اصول عام حکمرانی قضایی از منظر فقه امامیه و تخریج سیاست های کلان نظام حکمرانی قضایی از آن ها
محورهای موضوعی : حکمرانی قضاییسید صمصام الدین قوامی 1 , نیما نوروزی 2
1 - مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و استاد درس خارج حوزه علمیه قم، قم، ایران
2 - گروه فقه و حقوق خصوصی، دانشکده علوم و معارف، جامعه المصطفی العالمیه و سطوح عالیه قم، حوزه علمیه قم، قم شریف، ایران
کلید واژه: فقه امامیه, حکمرانی قضایی, عدالت, سیاستگذاری قضایی, نظامسازی اسلامی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تبیین مبانی فقهی حکمرانی قضایی و تطبیق آن با بیستوپنج اصل سیاستی کلان ادارهی نظام قضایی انجام شده است. در این مطالعه با رویکرد توصیفیـتحلیلی و با استفاده از منابع قرآنی، روایی و آثار فقهی امامیه، دوازده اصل عام حکمرانی استخراج گردید؛ از جمله شفافیت، استقلال، شایستهسالاری، پاسخگویی، مشارکت هماهنگ، انسجام نهادی، تمرکز بر سیاست کلان، استقلال مالی و گفتمان عدالت. تحلیل تطبیقی نشان داد که همهی اصول ۲۵گانهی در چهار حوزهی حکمرانی، دادرسی، بودجه و تأمین مالی، ریشه در این مبانی فقهی دارند و در واقع، تجربهی جهانی حکمرانی قضایی بازتابی ساختاری از آموزههای فقه امامیه است. بر این اساس، تحقق عدالت پایدار در نظام اسلامی نیازمند سیاستگذاری مبتنی بر این اصول است تا مسیر نظامسازی و قانونگذاری کارآمد فراهم گردد. نتیجهی تحقیق بیانگر آن است که فقه امامیه توانایی نظری و عملی ارائهی الگوی جامع «حکمرانی قضایی اسلامی» را دارد؛ الگویی که ضمن حفظ اصالت دینی، به الزامات مدیریتی و ساختاری روز نیز پاسخ میدهد و عدالت را به نظامی پایدار، شفاف و مردمی تبدیل میسازد.
This study aims to elucidate the jurisprudential foundations of judicial governance in Imāmī (Shiʿa) law and to align them with twenty-five macro-level policy principles governing the administration of the judicial system. Employing a descriptive–analytical methodology and drawing upon Qur’anic sources, Prophetic and Imamic narrations, and classical and contemporary works of Imāmī jurisprudence, the research identifies twelve overarching principles of judicial governance, including transparency, independence, meritocracy, accountability, coordinated participation, institutional coherence, emphasis on macro-level policymaking, financial autonomy, and an overarching discourse of justice. Comparative analysis demonstrates that all twenty-five policy principles—across the four domains of governance, adjudication, budgeting, and financial provision—are rooted in these jurisprudential foundations. In effect, global experiences in judicial governance reflect structural parallels to the normative teachings of Imāmī fiqh. Accordingly, achieving sustainable justice within an Islamic system requires policymaking grounded in these foundational principles to enable effective system-building and legislation. The findings indicate that Imāmī jurisprudence possesses both the theoretical depth and practical capacity to articulate a comprehensive model of “Islamic Judicial Governance.” This model preserves the authenticity of religious doctrine while responding to contemporary managerial and institutional demands, thereby transforming justice into a sustainable, transparent, and people-centered system.
