شناسایی و تبیین علّی عوامل موثر بر فرصتهاي کارآفرینی در مناطق کویري با رویکرد اکوتوریسم (نمونه موردي: کویر مرنجاب)
محورهای موضوعی :محسن شاطریان 1 , صدیقه کیانی سلمی 2 , پریناز زورمند 3
1 - دانشگاه کاشان
2 - دانشگاه کاشان
3 - دانشگاه کاشان
کلید واژه: اکوتوريسم, کارآفريني, کارآفريني اکوتوريستي, مدلسازي, معادلات ساختاري.,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تبيين معيارهاي موثر بر کارآفريني اکوتوريستي از ديدگاه اکوتوریست ها در منطقه کویری مرنجاب است. ابراز پژوهش پرسشنامه محقق ساخته اي با 6 شاخص، 29معيار و 120 زيرمعيار است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 349 نفر محاسبه و به طور تصادفي در بين اکوتوریست ها توزيع گرديد. براي انجام تحليل هاي، توصیفی، آماري و پاسخگويي به فرضيات پژوهش از نرم افزار spss و آزمون هاي آماري T-Test و آناليز واريانس ANOVA استفاده شد. نتایج آزمون تی اثر گذاری هر یک از عوامل مورد بررسی را تأیید کرده است و نتایج تکمیلی آزمون آنوا نشان می دهد هر یک از ابعاد از لحاظ میانگین اثرگذاری با یکدیگر تفاوت داشته اند. مدلسازي و تببين عوامل موثر بر کارآفريني اکوتوريستي نيز با استفاده از نرم افزار Amosصورت پذيرفت. يافته هاي بدست آمده از مدل عاملي مرتبه دوم مدلسازي معادلات ساختاري نشان مي دهد، عامل اجتماعی بيشترين بار عاملي اثر-گذاري بر توسعه کارآفرینی اکوتوريستي را با 94/0 به خود اختصاص داده است. پس از آن عوامل زیرساختی بار عاملی 86/0 را دریافت داشته است. عوامل خدماتي و محیطی با بار عاملي 86/0 مشترکاً جايگاه سوم را به خود اختصاص داده اند. عامل هاي نهادي و اقتصادي نيز با بارهاي عاملي 70/0و 69/0 در رتبه هاي بعدي تأثير گذاري بر گسترش فرصت هاي کارآفريني تشخيص داده شد.
The present study is descriptive and analytical survey and the area is extensive. Sample size of 349 was calculated by using Cochran's sample size. In analyzing the data, descriptive and inferential statistics spss software and T-Test and Anova tests and criteria for determining the modeling software ecotourism entrepreneur Amos was used. T-test results confirmed the effect of each of the studied factors, and the results of the ANOVA test indicate that each dimension has a different mean in terms of effectiveness. Findings of the second order factor model structural equation modeling show that the operating infrastructure with 0/94 accounted for highest load factor more than any other influenced factors. After operating infrastructure and social service agents, with an 0/86 joint second place with a time factor into account. Environmental factors, institutional and economic factor loading, respectively, 0/84, 0/71 and 0/69 are next in rank. It can be said that the development of infrastructure factors than other factors affecting the development of entrepreneurial opportunities will be ecotourism.
1. اکبري، مرتضي، صاحب ايماني، مهدي، قبادنژاد، رحيم رحيمي، (1394)، "ارتباط ميان رهبري تحول آفرين، بازاريابي داخلي و گرايش کارآفرينانه (مورد مطالعه: شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب)"، فصلنامه توسعه کارآفريني، دوره8، شماره3، صص571-590.
2. - ايمني قشلاق، سياوش، فضيله خاني، سيد سعيدهاشمي،(1391)، "نقش گردشگري در توسعه کارآفريني زنان روستايي (مطالعه ي تطبيقي: روستاي کندوان و اسکندان شهرستان اسکو)"، مجله جغرافيا و توسعه ي ناحيه اي، شماره 18، صص217-238.
3. - آتليويک، جوو، استفن جي. پيچ، (1391)، کارآفريني و گردشگري ( با رويکرد بين المللي)، ترجمه رضا محمد کاظمي، شهباز يزداني و مريم عزيزي، تهران، نشر کتابخانه فرهنگ.
4. - پرداختچي، محمد حسن، شفيع زاده، حميد، (1385)، "درآمدي بر کارآفريني سازماني"، نشر ارسباران، شماره 32، تهران.
5. - رکن الدين افتخاري، عبدالرضا، (1393)، "تحليل عوامل مؤثر در توسعه ي كارآفريني گردشگري روستايي"، مجله برنامه ريزي و توسعه گردشگري، سال سوم، شماره 8، صص 87-107.
6. -جمعه پور، محمود، نماينده، علي، (1391)، ارزيابي راهبردي توانهاي اکوتوريستي و ظرفيت برد گردشگري کوير مرنجاب، مجله پژوهش و برنامه ريزي روستايي، شماره1، صص 45-71.
7. - جميني، داوود، اجمد تقديسي و عليرضا جمشيدي، (1393)، "شناسايي راهبردهاي توسعه اشتغال در مناطق روستايي با استفاده از مدل SWOT(مطالعه ي موردي: دهستان بدر، شهرستان روانسر)"، فصلنامه ي راهبردهاي توسعه روستايي، شماره 4، صص133-149.
8. - درام، اندي، مور.آلن، (1388)، مقدمهای بر برنامه ريزي و مديريت اکوتوريسم، ترجمه محسن رنجبر، تهران: انتشارات آييژ.
9. - رضواني، محمدرضا، (1387). توسعه ي گردشگري روستايي با رويکرد گردشگري پايدار، تهران.
10. - رضايي، روح الله، بهمن نجفي، (1394)، "موانع راه اندازي و گسترش کسب وکارهاي خانگي در مناطق روستايي شهرستان اروميه"، فصلنامه توسعه کارآفريني، دوره 8، شماره3، صص 433-451.
11. زاهدي، شمس السادات، (1385)، مباني توريسم و اکوتوريسم پايدار، تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبايي.
12. - شريعت نژاد، شمس الله، شريفي، مرتضي، (1376)، "برنامه ريزي مقدماتي براي توسعه اکوتوريسم"، فصلنامه ي جنگل و مرتع، شماره ي 34، انتشارات سازمان محيط زيست، ص 30.
13. - شريعت نژاد، علي، امرايي، فيروز، ساعدي، عبدالله، (1394)، "تأثير راهبردهاي نوآوري بر توسعة کارآفريني سازماني: با ميانجي قابليتهاي يادگيري سازمان (مطالعه موردي شهرکهاي صنعتي استان لرستان)"، فصلنامه توسعه کارآفريني، دوره8، شماره2، صص313-332.
14. - شفيعيان، امير حسين، کريمي دستجردي، داوود، شفيعيان، مهرناز، (1392)، "شناسايي و اولويت بندي فرصتهاي خرد کارآفريني گردشگري مذهبي داخلي مشهد"، فصلنامه علمي تخصصي گردشگري، دانشگاه علم و فرهنگ، سال دوم، شماره دوم، صص 37-48.
15. - صيدايي، سيد اسکندر، صادقي، حجت اله (1393). کارآفريني و برنامه ريزي روستايي، نشر دارخوين.
16. - غنيان، منصور، خاني، فضيله، (1390)، ارزيابي فضاي کارآفريني در گردشگري روستايي (مطالعه موردي، اورامان)، پژوهشهاي روستايي، سال دوم، شماره سوم، صص99-123.
17. - قنبری، سیروس، دهقان، محمد حسین، میرکی انارکی، حسین، (1394)، "عوامل موثر بر کارآفرینی در گردشگری روستایی، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، سال دهم، شماره 32، صص 1-20.
18. -کهن، گوئل، (1377)، "صنعت توريسم و توسعه ي پايدار، نمادي از مديريت پويا"، مجله محيط شناسي، شماره 21، انتشارات سازمان محيط زيست، صص 79-90.
19. - کنعاني،آمنه، (1394)، "اولويت بندي عوامل مؤثر بر بازاريابي و فروش محصول جديد در کسب وکارهاي کوچک و متوسط حوزة زيست فناوري غذايي"، فصلنامه توسعه کارآفريني، دوره8، شماره2، صص333-352.
20. - کیانی سلمی، صدیقه، بسحاق، محمدرضا، (1395)، "تبیین اثرات جشنواره گلاب گیری از دیدگاه ساکنان محلی"، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، دوره 11، شماره31، صص65-92.
21. - محمدي يگانه، بهروز، عينالي، جمشيد، بيگدلي، اعظم، (1395)، "نقش کارآفريني در توسعه مناطق روستايي با تأکيد بر گردشگري(مورد: دهستان حصار وليعصر شهرستان آوج)"، فصلنامه برنامه ريزي منطقه اي، سال6، شمارۀ پياپي1، 193-203.
22. - مقصودي، مهران، سعید، عمادالدين، (1383)، ارزيابي ويژگيهاي ژئوتوريسمي لندفرم¬هاي نواحي بياباني با تاکيد بر دشت لوت، مجله مطالعات جهانگردي، سال2، شماره6، صص 95-108.
23. - مقصودي، مهران، شمسي پور، علي اکبر، نوربخش، سيده فاطمه، (1390)، "پتانسيل سنجي مناطق بهينه ي توسعه ي ژئومورفوتوريسم(مطالعه موردي: منطقه مرنجاب در جنوب درياچه نمک)"، پژوهشهاي جغرافياي طبيعي، شماره77، صص1-19.
24. - ميرزايي، رحمت، (1388)، "تاثير توسعه گردشگري روستايي بر اشتغال در منطقه اورامانات کرمانشاه"، فصلنامه روستا و توسعه، سال12، شماره 4،صص76-49.
25. - شاه حسيني، علي، (1386)، کارآفريني، تهران، انتشارات آييژ.
Ashomre, C )2004(.. Criteria for youth entrepreneurship, Education, Columbus.
- Aydalot, P)1986(. The location of new firm creation: The French case.
- D. Keeble & E. Wever (1986). New firms and regional development in Europe , London: Croom Helm , pp.105-123.
- Banks, M. C (1991). Location decisions of rural new ventures; in frontiers of entrepreneurship. research. MA: Babson College.
- Bruno,A. V., & Tyebjee, T. T (1982). The environment for entrepreneurship. In C. A. Kent, D. L. Sexton, & K.V. Vesper (Eds.), Encyclopedia of entrepreneurship New-Jersey: Prentice- Hall, pp. 289-307.
- Coria, Jessica, Enrique Calfucura (2012). Ecotourism and the development of indigenous communities: The good, the bad, and the ugly, Ecological Economics, pp 47–55
- Dean, T. J., McMullen, J. S (2007). Toward a theory of sustainable entrepreneurship: Reducing environmental degradation through entrepreneurial action. Journal of Business Venturing, 22(1), pp50- 76.
- Fridgen, J. D (1984). Environmental psychology and tourism, Annals of Tourism Research, 11,pp 19- 39.
- Hall, J., Gregory K., Daneke, A., & Lenox. M. J (2010). Sustainable development and entrepreneurship: Past contributions and future directions. Journal of Business Venturing, 25,pp 439- 448.
Inskeep, E (2005). Tourism Planning: An Integrated and sustainable Development approach.
- Kotler, P., & Armstrong, G (1999). Principles of marketing. India: Prentice-Hall International Inc.
- Marsden, T., & Smith, E (2005). Ecological entrepreneurship: Sustainable development in local communities through quality food production and local branding. Geoforum, 36,pp 440- 451.
- Massaki, K., & Helsen, K (2004). Global Marketing Management, New York: John Wiley & Sons Inc
- Newsome, D and Dowling, R, and Moore, S.(2005). Wildlife tourism, channel view publications.
- Verheul, I. et al (2001). An eclectic theory of entrepreneurship, Tinbergen Institute Discussion aper. Indianapolis: Institute for Development Strategies, Indiana University.
- Reynolds, P., Miller, B., & Maki, W (1993). Regional characteristics affecting business volatility in the United States.
- C. Karlsson, B. Johannisson, & D. Storey (1980). Small Business International, National and Regional Perspective Dynamics ,pp. 81-104, London: Routledge.
- Smith, S. L. J. (1989). Tourism analysis. New York: Longman.
E.S.K.A.P( 2007). Developing womens entrepreneurship and e-business in green.
- UNWTO.(2007). "Sustainable Development of Tourism in Deserts".
26. - William B. Gartner, Nancy M. Carter, Gerald E. Hills (2003), the language of opportunity, new movements in Entrepreneurship. pp. 24- 103