ارزیابی ریسک محیط زیستی احداث اسکله بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی با استفاده از تلفیق روشهای AHP، TOPSIS
محورهای موضوعی : ارزیابی اثرات زیست محیطی
شمیم مقدمی
1
,
نیلوفر عابدین زاده
2
,
مریم حقیقی خمامی
3
1 - پژوهشکده محیط زیست
2 - عضو هیات علمی
3 - عضو هیات علمی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
ارزﯾﺎﺑﯽ رﯾﺴﮏ زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﮔـﺎﻣﯽ ﻓﺮاﺗـﺮ از ارزﯾﺎﺑﯽ ﺑﻮده و در آن ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺟﻨﺒﻪﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ رﯾﺴﮏ، ﺿـﻤﻦ ﺷـﻨﺎﺧﺖ ﮐﺎﻣـﻞ از ﻣﺤـﯿﻂ زﯾﺴـﺖ ﻣﻨﻄﻘﮥ ﺗﺤﺖ اﺛﺮ، ﻣﯿﺰان ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﻣﺤـﯿﻂ زﯾﺴـﺖ ﻣﺘـﺄﺛﺮ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ارزشﻫﺎي ﺧﺎص زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄـﯽ ﻣﻨﻄﻘـﻪ ﻧﯿـﺰ در ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ و ارزﯾﺎﺑﯽ رﯾﺴـﮏ ﻣﻨﻄﻘـﻪ در ﻧﻈـﺮ ﮔﺮﻓﺘـﻪ ﻣﯽﺷﻮد. جهت انجام این مطالعه ابتدا با استفاده از بازدید میدانی فعالیتهایی که منجر به بروز ریسک در عملیات ساخت اسکله بندر کاسپین شده، شناسایی و بهمنظور استخراج ریسکهای حایز اهمیت از پرسشنامه متخصصان (دلفی) استفاده گردید. درنهایت از بین ریسکهای شناسایی شده 10 ریسک محیط زیستی جهت الویتبندی انتخاب گردید. پس از شناسایی ریسکها شاخصهای احتمال وقوع، شدت ریسک و حساسیت محیط پذیرنده بهعنوان معیارهای الویتبندی ریسک انتخاب گردید. جهت تعیین احتمال وقوع ریسک از روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی و نرمافزار 2000 ECPRO، جهت تعیین نمرات شدت ریسک از راهنماهای روش تحلیل مقدماتی خطرات و جهت تعیین مقادیر مربوط به حساسیت از متون رفرنس استفاده گردید. پس از تعیین شاخصها از نرمافزار تاپسیس جهت الویتبندی ریسکها استفاده گردید. نتایج الویتبندی ریسکهای مورد مطالعه نشان داد بیشترین میزان ریسک مربوط به افزایش کدورت، تغییر شکل بستر وآلودگی آب به ترتیب با اوزان 938/0، 898/0 و 662/0 ناشی از مهمترین فعالیتهای آمادهسازی اسکله شامل عملیات لایروبی و حفاری بستر دریا میباشد که میتواند اختلاط و آشفتگی بستر، معلق شدن رسوبات و در پی آن کاهش نور و مرگ و میر موجودات در کوتاه مدت و تغییر باتیمتری بستر دریا، فرسایش ساحل، نفوذ شوری و تغییر ذخایر شیلاتی در دراز مدت را ایجاد کند.
Environmental risk assessment is a further step of environmental impact assessment and analyze different aspects of risk, while understanding the Environmental impact zone, the environmental sensitivity of the area affected by special environmental values as well as analysis and risk assessment district is considered. To accomplish this study first by using of field investigation the activities which leads to risk in construction of Caspian port water front were identified and in order to extract the significant risks the specialists questioner (Delphi) was used. Finally among the identified risks, 10 environmental risks were chosen for prioritizing.After identifying the risks, indicators such as probability, severity of risk and the sensibility of the environment were selected as prioritizing criteria. AHP method and ECPRO 2000 software, for determining the risk probability, for determination the severity of risk scores and the reference texts for determining the values of sensitivity were applied. After determining the indicators, the TOPSIS software was used to risk prioritizing. The results of prioritizing studied risk showed that the highest risk is related to increased turbidity, deformation of substrate and water pollution are with weights 0.938, 0.898 and 0.662 respectively.
