ارائه الگوی تقویت رفتارهای سازمانی مثبت گرا در کارکنان سازمان های دولتی
محورهای موضوعی :
افسانه صادقی
1
,
هوشنگ تقی زاده
2
,
علی قربانی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی منابع انسانی دانشگاه آزاد واحد تبریز
2 - استاد گروه مديريت، واحد تبريز، دانشگاه آزاد اسلامي، تبريز، ايران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
کلید واژه: رفتارهای سازمانی, مثبت گرا, سازمان های دولتی.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی تقویت رفتارهای سازمانی مثبت گرا در کارکنان سازمانه های دولتی انجام شده است. روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته (کیفی و کمی) بود. در این پژوهش از روش داده بنیاد استفاده شده است. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی- توسعه ای است که در مرحله کیفی از روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از مدیران و خبرگان دانشگاهی، مدیران ارشد و میانی سازمان های دولتی، که نسبت به رفتارهای سازمانی مثبت گرا اطلاعات کاملی داشتهاند، انجام شد. داده¬های بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته به دست آمد. پژوهش حاضر، مهمترین روش گردآوری داده ها استفاده از مصاحبه(نیمه ساختارمند) بوده است. از آنجا که مهمترین روش گردآوری داده ها، مصاحبه بوده است. در این پژوهش، بنا به معیارهای ارائه شده توسط «کرسول و میلر» به منظور حصول اطمینان از روایی پژوهش استفاده شد. و به منظور تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از مصاحبه ها، از فرایند سه مرحله ای کدگذاری باز، محوری و انتخابی مطابق با فرایند نظریه پردازی داده بنیاد به وسیله نرمافزار MAXQDA استفاده شده است. به طور کلی از تحلیل داده هاي کیفی پژوهش، ١٠ مقوله اصلی، ٢٩ مقوله فرعی شناسایی و ارائه گردید. با توجه به نتایج، شرایط علی (عوامل فردی، سازمانی، فراسازمانی)، شرایط زمینهای (فرهنگ سازمانی، مدیریت و سیاست گذاری کلان، مشارکت کارکنان)، مقوله محوری (تقویت رفتارسازمانی مثبت کارکنان)، راهبردها (سطح خرد، سطح کلان)، پیامدها (فردی، سازمانی، فراسازمانی)، شرایط مداخله گر (نقش دولت، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی)، به عنوان تبیینکنندۀ تقویت رفتارهای سازمانی مثبت گرا در کارکنان سازمان های دولتی شناسایی شدند.
The present study was conducted with the aim of presenting a model for strengthening positive organizational behaviors in employees of government organizations. The present research method was mixed (qualitative and quantitative). In this study, the grounded theory method was used. The present study is an applied-developmental study in terms of its purpose, which was conducted in the qualitative stage using the purposive sampling method and using academic managers and experts, senior and middle managers of government organizations, who had complete information about positive organizational behaviors. The data of the qualitative part were obtained using semi-structured interviews. In the present study, the most important method of data collection was the use of interviews (semi-structured). Since the most important method of data collection was interviews. In this study, according to the criteria provided by "Cresswell and Miller" in order to ensure the validity of the research, a three-stage process of open, axial and selective coding was used in accordance with the grounded theory process using MAXQDA software. In general, from the analysis of qualitative research data, 10 main categories and 29 subcategories were identified and presented. According to the results, causal conditions (individual, organizational, and supra-organizational factors), contextual conditions (organizational culture, macro-management and policy-making, employee participation), central category (enhancing positive organizational behavior of employees), strategies (micro-level, macro-level), consequences (individual, organizational, supra-organizational), and intervening conditions (the role of the government, social factors, and economic factors) were identified as explanations for strengthening positive organizational behaviors in employees of government organizations.
. منابع و ماخذ
- ارشدی، نسرین؛ الیاسی، روشنک؛ نیسی، عبدالکاظم .(1397). طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیشایندهای رفتار سازمانی مثبت؛ پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 4(4): 1-12.
- الوانی، سیدمحمود. (1391). بهرهوری در پرتو رفتار سازمانی مثبتگرا. فصلنامۀ مدیریت توسعه و تحول، 8، 1-6.
- الوانی، سیدمهدی؛ واعظی، رضا؛ هنرمند، روح اله .(1394). نقش رفتار سازمانی مثبت گرا در کاهش سکوت سازمانی، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 24(79): 1-26
- بیک زاد، جعفر؛ مختاری، فائضه .(1402). ترسیم مدل ساختاری تاثیر تفکر کارآفرینانه و رفتار سازمانی مثبتگرا بر کارآمدی جمعی با نقش میانجی تمایل به همکاری (مورد مطالعه: دانشگاه فنی و حرفهای استان آذربایجان غربی)، فصلنامه دانشگاه فنی و حرفه ای کارآفن، 21(2): 296-267
- پارسامهر، امیر رضا؛ موسوی، سید جعفر؛ سلطانی، حسین؛ سنایی، محمد .(1399). عوامل موثر بر مثبت گرایی در رفتار سازمانی در زمان شیوع کووید- ۱۹، مجله دانشکده پزشکی، 63(2): 2498-2510
- حسری، زهرا .(1400). تأثیر رفتار مثبت گرای سازمانی بر رفتار مسئولانه کارکنان با نقش میانجی تواناسازی کارکنان، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 5(38):
- حسن نانگیر، سید طه؛ فقیهی، ابوالحسن؛ دانش فرد، کرم الله.(1402). ارائه الگوی ارتباطات سازمانی در راستای ارتقاء رفتار سازمانی مثبت گرا در سازمانهای دولتی: مطالعهای در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی، 10(2): 21-35
- رزم طلب، ناصر.(1402). بررسی رابطه بین رفتار سازمانی مثبت گرا و عمکرد سازمانی در بین معلمان ابتدایی شهرستان سرعین، فصلنامه رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی، 1(3): 10-27
- شریفی، لیلا ؛ هادوی، پویا.(1398). رفتار سازمانی مثبت گرا و عملکرد سازمانی، دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، 2(22): 121-127.
- رجبیان احسان؛ الوانی، سید مهدی؛ عطایی، محمد، حمیدی ناصر. (۱۴۰۰). طراحی مدل ساختاری تفسیری بهره وری معلمان با رویکرد رفتار سازمانی مثبت گرا در وزارت آموزش و پرورش. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت.، ۳۷ (۱) :۱۲۱-۱۴۶
- فرجادی نژاد، زعیمه؛ گودرزوند چگینی، مهرداد؛ رضایی کلیدبری، حمیدرضا؛ رضایی دیزگاه، مراد.(1400). بررسی طراحی مدل کاربردی رفتار سازمانی مثبت گرا در صنعت آب و برق، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول؛ 13: 15-24
- عباس زاده، حسن؛ محمودی، آرش؛ نوری، امیری.(1393). رفتار سازمانی مثبت گرا و تاثیر آن بر رابطه رفتار شهروندی و کیفیت زندگی کاری، مطالعات مدیریت بهبود و تحول؛ 23(74): 137-159.
- کمالیان، امین رضا؛ کوهی خور، محمد.(1395). بررسی تأثیر رفتارهای مثبت گرا و بدبینانه بر نگرش شغلی و سازمانی، نشریه پژوهش های مدیریت عمومی، 9(33): 139-166
- اظمی، سعید؛ عطایی، محمد؛ مهدوی، عبدالمحمد؛ سایه میری، کوروش.(1399). مدل رفتار سازمانی مثبت گرا در سازمان های دولتی و اولويت بندی آن ها با تاکيد بر ارزش های اسلامی، ايرانی؛ مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 28(1): 100-120.
- کوکبی بروجردی، فهیمه؛ جهانگیر فرد، مجید؛ مهدیزاده، علی؛ حاج علیان، فرشاد.(1402). اعتبارسنجی مدل الگوی اخلاق سازمانی از نگاه رفتار سازمانی مثبتگرا، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 18: 109-118.
- گمار، مژگان؛ اسلام بولچی، علیرضا.(1400). بررسی نقش رفتار سازمانی مثبت گرا بر رفتارهای متعهدانه کارکنان با نقش میانجی رفتارهای خودتوانمندسازی شغلی در شهرداری همدان، رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 52(1): 24-36.
- ناستی زایی ناصر؛ جناآبادی، حسین. (1395). رابطه عدالت سازمانی با رفتار سازمانی مثبتگرا و اشتیاق شغلی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، ۸ (۱) :۱۲-۲۱
- ملکان، عمران؛ کاظمی، سعید.(1395). روانشناسی مثبت گرا و پیامدهای آن در سازمان های امروزین، دومین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران،تهران.
- یزدان شناس، مهدی.(1395). نقش رفتار سازمانی مثبتگرا در رابطه بین رهبری تحولآفرین و بدبینی کارکنان، فصلنامه پژوهش نامه روان شناسی مثبت، 2(1): 1-18.
- نادری هشی، خسرو؛ نجف بیگی، رضا.(1395). طراحی الگوی رفتار سازمانی مثبت گرا (POB)در مدیریت منابع انسانی سازمانهای دولتی ایران با رویکرد دلفی فازی محورهای موضوعی، فصلنامه خطمشیگذاری عمومی در مدیریت، 12(2): 273-293.
- Bakker, A. B., and Schaufeli, W. B. (2008). Positive organizational behavior engaged employees in flourishing organizations. Journal of Organizational Behavior,. 29(2), 147–154.
- Compton, W. C., & Hoffman, E. (2012). Positive psychology: The science of happiness and flourishing . Engage Learning.
- Ibanez Sepulveda, C. (2013). Flourishing in Chile: How to increase well-being in the country? Estudios Contemporâneos da Subjetividade, 2 (3), 267–275.
- Gable, S. L., & Haidt, J. (2005). What (and why) is positive psychology? Review of General Psychology, 9 (2), 103–123.
- Gilman, M., & Raby, S. (2013). National context as a predictor of high-performance work system effectiveness in small-to-medium-sized enterprises (SMEs): A UK–French comparative analysis. The International Journal of Human Resource Management, 24 (2), 372–390.
- Mills, M. J., Fleck, C. R., & Kozikowski, A. (2013). Positive psychology at work: A conceptual review, state-of-practice assessment, and a look ahead. The Journal of Positive Psychology, 8 (2), 153–164.
- Luthans, F. (2002). The need for and meaning of positive organizational behavior. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 23 (6), 695–706.
- Luthans, F. (2002). The need for and meaning of positive organizational behavior. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 23 (6), 695–706.
- Luthans, F. (2002b). The need for and meaning of positive organizational behavior. Journal of Organizational Behavior, 23 , 695–706.
- Luthans, F., & Youssef, C. M. (2004). Human, social, and now positive psychological capital management: Investing in people for competitive advantage. Organizational Dynamics, 33 (2), 143–160.
- Meena, A., & Batra, G. (2022). Impact of positive organizational behaviour on job satisfaction. BI-ANNUAL JOURNAL, 3 , ISSN: 2277-9736.
- Page, L. F., & Donohue, R. (2004). Positive psychological capital: A preliminary exploration of the construct (Working Paper). Monash University, Department of Management . Frontiers in Psychology, 10 (2), 1–20.
- Pan, X., Chen, M., Hao, Z., & Bi, W. (2018). The effects of organizational justice on positive organizational behavior: Evidence from a large-sample survey and a situational experiment.
- Seligman, M. E. P. (1999). The president’s address. American Psychologist, 54 , 559–562.
- Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55 (1), 5–14.
- Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2014). Positive psychology: An introduction. In Flow and the foundations of positive psychology (pp. 279–298). Springer.