جایگاه مدیریت دانش در توسعه نوآوری در مؤسسات کوچک و متوسط دانش بنیان
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه سمنان
کلید واژه: دانش, مدیریت دانش, نوآوری,
چکیده مقاله :
عصر حاضر، عصر تحولات و تغییرات شگرف در فناوریهاست. عصری که ساختار فکری آن آکنده از عمق بخشیدن به اطلاعات و توجه به مشارکت نیروی انسانی خلاق و دانش گرا به جای نیروی انسانی عملکردی است. از اینرو مدیریت هوشیار بر آن است تا هرچه بیشتر و بهتر در جهت استفاده از ابزاری به نام دانش برای رویارویی و مقابله با عوامل عدم اطمینان، حفظ موقعیت و ایجاد خلاقیت و نوآوری، جهت گسترش عرصه رقابتی خود بر آید؛ این امر مستلزم آن است که مؤسسات کوچک و متوسط با ارج نهادن به مدیریت دانش و متقابلاً مدیریت خلاقیت و نوآوری، آنرا به عنوان یک نیاز استراتژیک و ضروری جهت پیشگامی در عرصه رقابت پذیری در زمره برنامههای دارای اولویت خود قرار دهند. امروزه سازمانهایی موفق هستند و میتوانند در دنیای پر رقابت ادامه حیات بدهند که دائماً افکار و اندیشههای جدید و نوآورانه را در سازمان کاربردی سازند. این امر تنها از عهده مدیران و کارکنان خلاق بر خواهد آمد و مستلزم بکارگیری اهرمهای مناسب جهت بهینه ساختن موفقیت نوآوری میباشد. مقاله حاضر به بحث پیرامون مدیریت دانش، نوآوری و نقش و جایگاه مدیریت دانش در رشد و توسعه نوآوری مؤسسات کوچک و متوسط دانش بنیان پرداخته است.
Today era is the era of wonderful changes and developments in technology. The era that its intellectual structure is based on deepening the information and participating the creative and knowledge- based labor instead of practical labor. Hence, aware management tries to use knowledge for confronting uncertainty factors, status conservation and creating innovation to expand its competitive arena. This implies that SMEs respect knowledge management and innovation management and use them as strategic need for pioneering in competitive arena in their plans. Nowadays the organizations, which apply the new and innovative thinks, can be successful and survive in competitive world. This article will discuss knowledge management, innovation and the role of KM in developing the knowledge – based SMEs
1. آقایی فیشانی، تیمور، خلاقیت و نوآوری در انسانها و سازمانها، تهران: انتشارات ترمه، 1377.
2. امیرخانی، امیرحسین، پایگاه دانش: تلاش در ایجاد تعامل میان مدیریت دانش و نوآوری، فصلنامه کتاب، شماره 59، 1383.
3. خداداد حسینی، حمید، نوآوری در سازمانها: مفهوم، انواع و فرآیندها، اقتصاد و مدیریت، شماره 47، 63-47، 1378.
4. زعفریان، رضا؛ اسماعیل زاده، مونا و شاهی، نساء، ارائه الگوی پیاده سازی مدیریت دانش در کسب و کارهای کوچک و متوسط، توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره دوم، صص 102-75، 1387.
5. سلطانی، ایرج، راهکارهای تقویت خلاقیت در سازمان، تدبیر، سال چهاردهم، شماره 141، 1386.
6. سلطانی تیرانی، فلورا، نهادی کردن نوآوری در سازمان، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، 1378.
7. صفرزاده، حسین؛ تدین، اعظم و حر محمدی، مریم، بررسی تأثیر استراتژیهای مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمانی(مطالعه مورد مراکز بهداشتی و درمانی شمال فارس)، فصلنامه طلوع بهداشت، سال یازدهم، شماره اول، شما مسلسل 34، صص 86-76، 1391.
8. صلواتی سرچشمه، بهرام و مداح، معصومه، کاربرد مدل ARC در گزارش دهی سرمایههای دانشی مؤسسات دانش بنیان، رشد فناوری، شماره 15، صص 47-41، 1387.
9. میرفخرالدینی، سید حیدر و همکاران، مدیریت دانش، نوآوری دانش و عملکرد نوآوری در شرکتهای کوچک و متوسط، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 2، پیاپی 35، صص 118-103، 1389.
10. میرکمالی، سید محمد؛ ایزدیان، زینب و مصدق،هادی، بررسی وضعیت مدیریت دانش در شرکتهای دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، رشد فناوری، سال هفتم، شماره 28، صص 9-1، 1390.
11. والمحمدی، چنگیز، تعیین و اولویت بندی عوامل اصلی اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمانهای کوچک و متوسط کشور، فصلنامه مدیریت، سال ششم، شماره 16، صص 104-88، 1388.
12. Carneiro, Alberto,"How does knowledge management influence innovation and competitiveness?", Journal of Knowledge Management, Volume 4 . Number 2 . pp. 87 – 98, 2000.
13. Chang, S., and Lee, M., "The Effects of Organizational Culture and Knowledge Management Mechanisms on Organiational Innovation: An Imprical Study in Taiwan", The Business Review, Cambridge;Vol 7, No 1, pp. 295 – 391, 2007.
14. Clifford H.M., “Knowledge Management for Technological Innovation in Organizations: the Fusion Process for Creating Intellectual”, Dissertation for the degree of Doctor of Management, Faculty of the Graduate School of Management and Technology of the University of Maryland University College, 2006.
15. Davenport, T, Delong, D. W, & Beers, M. C, “Successful Knowledge Management Projects”, Sloan Management Review, 39(2), 41- 56, 1998.
16. Gloet, M., & Terziovski, M., “Exploring the relationship between knowledge management practices and innovation performance”, Journal of Manufacturing Technology Management, Vol 15, No 5, pp 402–409, 2004.
17. Godin, B, “ The new economy: what the concept owes to do”, OECD, Research policy 33, 2003.
18. Harley B. Ch., "Creating a Dynamic Knowledge Management Maturity Continuum for Increased Performance and Innovation", George Washington University, dissertation submitted for the degree of Doctor of Science, 2000.
19. Ju, T.L., and Li. Ch., & Lee. T., " A contingency model for knowledge management capability and innovation", Industrial Management & Data Systems, Vol. 106, No. 6, pp 855 – 877, 2006.
20. Massa, S., & Testa, S., “A Knowledge management approach to organizational competitive advantage: Evidence from the food sector”, Europen management Journal, v.27, Iss.2, pg.129, 2009.
21. McAdam, R., "Knowledge management as a catalyst for innovation within organizations: a qualitative Study", Knowledge and Process Management; Vol. 7, No. 4, pp. 233 – 241, 2000.
22. McDermott, R., “Knowing in Community: 10 Critical Success Factors in Building Communities of Practice” California Management Review, 2003.
23. Paul, S, "Innovation in European and U.S", Research Policy. Vol. 3: 107 – 130, 2001.
24. Pelz,Sharpe. A & Harris,J .C,”Knowledge management Past and future”, www.Knowledge managementworld.com, 2005.
25. Plessis, M., "The Role of Knowledge Management in Innovation", Journal of Knowledge Management, Vol. 11, No. 4, pp. 20-29, 2007.
26. Scarbrough, Harry, "Knowledge management, HRM and the innovation process", International Journal of Manpower, Vol. 24 No. 5, 2003.
27. Xu, J., Li, Y., “An empirical investigation of knowledge management and innovative performance: The case of alliances”, Research Policy, 38, pp 358-368, 2009