شناسایی سبک اسنادهای طرفداران دو تیم پرسپولیس و استقلال در مورد شکست و پیروزی تیم
محورهای موضوعی :پروانه فرهاد بیگی 1 , رادا حبیبی 2 , آیدا ایازی 3
1 -
2 -
3 -
کلید واژه: ابعاد علی, پایداری, جایگاه علیت, سبک اسناد, کنترل بیرونی و درونی, هواداری,
چکیده مقاله :
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر شناسایی سبک اسنادهای طرفداران دو تیم پرسپولیس و استقلال در مورد شکست و پیروزی بوده و به بررسی این فرضیه پرداخته است که آیا نتیجه رقابت و میزان هواداری تأثیر معنیداری بر نحوه درک نتایج و متعاقب آن شیوههای اسنادی مورداستفاده جهت تبیین نتایج از سوی هواداران دارد؟ روش: ابزار مورداستفاده در این تحقیق شامل: مقیاس شناسایی هواداران ورزشی SSIS و مقیاس اصلاحشده ابعاد علی برای طرفداران ورزشی RCDS-IIبوده که بهصورت آنلاین در اختیار آزمودنیها قرار گرفت و متعاقب آن تعداد 44 نفر از طرفداران دو تیم با سطوح متفاوت هواداری داوطلب شدند که در این مطالعه شرکت نمایند، پس از اتمام جمعآوری دادهها از روشهای آنالیز واریانس و همبستگی جهت شناسایی و تعیین رابطه بین متغیرها استفاده شد. یافتهها: با مقایسه چهار خرده مقیاس ابعاد علی تجدیدنظر شده، کنترل شخصی، کنترل بیرونی، پایداری و جایگاه علیت، با سه سطح میزان هواداری در میان طرفداران دو تیم استقلال و پرسپولیس در نتایج تحلیل واریانس یکطرفه، تفاوت معناداری در خرده مقیاس کنترل بیرونی مشاهده شد، همچنین نتایج همبستگی نمایانگر آن است که میان میزان هواداری با جایگاه علیت و کنترل بیرونی همبستگی وجود دارد. نتیجهگیری: بررسی تأثیر سطوح هواداری بر سبک های اسنادی فارغ از نتیجه بازی مشخص میکند که همراه با افزایش سطح هواداری گرایش بیشتری به استفاده از اسنادهای کنترل بیرونی وجود دارد و افراد تأثیر کنترل بیرونی را بر شکست و پیروزی تیم بیشتر می دانند، همچنین نتایج همبستگی نمایانگر آن است که میان میزان هواداری با جایگاه علیت و کنترل بیرونی همبستگی وجود دارد و با افزایش سطح هواداری در آزمودنیها، میزان اسنادهای آن ها به جایگاه علیت و بهویژه به کنترل بیرونی جهت تبیین نتایج شکست و پیروزی بیش تر است.
Introduction: The purpose of this study is to identify the attributions of Persepolis and Esteghlal fans about failure and success to investigate the hypothesis that the result of competition and the level of support have a significant impact on how to understand the results and subsequent attributions methods used to explain the results from the fans perspective. Methods: The assessment tools used in this research included Sport Spectator Identification Scale (SSIS) and Revised Causal Dimensional Scale (RCDS-II) was provided to the subjects online and subsequently 44 fans of the two teams with different levels of support volunteered to participate in this study. After data collection, methods of analysis of variance and correlation were used. Result: By comparing the four subscales of revised causal dimensions, personal control, external control, stability and causality, with three levels of support among the fans of Esteghlal and Persepolis teams in the results of one-way analysis of variance, a significant difference was observed in the external control subscale. Also, the results of correlation show that there is a correlation between the level of support with the locus of causality and external control. Conclusion. Examining the effect of fan levels on attribution styles regardless of the outcome of the game shows that along with increasing fan levels, there is a greater tendency to use external control attributions and people are more agreed on the impact of external control on team failure and success. The results of correlation also show that there is a correlation between the level of support with the locus of causality and external control And with the increase of the level of support in the subjects, the amount of their attributions to the locus of causality and especially to external control to explain the results of defeat and victory is higher.
1. Alfermann D, Stoll O. Sportpsychologie: Ein Lehrbuch in 12 Lektionen. Meyer & Meyer Verlag; 2016.
2. Rötzer G. Fußball ist mehr als nur ein Spiel: Historische und soziologische Aspekte der Geschichte des Fußballs in Deutschland und Österreich von der Mitte des 19. Jahrhunderts bis zur Gegenwart (Doctoral dissertation, uniwien).
3. Postlethwaite V, Grix J. Beyond the acronyms: Sport diplomacy and the classification of the International Olympic Committee. Diplomacy & statecraft. 2016;27(2):295-313.
4. Anderson CA. Motivational and performance deficits in interpersonal settings: The effect of attributional style. Journal of Personality and Social Psychology. 1983;45(5):1136.
5. Biddle SJ. Motivation and perceptions of control: Tracing its development and plotting its future in exercise and sport psychology. Journal of sport and exercise psychology. 1999;21(1):1-23.
6. Malle BF. Attribution theories: How people make sense of behavior. Theories in social psychology. 2011;23:72-95.
7. Rees T, Ingledew DK, Hardy L. Attribution in sport psychology: Seeking congruence between theory, research and practice. Psychology of Sport and Exercise. 2005;6(2):189-204.
8. Kelley HH. Attribution theory in social psychology. InNebraska symposium on motivation 1967. University of Nebraska Press.
9. Sinnott K, Biddle S. Changes in attributions, perceptions of success and intrinsic motivation after attribution retraining in children's sport. International Journal of Adolescence and Youth. 1998;7(2):137-44.
10. Weiner B. Attribution theory, achievement motivation, and the educational process. Review of educational research. 1972;42(2):203-15.
11. Weiner B. A theory of motivation for some classroom experiences. Journal of educational psychology. 1979;71(1):3.
12. Orbach I, Singer R, Price S. An attribution training program and achievement in sport. The Sport Psychologist. 1999;13(1):69-82.
13. Abramson LY, Seligman ME, Teasdale JD. Learned helplessness in humans: critique and reformulation. Journal of abnormal psychology. 1978;87(1):49
14. Biddle S, Hanrahan SJ, Sellars CN. Attributions: Past, present, and future. 2001.
15. Hanrahan SJ, Cerin E. Gender, level of participation, and type of sport: Differences in achievement goal orientation and attributional style. Journal of science and medicine in sport. 2009;12(4):508-12.
16. Myers ND, Feltz DL. From self-efficacy to collective efficacy in sport. Handbook of sport psychology. 2007:799-819.
17. Allen MS, Coffee P, Greenlees I. A theoretical framework and research agenda for studying team attributions in sport. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2012;5(2):121-44.
18. Hardy L, Jones G. Current issues and future directions for performance‐related research in sport psychology. Journal of Sports Sciences. 1994;12(1):61-92.
19. Hewstone M. Causal attribution: From cognitive processes to collective beliefs. Basil Blackwell; 1989.
20. Gilbert DT, Fiske ST, Lindzey G, editors. The handbook of social psychology. Oxford University Press; 1998.
21. Moradi B. Investigating the effects of sociological and psychological factors on the success of Iranian national teams in international arenas. Social Research. 1394; 28, 49-78 (Persian).
22. Kargar Gh, Ghafouri F. Providing a model of factors affecting the security of sports events in Iran. Social Order Quarterly. 1395; 8(4), 157-190 (Persian)
23. Wann DL, Branscombe NR. Sports fans: Measuring degree of identification with their team. International journal of sport psychology. 1993.
24. McAuley E, Duncan TE, Russell DW. Measuring causal attributions: The revised causal dimension scale (CDSII). Personality and Social Psychology Bulletin. 1992;18(5):566-73.
25. Malle BF. How the mind explains behavior. Folk Explanation, Meaning and Social Interaction. Massachusetts: MIT-Press. 2004.
26. Wann DL, Royalty J, Roberts A. The Self-Presentation of Sport Fans: Investigating the Importance of Team Identification and Self-Esteem. Journal of Sport Behavior. 2000;23(2).
27. Phua JJ. Sports fans and media use: Influence on sports fan identification and collective self-esteem. International Journal of Sport Communication. 2010;3(2):190-206.
28. Wann DL, Schrader MP. Controllability and stability in the self-serving attributions of sport spectators. The journal of social psychology. 2000;140(2):160-8.
29. Bernache-Assollant I, Bouchet P, Lacassagne MF. Spectators' identification with French sports teams: A French adaptation of the sport spectator identification scale. Perceptual and Motor Skills. 2007;104(1):83-90.