بررسی عملکرد نوآورانه شرکت های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد علم و فناوری دانشگاه سمنان
محورهای موضوعی : تخصصیفرزین پورتیمور فرد تبریزی 1 , 2
1 - دانشگاه سمنان
2 -
کلید واژه: عملکرد نوآورانه, نوآوری, مرکز رشد علم و فناوری, شرکت های دانش بنیان.,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این مقاله بررسی عملکرد نوآورانه در شرکت های نوپای دانش بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه سمنان می باشد. این تحقیق از نوع هدف کاربردی و از نوع روش پیمایشی- همبستگی است. نمونه مورد بررسی 103 نفر از مدیران و سرپرستان واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد فناوری دانشگاه سمنان بوده است. پرسشنامه وانگ و احمد(2004) برای سنجش عملکرد نوآورانه این واحدهای فناور مورد استفاده قرار گرفته است. مقدار آلفای کرونباخ عملکرد نوآورانه به منظور بررسی پایایی ابزار اندازه گیری برابر با 0.886 بدست آمد. در تجزیه و تحلیل داده ها، از تحلیل عاملی تأییدی به منظور بررسی روایی سازه عملکرد نوآورانه، آزمون t تک نمونه ای جهت بررسی وضعیت متغیر و ابعاد آن و آزمون فریدمن جهت اولویت بندی ابعاد متغیر عملکرد نوآورانه استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که اولویت شرکت ها در مرتبه اول، نوآوری محصول بوده و نوآوری فرایند و استراتژیک در اولویت های بعدی قرار می گیرند. همچنین نوآوری بازار این شرکت ها به دلیل نوپا بودنشان در رتبه آخر قرار دارد.
The main purpose of this study is to investigate the innovative performance through emerging knowledge based companies in Semnan University Incubator. This is a practical and descriptive correlational study. The participants of this study were 103 managers and supervisors of SME’s in Semnan University Incubator. Wang and Ahmed (2004) questionnaire has been used to measure the innovative performance in these companies. Reliability of the questionnaire was obtained by Cronbach's alpha. In order to assess the construct validity of innovative performance, confirmatory factor analysis were used and one-sample t-test is utilized to examine the variable and its dimensions status. Also Friedman test was used to prioritize of innovative performance dimensions. The results show that the first priority for the firms was product innovation. The process innovation and strategic innovation were the next priorities. As well as market innovation of these firms was ranked in the last because of their emerging.