فسلفه مبانی تعلیم و تربیت اسلامی در اندیشههای تربیتی ابن رشد
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیموفق حسین محمد 1 , عزیز جوانپور هروی 2 , داود سیروس 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - دانشیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی فلسفه مبانی تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه ابن رشد می¬باشد. پژوهش به¬لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت، کیفی و از نوع توصیفی تحلیلی است. کاوش در ژرفای اندیشه ابن¬رشد حاکی از آنست که به پیروی از روش استقراء و برهان در فهم مسائل حتی در شرع معتقد است و در واقع، آموزش و پذیرش دین با عقل و منطق را هماهنگ می¬داند. وی که در تعلیم و تربیت به پیشینیان بهای خاصی می¬دهد، جهت دوری از خرافات و تبعات آن به تفکر عقلانی و ذهنی تشویق می¬کند. ابن¬رشد تربیت ذوقی، زیبایی¬شناختی و حیاتی شامل هنر، موسیقی و ورزش را به منظور رشد و تهذیب ذوق و حرکت مؤثر، هماهنگ و موزون، ضروری می¬داند. وی خواستار آموزش مسئولانه یعنی تعهد به آزادی و انتخاب است که افراد به سمت مشاغل مناسب هدایت شوند تا آنچه را که شایستگی آن را دارند، انجام دهند، زیرا اعتدال مایه سعادت است. ابن¬رشد همچنین در تعلیم و تربیت و آموزش قایل به مواردی این¬چنین می¬باشد: هوشمندی در تعلیم وتربیت و کسب تجربه، آموزش وجوب گشودگی به دیگران و دوری از گوشه¬گیری، آموزش در فضای شاد و به¬دور از خشونت، آموزش ارتباط با تفاوت¬ها، تربیت دینی و آموزش ارزشها و اخلاق به جوانان، داستانهای واقع¬گرایانه برای توسعه منطق، تعلیم وتربیت افراد با توجه به استعدادهای خود و درنظر گرفتن تفاوتهای فردی در تحصیل، تلقین ارزش¬های زیبایی، تعلیم و تربیت بر اساس دو هدف اساسیِ ایمنی روح و سلامت جسم (نیاز به تربیت بدنی و آموزش موسیقی سالم از سنین پایین).
The purpose of the present study is to investigate the philosophy of Islamic education and training from Ibn Rushd's point of view. In terms of purpose, the research is applied and in terms of nature, it is qualitative and descriptive-analytical. Exploring the depth of Ibn Rushd's thought indicates that he believes in following the method of induction and proof in understanding issues even in Sharia, and in fact, he considers education and acceptance of religion to be compatible with reason and logic. This growth of taste, aesthetic and vital education including art, music and sports is necessary for the growth and refinement of taste and effective, coordinated and balanced movement. He calls for responsible education, which means a commitment to freedom and choice, so that people are guided to the right careers to do what they deserve, because moderation is happiness. Ibn Rashd also emphasizes the following things in education and training: intelligence in education and gaining experience, teaching the necessity of openness to others and avoiding isolation, education in a happy atmosphere and away from violence. Teaching communication with differences, religious education and teaching values and ethics to young people, realistic stories to develop logic, teaching and educating people according to their talents and considering individual differences in education, inculcating the values of beauty, education and Education based on the two basic goals of soul safety and body health (the need for physical education and healthy music education from an early age).
337 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 371 - 337
فسلفه مبانی تعلیم و تربیت اسلامی
در اندیشههای تربیتی ابن رشد
موفق حسین محمد 1
عزیز جوانپور هروی 2
داود سیروس 3
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی فلسفه مبانی تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه ابن رشد میباشد. پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت، کیفی و از نوع توصیفی تحلیلی است. کاوش در ژرفای اندیشه ابنرشد حاکی از آنست که به پیروی از روش استقراء و برهان در فهم مسائل حتی در شرع معتقد است و در واقع، آموزش و پذیرش دین با عقل و منطق را هماهنگ میداند. وی که در تعلیم و تربیت به پیشینیان بهای خاصی میدهد، جهت دوری از خرافات و تبعات آن به تفکر عقلانی و ذهنی تشویق میکند. ابنرشد تربیت ذوقی، زیباییشناختی و حیاتی شامل هنر، موسیقی و ورزش را به منظور رشد و تهذیب ذوق و حرکت مؤثر، هماهنگ و موزون، ضروری میداند. وی خواستار آموزش مسئولانه یعنی تعهد به آزادی و انتخاب است که افراد به سمت مشاغل مناسب هدایت شوند تا آنچه را که شایستگی آن را دارند، انجام دهند، زیرا اعتدال مایه سعادت است. ابنرشد همچنین در تعلیم و تربیت و آموزش قایل به مواردی اینچنین میباشد: هوشمندی در تعلیم وتربیت و کسب تجربه، آموزش وجوب گشودگی به دیگران و دوری از گوشهگیری، آموزش در فضای شاد و بهدور از خشونت، آموزش ارتباط با تفاوتها، تربیت دینی و آموزش ارزشها و اخلاق به جوانان، داستانهای واقعگرایانه برای توسعه منطق، تعلیم وتربیت افراد با توجه به استعدادهای خود و درنظر گرفتن تفاوتهای فردی در تحصیل، تلقین ارزشهای زیبایی، تعلیم و تربیت بر اساس دو هدف اساسیِ ایمنی روح و سلامت جسم (نیاز به تربیت بدنی و آموزش موسیقی سالم از سنین پایین).
واژگان كليدي
[1] . دانشجوی دکتری، گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
Email: Mofaq974@gmail.com
[2] . دانشیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: a.javanpour @iaut.ac.ir
[3] . استادیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
Email: sirous@iaut.ac.ir
تاریخ دریافت: 13/12/1402 پذیرش نهایی: 5/3/1403
