رابطۀ خودشناسی و نیازهای اساسی روانشناختی با خودتنظیمی هیجانی و یادگیری
محورهای موضوعی :ندا فرجی 1 , مسعود غلامعلی لواسانی 2 , شیوا خلیلی 3
1 - گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
2 - گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
3 - گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
کلید واژه: نیازهای اساسی روان شناختی, خودشناسی, خودتنظیمی یادگیری, خود تنظیمی هیجانی.,
چکیده مقاله :
این پژوهش در پی یافتن عوامل اثرگذار بر خودتنظیمی یادگیری و هیجانی و رابطة آن با نیازهای اساسی روانشناختی و خودشناسی در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران است. پژوهش از نوع همبستگی بوده و 230 دانشجو (121مرد و 109زن) به روش نمونه گیری طبقهبندیشده تصادفی برگزیده شدند آزمودنیها مقیاس های نیازهای بنیادی روانشناختی و خودشناسی انسجامی و پرسشنامه های تنظیم شناختی هیجان و راهبردهای خود انگیخته یادگیری را تکمیل نمودند. یافته های پژوهش نشان داد که برآورده شدن نیازهای بنیادی روانشناختی با بهکارگیری راهبردهای سازش یافته تنظیم شناختی هیجان، همبستگی مثبت و با بهکارگیری راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان رابطة منفی و با خودتنظیمی یادگیری، همبستگی مثبت معنادار دارد. در رابطة میان نیازهای اساسی روانشناختی و خودتنظیمی یادگیری، خودشناسی نقش میانجی ندارد اما نتایج تحلیل مسیر نشان داد که در رابطه میان نیازهای اساسی روانشناختی و خودتنظیمی هیجانی، خودشناسی نقش میانجی دارد.
The aim of this research was to examine the potential effects of self-knowledge in the relationship between basic psychological needs and learning and emotional self-regulation. Through carrying out a correlational study, 230 students were selected via random classification sampling The tools included Basic Psychological Needs Scale, Integrative Self-Knowledge Scale, Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ), and Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Performance questionnaire and data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression analysis. Findings revealed a significant positive correlation between basic psychological needs with self-regulation learning and cognitive emotion regulation strategies. As substantiated through path analysis, the relationship between basic psychological needs and cognitive emotion regulation strategies was moderated by self-knowledge.
اژه ای، جواد. غلامعلی لواسانی، مسعود. ارمی، حسن. (4931). مقایسه تنظیم هیجان میان افراد دارای سؤمصرف مواد و عادی، مجلة روانشناسی، 91(2)، 731-641.
امین آبادی، زهرا. خداپناهی، محمد کریم. دهقانی، محسن. (0931). نقش میانجی تنظیم هیجان شناختی در ادراک نوجوانان از ابعاد سبک های فرزند پروری و موفقیت تحصیلی. مجلة علوم رفتاری، (2)5، 711-901.
بشارت، محمد علی. افقی، زهرا. آقایی ثابت، سیده سارا. حبیب نژاد، محمد. پورنقدعلی، علی. گرانمایه پور، شیوا. (2931). نقش واسطه ای راهبردهای نظم دهی شناختی هیجان در رابطه بین ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی. تازه های علوم شناختی. (4)51، 52-34.
توکلی زاده، جهانشیر، ابراهیمی قوام، صغری، فرخی، نورعلی، و گلزاری، محمود. (0931). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانش آموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد. اصول بهداشت روانی، 31(3) ، 9-052.
شیخ الاسلامی، راضیه. دفترچی، عفت. (4931). پیش بینی نشاط ذهنی دانش آموزان بر اساس جهت گیری های هدف و نیازهای اساسی روانشناختی، مجلة روانشناسی، 91(2)، 641-361.
قربانی، نیما (2931). من به روایت من. تهران، نشر بینش نو.
موسوی، اشرف السادات. و قربانی، نیما. (4831). خودشناسی، خود انتقادی و سلامت روان. مطالعات روان شناختی. 2(3). 57-19.
Aldao, A., & Nolen-Hoeksema, S. (2010). Specificity of cognitive emotion regulation strategies: A transdiagnostic examination. Behavior Research and Therapy, 48, 974-983.
Bandura, A. (1997). Self efficacy: Exercise of control. New York: H. W. Freeman & Company.
Bargh, J.A., & Williams, L. E. (2007).On the nonconscious of emotional regulation. In J Gross(Ed.), Handbook of emotion regulation (pp.249-445).New York: Guilford Press.
Baron, R.M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.
Boiche, J. C. S., Sarrazin, P. G., Grouzet, F. M. E., Pelletier, L. G. & Chanal, J. P. (2008). Student' motivational profiles and achievement outcomes in physical education: A self-determination perspective. Journal of Educational Psychology, 100, 688-710.
De Bilde, J., Vansteenkiste, M., & Lenz, W. (2011). Understanding the association between future time perspective and self-regulated learning through the lens of self-determination theory. Learning and Instruction (21), 332-344.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985).Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The 'what' and 'why' of goal pursuits: Human needs and the self- determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268.
De Ridder, D. T. D., & De Wit, J. B. F (2006). Self-regulation in health behavior: Concepts, theories, and central issues (pp. 1-23). In Denise T.D. de Ridder and John B.F. de Wit (Eds.) Self-regulation in health behavior. John Wiley & Sons Ltd: England.
Diamond, L. M., & Aspinwall, L. G. (2003). Emotion regulation across the life span: An integrative perspective emphasizing self –regulation, Motivation Emotion, 27, 125-156.
Garnefski,N., & Kraaij, V.(2006). Cognitive Emotion Regulation Questionnaire: Development of a short 18-item version (CERQ-short). Personality and Individual Differences, 41, 1045-1053.
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001).Negative life event, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30, 1311-1327.
Garnefski,N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2002). Manual for the use of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire: A questionnaire measuring cognitive coping strategies. Leiderdorp, The Netherlands: DATEC.
Ghorbani, N., Watson, P.J., Bing, M. N., Davidson, H. K., & LeBerton, D. L, (2003). Two facets of self- knowledge: Cross-cultural development of measures in Iran and United State. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 129(3), 238-268.
Ghorbani, N., & Watson, P. J. (2004).Two facets of self-knowledge, the five-factor model, and promotions among Iranian managers. Social Behavior and Personality, 32, 769-776.
Ghorbani, N., & Watson, p. J. (2006). Validity of experiential and reflective self-knowledge scales: Relationship with basic need satisfaction among Iranian factory workers. Psychological Reports, 98, 727-733.
Ghorbani, N., Watson, P. J., & Hargis, M. B. (2008). Integrative self-knowledge scale: Correlations and incremental validity of a cross-cultural measure developed in Iran and the United States. Journal of Psychology, 142, 395-412.
Ghorbani, N., Watson, P.J., & Norballa, F. (2012). Self-compassion in Iranian Muslims: Relationships with integrative self-knowledge, mental health, and religious orientation. International Journal for the Psychology of Religion, 22, 1-13.
Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2, 271-299.
Kraaij, V., & Garnefski, N. (2012). Coping and depressive symptoms in adolescents with a chronic medical condition: A search for intervention targets. Journal of Adolescence, 35(6) 1593-1600.
La Guardia, J. G., Ryan, R. M., & Couchman, C. E., & Deci, E. L. (2000). Within-person variation in security of attachment: A self-determination theory perspective on attachment, need fulfillment, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 79, 367-384.
Montroy, J. J., Bowles, R. P., Skibbe, L. E., & Foster, T. D.(2014). Social skills and problem behaviors as mediators of the relationship between behavioral self-regulation and academic achievement. Early Childhood Research Quarterly, 29(3), 298-309.
Niemiec, P., Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2009). The path taken: Consequences of attaining intrinsic and extrinsic aspirations in post-college life. Journal of Research in Personality, 43, 291–306.
Ochsner, K. N., & Gross, J. J. (2004). Thinking makes it so: A social cognitive neuroscience approach to emotion regulation. In R. F. Baumeister & K. D. Vohs (Eds.) Handbook of self-regulation: Research, theory, and applications (pp. 229-255). New York: Guilford Press.
Ochsner, K. N., & Gross, J. J. (2005).The cognitive control of emotion. Trends in Cognitive Sciences, 9, 242-249. Pintrich, P.R., & DeGroot, E.V.(1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
Pintrich, P. R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self-regulation learning in college students. Educational Psychology Review, 16, 385-47.
Rottenberg, J., & Gross, J. J. (2003). When emotion goes wrong: Realizing the promise of affective science. Clinical Psychology Science and Practice, 10, 227-232.
Schuler, J., Sheldon, K., & Frohlich, S. (2010). Implicit need for achievement moderates the relationship between competence need satisfaction and subsequent motivation. Journal of Research in Personality. 44, 1-12.
Vansteenkiste, M., Simons, J., Lens, W., Sheldon, K. M., & Deci, E. L. (2004). Motivating learning, performance, and persistence: The synergistic role of intrinsic goals and autonomy- support. Journal of Personality and Social Psychology, 87, 246-260.