موانع کارآفرینی رشته های کشاورزی در آموزش دانشگاهی
محورهای موضوعی : عمومىسولماز دری 1 , امیر مظفر امینی سدهی 2 , سودابه سرایی 3
1 - توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان
2 - گروه توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان
3 - جغرافیا و برنامه¬ریزی روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان
کلید واژه: آموزش دانشگاهی, موانع کارآفرینی, آموزش عالی, کشاورزی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش که یک تحقیق توصیفی با رویکرد کیفی است، شناسایی موانع کارآفرینی رشته های کشاورزی در آموزش دانشگاهی استان اصفهان می باشد. جامعه آماری کارآفرینان دانش آموخته از رشته های مختلف کشاورزی می باشند که برابر با 40 نفر برآورد گردید و کل اعضا، مورد بررسی قرار گرفتند. داده های لازم از طریق مصاحبه ی نیمه ساختاریافته اکتشافی محقق ساخته گردآوری شد. با استفاده از راهبرد تحلیل محتوا 26 مقوله استخراج گردید. مقوله ها در قالب پرسشنامه در اختیار جامعه آماری قرار گرفتند و درجه اهمیت آنها بر اساس طیف لیکرت پرسیده شد. به منظور تلخیص متغیرها از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی با نرم افزار SPSS نسخه 19 استفاده شد. مقدار KMO، 829/0 و مقدار آزمون بارتلت 763/3328 به-دست آمد که در سطح 99 درصد معنی دار بود. نتایج تحلیل عاملی نشان داد، تبیین کل واریانس توسط 5 عامل استخراج شده از گویه های مورد بررسی، 221/69 درصد است. در این پژوهش، موانع انگیزشی و نگرشی، موانع ساختاری، موانع آموزشی، موانع اقتصادی و محیطی و موانع شخصیتی به ترتیب با تبیین 110/17 درصد، 066/17 درصد، 362/14 درصد، 465/11 درصد و 218/9 درصد از واریانس کل، به عنوان مهمترین موانع کارآفرینی کشاورزی در آموزش دانشگاهی شناسایی شدند.
The purpose of this research, which is a descriptive research with qualitative approach. Identification of agricultural entrepreneurship barriers in university education in Isfahan province. The statistical population consists of knowledgeable entrepreneurs from different fields of agriculture, which is estimated at 40. And all members were examined. Required data were collected through a semi-structured exploratory interview. Using content analysis strategy, 26 items were extracted. The categories were presented to the statistical population in a questionnaire and their degree of importance was asked based on the Likert spectrum. Then, using exploratory factor analysis, SPSS software was used to identify the variables. The KMO value was 0,829 and the value of the Bartlett test was 3328.763 which was significant at 99%. The results of factor analysis showed that the total variance explained by the five factors extracted from the studied items was 69.221%. In this research, motivational and attitudinal barriers, structural barriers, educational barriers, economic and environmental obstacles and personality barriers were explained by 17.11%, 17.066%, 14.336%, 11.465% and 9.218% respectively Total variance was identified as the most important obstacles to agricultural entrepreneurship in university education.
1. احسانی¬فر، تهمینه، رستمی، فرحناز، نادری، نادر و رضایی، بیژن (1395). موانع و راهکارهای توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی، نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 3(2)، صص 15-1.
2. احمدی، فریدون، شافعی، رضا و مفاخری¬نیا، فرانک (1391). بررسی تاثیر عوامل فردی و محیطی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه کردستان. توسعه کارآفرینی، 4(15)، 163-145.
3. امیری، علی¬نقی (1386). نگرش¬های كارآفرینانه دانشجویان و موانع آن، فصلنامه پژوهش و برنامه¬ریزی در آموزش عالی، 49،ص 45-67.
4. امینی، علیرضا و حسینی ماچک، شیما (1396). شناسایی ویژگی¬های هوش کارآفرینانه زنان کارآفرین: مطالعه¬ای کیفی با استفاده از تحلیل محتوای قرارداری، توسعه کارآفرینی، دوره 10، شماره 2، تابستان 1396، ص 359-374.
5. انصاری، محمد و فکور، بهمن (1393). موانع محیطی گرایش دانشجویان و دانش¬آموختگان به کارآفرینی، پژوهش و برنامه¬ریزی در آموزش عالی، 20(2)، ص 141-117.
6. حیدری، احمد (1382). کارآفرینی موسسات آموزش عالی و دانشگاه¬ها. نشریه سیمای اقتصادی، 203 و 204،ص 182.
7. حیدری¬زاده، مجید (1382). وضعیت اشتغال اعضاء سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان در راستای بازنگری برنامه¬ریزی آموزشی. فصلنامه نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، 2،ص 37-45.
8. رحمانیان کوشککی، مهدی، چیذری، محمد، عباسی، عنایت (1395). تحلیل موانع فراروی آموزش¬های کارآفرینی در مراکز آموزش علمی کاربردی کشاورزی. فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال هفتم، شماره 2، تابستان 95، پیاپی 26، ص 111-132.
9. رضوی، مصطفی، فلاح حقیقی، نگین، رضوانفر، احمد وکلانتری، خلیل (1391). تحلیل موانع کارآفرینی در دانشکده¬های کشاورزی ایران (از دیدگاه دانشجویان)، مدیریت دولتی، 4(10)، ص 78-59.
10. سرائی، سودابه، افراخته، حسن، ریاحی، وحید و جلالیان، حمید (1395). مدل¬سازی مدیریت پایدار دفاتر ICT روستایی با استفاده از هوش تجاری، فرایند مدیریت و توسعه، دوره 29، زمستان 95، شماره 4، پیاپی 98، ص 115-143.
11. شریف، مصطفی، جمشیدیان، عبدالرسول، رحیمی، حمید و نادری، ناهید (1390). تحلیل وضعیت آموزش کارآفرینی در آموزش عالی ایران. توسعه کارآفرینی، سال سوم، شماره یازدهم، بهار 1390، ص 106-87.
12. شریف¬زاده، فتاح، رضوی، مصطفی، زاهدی، شمس-السادات و نجاری، رضا (1388). طراحی و تبیین الگوی عوامل موثر بر کارآفرینی دانشگاهی (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور). توسعه کارآفرینی، 2(6)، ص11-38.
13. شعبانعلی فمی، حسین، آقاپور، شهلا، علم¬بیگی، امیر (1389). شناسایی موانع و مشکلات شکل¬گیری یادگیری شغل¬محور در بین دانشجویان رشته¬های کشاورزی دانشگاه تهران، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، شماره 2، ص 229-219.
14. شهبازی، اسماعیل، علی بیگی، امیرحسین (1385). واكاوي شايستگي هاي دانش آموختگان كشاورزي براي ورود به بازارهاي كار در كشاورزي. علوم ترويج و آموزش كشاورزي ايران، 2(1)، ص 24-15.
15. مرکز آمار ایران (1395). نتایج طرح آمارگیری از ویژگی¬های اشتغال و بیکاری (1383-1376) و طرح آمارگیری نیروی کار (1394-1384).
16. موحدی، رضا، اکبری، رویا، یعقوبی فرانی، احمد (1389). راهکارهای بهبود وضعیت اشتغال دانش-آموختگان رشته¬های کشاورزی (مطالعه موردی دانشگاه بوعلی سینا همدان)، مجله پژوهش¬های ترویج و آموزش کشاورزی، 3(4)، ص 98-85.
17. موسوی، محمد (1392). بررسی موانع توسعه کارآفرینی، مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور خراسان رضوی. نشریه علوم انسانی دانشگاه پیام نور مشهد، 4، ص 45-35.
18. میرزامحمدی، محمدحسن، امیری، مهدی و پورطهماسب، سیاوش (1387). بررسی موانع توسعه کارآفرینی در دانشگاه شاهد از نظر اعضاء هیئت علمی این دانشگاه. فصلنامه آموزش عالی، 1(4)، ص50-33.
19. وکیلی، یوسف، الوانی، مهدی و محمدی، قنبر (1393). تبیین نقش عوامل محیطی در توسعه کارآفرینی در بخش عمومی. فصلنامه توسعه کارآفرینی، 7(2)، ص 191-210.
20. یزدان¬پناه، مسعود و زبیدی، طاهره (1396). تاثیر ویژگی¬های کارآفرینی بر نیت کارآفرینانه در دانشگاه رامین خوزستان. فصلنامه پژوهش و برنامه¬ریزی در آموزش عالی، 23(2)، ص 131-115.
21. یعقوبی، جعفر، نجفلو، پریسا و حق¬وردی، الهه (1395). بررسی ابعاد مختاف خوداشتغالی و موانع آن در میان دانشجویان دختر دانشکده کشاورزی (مطالعه موردی: دانشگاه زنجان). زن در توسعه و سیاست، 14(3)، ص 360-343.
22. Decter, M., D. Bennett and M. Leseure. (2007). University to business technology transfer_ UK and USA comparisons, 1: 55-145.
23. Katz, J.A. (2003). The chronology and intellectual trajectory of American entrepreneurship education 1876-1999. Journal of Business Venturing, 18: 283-300.
24. Sookhtanlo, M., A. Rezvanfar and S.M. Hashemi. (2009). Psychological Capabilities Affecting Agricultural Students Entrepreneurship Level: A Comparative Study. Research Journal of Agriculture and Biological Sciences, 5: 175-184.
25. Yu, M.C. Chan, S.(2007). Entrepreneurship Education in Malay. sia(Www. MMu.edu)