of tourism. The researcher in this paper seeks to investigate the effect of satisfaction on behavioral intentions of pro-environmental tourists. According to the experts, satisfaction has been measured in several dimensions, in this study 5 indicators of enjoyment, needs fulfillment, confidence and trust, re-referral and wise selection. This study is of practical purpose in terms of qualitative - quantitative and data mix. In terms of research method, it is based on data type (qualitative stage) and cross-sectional survey (quantitative stage). The statistical sample of the qualitative section consisted of 21 tourism professors and 9 experts and managers of the Cultural Heritage and Urban Development Organization. In the quantitative section, the statistical population includes all tourists who visited Kermanshah for one year and finally 381 people were selected according Morgan table. The results of Amos analysis confirmed all the research hypotheses and showed that satisfaction has a positive and significant effect on the behavioral intentions of the tourists and its coefficient was 0.83. Given that this coefficient is positive, its effect is direct, that is, by changing one unit (increase), satisfaction increases by 0.86 percent of behavioral intentions. Therefore, satisfaction has a direct and positive impact on the behavioral intentions of tourists.
• ابراهیمپور، حبیب.، سید نقوی، میرعلی. و یعقوبی، نورمحمد. (1390). عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری گردشگران در استان اردبیل (مطالعة موردی منطقة گردشگری سرعین) ، فصلنامه مطالعات گردشگری، ش 14
• جوانمرد،حبیب الله،حسینی،سمانه(1392)،تعیین ارتباط بین تصویر ذهنی از فروشگاه،بعد مسافت،رضایت مشتری و نیات رفتاری خریداران(مطالعه موردی:فروشگاه زنجیره ای شهروند تهران)،مدیریت بازرگانی،شماره 20،پاییز
• حقيقی،محمد، کيماسی،مسعود(1382)،وفاداري خدمت:اثرات کيفيت خدمات ونقش ميانجی رضایت مشتري ،فصلنامه دانش مدیریت ،شماره 60 - 61 • رجوعی ، مرتضی، مجدی یزدی،کاظم، شیخ الاسلامی،زینب،(1397)، بررسی عوامل مؤثر بر نیات رفتاری مشتریان هتلهای پنج ستاره مشهد،فصلنامه علمی- پژوهشی گردشگری و توسعه،دوره7،شماره2
• رضائيان، عليرضا ( 1384 ) مبانی رفتار سازمانی، چاپ ششم تهران،انتشارات سمت.
• زیاری، کرامت اله.؛ امانپور، سعید، امیری فهلیانی، محمدرضا. (1392)، بررسی عوامل مؤثر در توسعه صنعت گردشگری شهری با تأکید بر عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران (نمونه موردی: شهر نورآباد ممسنی)، فصلنامه جغرافیایی سرزمین، شماره 37
• شیرخدایی،میثم،علیزاده ثانی،محسن،آملی دیواه،فریده،(1395)، بررسی تاثیر تصویر مقصد بر رضایت و مقاصد رفتاری در گردشگری سلامت (مورد مطالعه: آبگرم معدنی لاویج)،فصلنامه علمی پژوهشی برنامه ریزی و توسعه گردشگری،دوره 5،شماره17
• صمدي،منصور،حاجی پور،بهمن، فارسی زاده،حسين(1387) ، نارسایی در ارائه خدمات ،استراتژي هاي احياء خدمات و تاثيرآنها بر رفتار مصرف کننده . نشریه مدیریت بازرگانی،مقاله پنجم،دوره 1 ،شماره 1 ،پایيز
• صمدي،منصور،حاجی پور،بهمن، دهقان، ميثمر(1388) بررسی تاثير ابعاد برند بر قصد خرید مجدد مشتریان از فروشگاه هاي زنجيره اي رفاه در شهر تهران . اندیشه مدیریت ،سال سوم ، شماره دوم ، پایيز و زمستان
• عباسی, داوود و زهرا فرهودی، ۱۳۹۴، گردشگری وحفاظت از محیط زیست، اولین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پاک، همدان، شرکت سپیدار طبیعت الوند،
• قبادپور, مریم، ۱۳۹۲، گردشگری و نقش آن در محیط زیست پایدار، اولین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پایدار، همدان، انجمن ارزیابان محیط زیست هگمتانه
• محجوب ، مروارید، رنجبریان، بهرام و زاهدی،محمد، (1394)، تحلیل تاثیر مولفههای حسی بر رضایت و نیات رفتاری گردشگران خارجی (مورد مطالعه: هتلهای چهار و پنج ستاره شهر اصفهان)،فصلنامه علمی – پژوهشی برنامه ریزی و توسعه گردشگری،دوره 4،شماره15
• مصطفوی،مائده السادات،رنجبریان،بهرام ،قربانی،حسن،(1395)، تحلیل تأثیر فاصله اجتماعی ادراک شده بر نیات رفتاری گردشگران بینالمللی سفر کرده به جزیره آزاد کیش با تأکید بر ریسک ادراک شده و رضایتمندی،پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران،دوره 5،شماره3
• معصومی، مسعود،(1388).،درآمدی بر رویکردها در برنامه ریزی توسعه گردشگری محلی، شهری و منطقه ای، چاپ اول. تهران: سمیرا
• موون، جان مينور، ميشل(1388)، رفتار مصرف کننده،عوامل بيرونی،متنرجم : عبناس صنالح اردستانی و محمد رضا سعدي، انتشارات جهان نو، تهران، چاپ دوم
• ولایی، عيسی، (1384) ، الگوهای رفتار با طبیعت( محیط زیست )از دیدگاه قرآن و سنت، رشته علوم قرآن و احادیث، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات، ، پایان نامه دکتری ،استاد راهنما دکتر محمد علی لسانی فشارکی
• یاسوری، مجید. شاکری نیا، ایرج. شفیعی ماسوله، سیده سمیرا. (1394). ارتباط رضایتمندی، دلبستگی و مقاصد رفتاری گردشگران (مورد مطالعه: گردشگران بندر انزلی)، مجله ی برنامه ریزی و توسعه گردشگری، سال چهارم، شماره 13
• Barbour, J. (1993). Ethics in an age of technology, San Francisco: Harper Collines
• Cam, T. (2011) Explaining Tourists Satisfaction and Intention to Revisit NhaTrang, Vietnam, Master Thesis in Fisheries and Aquaculture Management and Economics, The Norwegian College of Fishery Science University of Tromso, Norway & Nha Trang University, Vietnam.
• Cho, Y., Thyroff, A., Rapert, M., Park, S., & Lee, H. (2013). To be or not to be green: Exploring individualism and collectivism as antecedents of environmental behavior. Journal of Business Research, 66
• Clemes, M. D. , J. H. -C. Wu,& Hu, B. -D (2009). "An empirical study of behavioral intentions in the Taiwan hotelindustry. " Innovative Marketing 5 (3)