آثار فقهی و حقوقی تدلیس ماشطه با عمل جراحیهای زیبایی در عقد نکاح
محورهای موضوعی : Private law
1 - دکتری حقوق بین الملل و ناظر و بازبین شبکه ماهواره ای و بین المللی الثقلین، تهران، ایران
کلید واژه: تدلیس ماشطه, جراحی زیبایی نو ظهور, عقد نکاح, تدلیس در عقد نکاح,
چکیده مقاله :
جراحی زیبایی یکی از پدیده¬های نو ظهور می¬باشد و به عنوان یک پدیده مهم و جدی توانسته است حوزه¬های مهمی از زندگی فردی و جمعی انسان¬ها را به انحا و صور مختلف تحت تاثیر قرار بدهد. از آن جا که افراد مختلفی در این فرآیند نقش و سهم دارند، طبیعی است که مسائل و معضلات حقوقی متعددی نیز در اثر آن پدید بیاید. در سال¬های اخیر اندیشمندان فقه امامیه و همچنین حقواقدانان به بررسی فقهی و حقوقی آن پرداخته¬اند و برای اثبات آن ادله و ضمان اجرا بیان کرده¬اند. از جمله: قاعده لاضرر، قاعده تسلیط، دیه، ضمان و... می¬باشد. در این مسئله فقها دیدگاه¬های مختلفی دارند برخی از آن¬ها قائل به جواز جراحی زیبایی می¬باشند و گروهی دیگر قائل به حرمت این عمل می¬باشند. در حقوق ایران، با عنایت ویژه قانون گذار در بند 2 ماده 59 قانون مجازات اسلامی به ضرورت شرعی به عنوان یک معیار حقوقی، اهمیت و توجه به اباحه این قسم عملیات زیباسازی از منظر فقها را نمایان می¬سازد. در این پژوهش با روش وصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه¬ای صورت گرفته است.
Cosmetic surgery is a modern and increasingly widespread phenomenon that has significantly influenced various dimensions of individual and social life. Because multiple actors participate in this process, it inevitably gives rise to numerous legal and jurisprudential challenges. In recent years, scholars of Imāmī jurisprudence as well as contemporary jurists have examined the legal status of cosmetic procedures, presenting arguments and enforceable legal consequences based on principles such as the lā ḍarar rule (no-harm principle), the rule of taslīṭ (authority over property), diyah (financial compensation), and general rules of liability. In the specific issue of tadlīs al-māshiṭa—a form of deceptive beautification—the jurists hold diverging views: some argue for the permissibility of cosmetic surgery, while others deem such procedures impermissible. In Iranian law, the legislator’s explicit reference in paragraph 2 of Article 59 of the Islamic Penal Code—which invokes “religious necessity” as a legal standard—illustrates the importance of jurisprudential considerations in legitimizing certain beautification practices. This research, conducted through a descriptive-analytical method and relying on library sources, analyzes the jurisprudential and legal implications of modern cosmetic surgery when it constitutes deception in the context of marriage contracts.
