شناسایی راهبردهای توسعه کارآفرینی گردشگری در منطقه آزاد چابهار و قشم
محورهای موضوعی : عمومىمریم راشکی 1 , فرید شاهمرادی 2 , امین رضا کمالیان 3
1 -
2 - دانشگاه سیستان و بلوچستان ،زاهدان، ایران
3 - دانشگاه سیستان و بلوچستان ،زاهدان، ایران
کلید واژه: راهبرد, کارآفرینی, توسعه گردشگری,
چکیده مقاله :
ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻓﺮاواﻧﯽ بر اﺑﻌﺎد اﻗﺘﺼﺎدی، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ ﮐﺸﻮر میگذارد. هدف پژوهش حاضر شناسایی راهبردهای مؤثر بر توسعه کارآفرینی گردشگری در مناطق آزاد چابهار و قشم می باشد. جامعه آماری را مدیران مناطق آزاد، متخصصان و مدیران شرکتهای مسافرتی و گردشگری و صاحبان کسب وکار در مناطق آزاد چابهار و قشم تشکیل دادهاند. پژوهش به روش پیمایشی و ابزار گردآوری پرسشنامه محقق ساخته بوده که بعد از برآورد روایی(با استفاده از نظرات اساتید راهنما و مشاور و تحلیل عاملی تاییدی) و پایایی پرسشنامه از طریق ضریب پایایی آلفای کرونباخ استفاده گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS21 آزمون فریدمن و مستقلT محاسبه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل بیانگر این است که راهبرد تنظیمی، راهبرد شناختی و راهبرد هنجاری به عنوان سه راهبرد کلی توسعه کارآفرینی گردشگری در مناطق آزاد محسوب میشوند که در مجموع شامل9 مؤلفه و36 شاخص توسعه کارآفرینی گردشگری میباشند. همچنین نتایج حاصل از آزمون فریدمن نشان میدهد که راهبرد تنظیمی از اولویت مهمتری نسبت به دو راهبرد دیگر برخوردار است و اهمیت بالاتری دارد.
Tourism has great impact on the country's economic, cultural and political dimensions. The purpose of this study is to identify effective strategies for developing tourism entrepreneurship in Chabahar and Qeshm free regions. The statistical population consists of free-field managers, specialists and managers of travel and tourism companies and business owners in the Chabahar and Qeshm free regions. The research was a researcher- made method and a researcher-made questionnaire was used to collect the data. After assessing the validity (using the opinions of the supervisors and counselors and verifying factor analysis), reliability of the questionnaire was used through Cronbach's alpha reliability coefficient. Using SPSS21 software, Friedman test and independent T were calculated and analyzed. The results indicate that regulatory strategy, cognitive strategy and normative strategy are considered as three general strategies for the development of tourism entrepreneurship in free zones, which consist of 9 components and 36 indicators of tourism entrepreneurship development. Also, the results of the Friedman test show that the regulatory strategy has a more important priority than the other two strategies and is more important.
1. ابراهیمزاده، عیسی، آقاسی زاده، عبدالله، تأثیر منطقه¬ی آزاد چابهار بر توسعهی گردشگری حوزه¬ی نفوذ آن با بهره¬گیری از مدل رگرسیون و آزمون T-Test، جغرافیا و توسعه، شماره21، بهار 1390.
2. افتخاري، عبدالرضا ركن الدين؛ وجدانی طهرانی، هدیه؛ رازینی، ابراهیم علی ؛ ارزيابي و اولويتبندي مناطق آزاد تجاري ايران، مجله برنامه ریزی و آمایش فضا، دوره 13، شماره 2، 142-165، 1387.
3. جوو آتلیویک و استفان جی. پیج، کارآفرینی و گردشگری (با رویکرد بینالمللی)، مترجمین رضا محمد کاظمی، شهباز یزدانی، مریم عزیزی، ناشر کتابخانه فرهنگ، تهران، چاپ اول، 1392.
4. دفتر تحقیقات و سیاست های پولی و بازرگانی،1395.
5. رضوانی، محمدرضا؛ و مرادی، مهرنوش؛ امکانسنجی توسعه گردشگری با رویکرد سامانهای در روستاهای حاشیه کویر مغان، اقتصاد فضا و توسعه، سال اول، زمستان 91، شماره 2، ص 8-6، 1391.
6. روحانی، سعید؛ و زارع رواسان، سعید؛ شناسایی و دستهبندی عوامل مؤثر بر ارتقا گردشگری الکترونیکی در ایران، برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال سوم، تابستان 92، شماره 5، ص 186، 1392.
7. سازمان برنامه و بودجه،1380.
8. سجاسی قیداری، حمدالله؛ پالوج، مجتبی؛ رکنالدین افتخاری، عبدالرضا؛ وصادقلو، طاهره؛ ارائه راهبردهای توسعه کارآفرینی کشاورزی در مناطق روستایی با استفاده از روشهای تحلیل چند متغیره MCDM و SWOT، اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال نوزدهم، تابستان 90، شماره 74، ص 2، 1390.
9. سعیده زرآبادی، زهرا سادات(1392) ارزیابی عوامل مؤثر در توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد چابهار با بهرهگیری از روش فرایند تحلیل شبکهای، صفحات نشریه علمی- پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران،37-48؛ 1392.
10. صفری، سعید، محمد میرزایی بافقی، ملیحه، شناسایی و اولویت¬بندی فرصتهای کارآفرینانه در صنعت گردشگری شهرستان یزد، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، سال هشتم، شماره 26، ص 149-127 تابستان 1393.
11. غنیان، منصور؛ و فتوتی، هستی؛ گردشگری راهکاری جهت توسعه کارآفرینی زنان روستایی، کار و جامعه، شماره 159، ص 45، 1392.
12. قادری، اسماعیل، فرجی راد، عبدالرضا و بروجی، سمیرا، جایگاه گردشگری در سیاستها و برنامههای توسعه مناطق آزاد (مطالعه موردی: قشم؛ فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری، سال اول، شماره،12، 101-114؛ 1390.
13. کاظمی، مهدی، مدیریت گردشگری. انتشارات سمت، چاپ اول، 1385.
14. کریم زاده، ابوالفضل؛ ارزیابی توسعه گردشگری شهر زنجان با استفاده از مدل SWOT (مطالعه موردی: منطقه زنجانرود)، فضای جغرافیا، سال یازدهم، پاییز 90، شماره 35، ص 39، 1393.
15. کمیجانی، احمد. ارزیابی اقتصادی مناطق آزاد تجاری صنعتی. وزارت امور اقتصادی و دارایی. 1374.
16. گزارش عملکرد مناطق آزاد تجاری-صنعتی ایران 1388.
17. گزارش عملکرد مناطق آزاد تجاری–صنعتی ایران 1387-1384
18. گزارش عملکرد مناطق آزاد تجاری-صنعتی ایران 1394.
19. مطيعي لنگرودي سيدحسن , قديري معصوم مجتبي, دادورخاني فضيله, يدالهي فارسي جهانگير, تركاشوند زهرا؛ تبيين عوامل موثر بر توانمندسازي روستاييان در توسعه کارآفريني (مطالعه موردي: بخش هاي زند و سامن شهرستان ملاير)؛ پژوهشهاي جغرافياي انساني (پژوهش هاي جغرافيايي) ؛ دوره 44 , شماره 80 ; 119 - 138 ، 1391.
20. ممیز، آیت اله؛ عباسی، مهدی؛ قاسمی، عاطفه؛آینده فرصت های کارآفرینی در حوزه زمین گردی مطالعه موردی؛ منطقه جلفا، نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، شماره 26 علمی-پژوهشی/ISC ، 7- 22؛ 1391.
21 مهدیان بروجنی، محسن؛ و احمدوند، مصطفی؛ واکاوی و چالشهای توسعهی گردشگری روستایی در منطقه دنا؛ دیدگاه جامعهی میزبان، جغرافیا و آمایش شهری- منطقهای، بهار 93، شماره 10، 1393.
22. میرزایی، رحمت، اثرات ناشی از فعالیت گردشگری در بازار و تأمین اشتغال. همایش ملی توسعه روستایی، رشت ،1391.
23. نجفي مهرداد, ابوطالب پور علي؛ سير تکاملي مناطق آزاد و جايگاه آنها در توسعه اقتصادي کشورها با تاکيد بر منطقه آزاد چابهار، ديدگاه : دوره 4 - , شماره 2- ; از صفحه 81 تا صفحه 118 ، 1388.
24. واحدپور، غلامعباس؛ و جعفری، مهتاب؛ راهبردهای مدیریت و توسعه زیرساختهای گردشگری ایران با تأکید بر مدل SWOT، برنامهریزی منطقهای، سال اول، بهار 90، شماره 1، ص 88-85، 1390.
1. . Akis, Z; The effects of mass tourism: A case study from manavgat (Antalya- turkey), Procedia social and behavioral sciences, volume 19, pp 289-296, 2011.
2. Akrivosa, Christos, Reklitisb, Panayiotis, Theodoroyianic, Maria, Tourism Entrepreneurship and the Adoption of Sustainable Resources. The Case of Evritania Prefecture, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Pp378 – 382, 2014.
3. Anrsson, L: Salman, A.K; Sorensson, A and Shukur, G; Estimating the Swedish and Norwegian International Tourism Demand Using (ISURE) Technique, Center for Labour Market Policy Reaserch.CESIS Electronic Working Paper Series198, pp 1-55, 2009.
4. Boothwerth, A. J. Inclination Towards Entrepreneurship Among Universiti Pendidikan Sultan Idris Students. Journal of Global Business Management, 8(2), 248.- 256.,2011.
5. coopp, C. B. and Ivy, R. L. 2001. Networking trends to small tourism businesses in post socialist Slovakia, Journal of small Businss Development, 39(4): 345-353.
6. Davenport, J & Davenport, J.L. The impact of tourism and personal leisure transport on coastal environment: A review. Estuarine, coastal and shelf science. Vol.67. pp.280-292, 2006.
7. Dincera, Füsun Istanbullu, Dincera, M. Z, Yilmaza, S, World Conference on Technology, Innovation and Entrepreneurship The Economic, Procedia - Social and Behavioral Sciences 195, Pp 413 – 422, 2015.
8. Ferreira.B. The effects of mass tourism: A case study from manavgat (Antalya- turkey), Procedia social and behavioral sciences, volume 19, pp 289-296, 2012.
9. Hallak .L.“New Business Entrepreneurship in the Japanese Economy “. Journal of business venturing, 8, PP. 39-49(2012).
10. Jaffer, M; Abdol –Aziz, A. R; Maideen, S.A; and mohd,S.Z; Entrepreneurship in the Tourism Industry: Issues in Developing Countries, International Journal of Hospitality Management, 30(4), pp827-835, 2011.
11. Jimenez, D; and hernandez, j; Examiinig the structural relationships of destination image, tourist satisfaction and destination loyalty: An integrated approach, Tourism management. 29:415, 2011.
12. Kai, L; Suggesstions for the Fostering of Entreperneurship: IEEE. 978-1-4244-7618-3/10, pp1-4, 2010.
13. Kalavar, J.M; Buzinde, C.N; Melubo, K; and Simon, J; International Differrnces in Perceptions of Heritage Tourism Among the Maasai of Tanzania, Journal Croos Cult Gerontol29, pp 53-67, 2014.
14. Karoulia, S; and Tsionou, Th; Information gathering in Greek tourism entrepreneurship. The 2nd International Conference on Integrated Information, Procedia Social and Behavioral Sciences73, pp 607-615, 2013.
15. Koopman, Th. and Kimbub, A. N Information gathering in Greek tourism entrepreneurship. The 2nd International Conference on Integrated Information, Procedia Social and Behavioral Sciences73, pp 607-615, 2013.
16. Kuratko, D.F., & Hodgetts, R.M, Entrepreneurship: Theory, process, practice, Mason, . (2007).
17. Lesko, T.. Teaching Entrepreneurship: The role of Education (2008).
18. Montoro-Sanchez, A. Soriano,D, “Human resource management and corporate entrepreneurship”, International Journal of Manpower. , (2011)
19. Ngoasonga, M. Z, Kimbub, A. N,Tourism entrepreneurship and regional development: example from, Informal microfinance institutions and development-led tourism entrepreneurship, 2015.
20. Nunkoo, Rubin, Tourism development and local government, Tourism management, 46, Pp 623-634, 2015.
21. Osemeke, M. (2012). “Entrepreneurial Development and Interventionist Agencies in Nigeria”,International Journal of Business and Social
22. Scott, S. Exploring the intention–behavior link in student entrepreneurship: Moderating effects of individual and environmental characteristics. European Management Journal, 34(4), 386-399, 1995.
23. Shain, A. paradigm of entrepreneurship: Entrepreneurial management. Entrepreneurship: Concepts, theory and perspective, Vol. 11, Special Issue: Corporate Entrepreneurship, pp. 17-27. 2016.
24. Smolčić E; Entreperneurship and Innovation Policy, Center for Technology Management, Institute of Manufactoring, No.1(08), pp1-48, 2015.
25. Solvoll, Sølvi, Alsos, G, A. Bulanova, O, Tourism Entrepreneurship – Review and Future Directions, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 15:sup1,Pp 120-137, 2015.
26. UNWTO(United Nation World Tourism Organization).Torism highlights 2013 edition. Retrieved Dec 18,2009 from http://mkt. unwto.org/ en/publication/unwto-tourism- highlights,pp3-9, 2013.
27. UNWTO(United Nation World Tourism Organization).Torism highlights 2006 edition Retrieved Dec 18 from http://mkt. unwto.org//facts/menu. Html,p.4, 2006.
28. UNWTO(United Nation World Tourism Organization).Torism highlights 2016 edition http://mkt. unwto.org//facts/menu. Html,p.4, 2016.
29. Van der zee, E; and Vanneste, D; Tourism networks unravelled; a review of the literature on networks in tourism management studies Review Article, Tourism Management Perspectives, Volume 15, July 2015, pp 46-56, 2015.
30. Wang, C. K., & Wong, P. K. (2004). Entrepreneurial interest of university students in Singapore. Technovation, 24(2), 163-172.
31. Wang, J. H., Chang, C. C., Yao, S. N., & Liang, C. (2016). The contribution of self-efficacy to the relationship between personality traits and entrepreneurial intention. Higher Education, 72(2), 209-224.
32. Wang, Q., Ma, J., Liao, X., & Du, W. (2017). A context-aware researcher recommendation system for university-industry collaboration on R&D projects. Decision Support Systems. Volume 103, Pages 46-