ارائه الگوی مفهومی هوشمندی رقابتی در هتل¬ها و صنعت هتلداری (مورد مطالعه: هتلهای استان آذربایجان شرقی)
محورهای موضوعی :امید روحانی 1 , سیروس فخیمی آذر 2 , منیژه دیزجی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلام ی، تبریز، ایران،
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - دانشیار، گروه اقتصاد، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلام ی، تبریز، ایران،
کلید واژه: واژههاي كليدي: پیامدهای هوشمندی رقابتی, پیشرانهای هوش رقابتی, راهبردها, داده بنیاد, صنعت هتلداری.,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: هوش رقابتی، با جمعآوری و استفاده از اطلاعات در مورد رقبا، مشتریان، تأمینکنندگان و صنایع رقیب، توان پشتیبانی از فرایند تصمیمگیری برای افزایش رقابت سازمانی را دارد. هدف پژوهش، طراحي و تدوين الگوی مفهومي هوش رقابتی در واحدهای اقامتی و صنعت هتلداری است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف توسعهای-کاربردی بوده و به روش داده بنیاد با رویکرد استراس کوربین انجام شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش، کليه مدیران هتلهای 5، 4 و 3 ستاره تاپ استان آذربایجان شرقی و اعضای هیئت علمی دانشگاه بودند. روش گردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختار یافته بوده و برای تحلیل دادهها از نرم افزار مکس کیو دی ای استفاده شده است. یافتهها: الگوی مفهومی نشان داد که عوامل علّی مؤثر بر ایجاد هوش رقابتی در صنعت هتلداری،عبارت از "دیدهبانی هتلها، مدیریت ارتباط مشتریان و نیازسنجی" بوده و نتایج حاصل از کدگذاری انتخابی نشان داد که عوامل "ایجاد فرایند سیستماتیک در مدیریت هتل" و "کاهش تقابل و ایجاد هم افزایی" به عنوان مقوله محوری محسوب می¬¬گردند. نتیجهگیری: پیاده¬سازی و استفاده متعاقب از هوشمندی رقابتی در صنعت گردشگری، سبب رشد در موقعیت رقابتی تجارت میشود که این امر نیازمند توجه به عوامل موثر شناسایی شده است.
Omid Rouhani Sirus FakhimiAzar Monireh Dizaji Abstract Background/Objective: competitive intelligence, by collecting and using information about competitors, customers, suppliers and competing industries, has the ability to support the decision-making process to increase organizational competitiveness. The purpose of the research is to design and compile a conceptual model of competitive intelligence in accommodation units and the hotel industry. Method: The current research is developmental-applicative in terms of its purpose and was conducted using the foundation data method with the Strauss-Corbin approach. The participants of this research were all the managers of 5, 4 and 3 star hotels in East Azarbaijan province and university faculty members. The method of data collection was semi-structured interview. MaXQDA software was used for data analysis. Findings: The conceptual model showed that the causal factors affecting the creation of competitive intelligence in the hotel industry are hotel monitoring, customer relationship management, and needs assessment. The results of the selective coding showed that the factor of creating a systematic process in hotel management and reducing confrontation and creating synergy are the central categories. Conclusion: The implementation and use of competitive intelligence in the tourism industry causes growth in the competitive position of business, which requires attention to the identified effective factors.
- اسگندری، کریم؛ رمضانی، مجتبی؛ رستم زاده، رضا و عرفای جمشیدی، شادی (1400). هوش رقابتی. نشر دانشگاه آزاد اسلامی.
- اسلامی مرزنکلاته، محمد مهدی؛ شجاعی، وحید؛ حامی، محمد (1400). طراحی مدل توسعه مزیت رقابتی در صنعت گردشگری ورزشی شمال کشور. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 17دوره 17، شماره 34، 99-118.
- ارغا، منور و شیری، قاسمعلی (1396). بررسی عوامل موثر بر گسترش و استفاده از خدمات الکترونیک در صنعت گردشگری استان ایلام. فصلنامه مطالعات عمران شهری، دوره 1، شماره 2، 61-90.
- ایران زاده، سلیمان؛ فخیمی آذر، سیروس؛ جداری سفیدگری، ایوب (1394). بررسی تاثیر مولفههای مدیریت دانش بر بهرهوری نیروی انسانی با استفاده از روش تحلیل عاملی در موسسات مالی و اعتباری شهرستان تبریز. مدیریت بهرهوری، دوره 9، شماره 33، 27-45.
- بوداقي خواجه نوبر، حسين؛ اسكندري، كريم؛ رستم زاد، رضا (1395). بررسي رابطه هوش رقابتي مديران با نوين سازي صنايع کوچک، مديريت بهره وري (فراسوي مديريت)، دوره 10، شماره 37، 81-106.
- جامی پور، مونا؛ رحمتی، الهام؛ حسین زاده، مهناز؛ طاهری، غزاله (1398). طراحی چارچوب کسب هوشمندی رقابتی 0/2 با بهرهگیری از روش بهترین ـ بدترین (BWM). مدیریت بازرگانی، دوره 11، شماره 3، 651-676.
- درگی، پرویز (1399). هوشمندی رقابتی و هوشمندی بازاریابی. انتشارات بازاریابی.
- ریاضی نیا، سمیه؛ دیزجی، منیره (1398). مدلبندی تاثیر نوآوری بر شاخص توسعه انسانی در کشورهای توسعه یافته. فصلنامه مدلسازی اقتصادسنجی، دوره 4، شماره 2، 53-75.
- علوی متین، یعقوب؛ طلوعی اشلقی، عباس (1394). سنجش توانمندی تکنولوژی صنایع استان آذربایجان شرقی و ارائه الگوی مناسب جهت بهبود و ارتقای تکنولوژی. مدیریت بهرهوری، دوره 9، شماره 35، 151-171.
- قدرتی، اکبر؛ رمضانی، مجتبی؛ بهلولی، نادر؛ سنگی نورپور، عباسقلی؛ عوی متین، یعقوب (1400). شناسایی پیامدهای مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان (CSR) بر روی کارکنان با روش فراتحلیل. مدیریت منابع انسانی پایدار، دوره 3، شماره 4، 145-174.
- نظرپوری، امیرهوشنگ؛ محمدیاری، زهره؛ بیرانوند، نسا (1401). بررسی تأثیر داشبورد بازاریابی بر رقابتپذیری سازمانی با تبیین نقش میانجی حافظۀ بازاریابی و هوشمندی رقابتی. نشریه تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 2، شماره 1، 43-68.
- یوسفی، حمیدرضا؛ مستقیمی، محمودرضا؛ نصیری، مجید؛ گرجی، محمدباقر (1400). طراحی مدل هوشمندی رقابتی با رویکرد ترکیبی مدلیابی ساختاری تفسیری– دلفی فازی (مطالعه موردی: شرکتهای کارآفرین صنایع غذایی استان تهران). راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، دوره 8، شماره 15، 76-88.
- یوسفی، حمیدرضا؛ مستقیمی، محمودرضا؛ نصیری، مجید و گرجی، محمدباقر (1398). تحلیل عوامل مؤثر بر هوشمندی رقابتی در شرکتهای کارآفرین صنایع غذایی استان تهران. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، دوره 6، شماره 4، 103-122.
- Ang, L. (2021). Principles of integrated marketing communications. Cambridge University Press.
- Ali, B. J., & Anwar, G. (2021). Measuring competitive intelligence Network and its role on Business Performance. International Journal of English Literature and Social Sciences, 6(2), 329-345 .
- Blue, D., & Baffour-Awuah, E. (2020). Systems for Customer Relationship Management and its Challenges. International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering, 9(1.2), 160-166.
- Calof, J., Arcos, R., & Sewdass, N. (2018). Competitive intelligence practices of European firms. Technology Analysis & Strategic Management, 30(6), 658-671 ..
- Casado Salguero, G., Fernández Gámez, M. Á., Aldeanueva Fernández, I., & Ruíz Palomo, D. (2019). Competitive intelligence and sustainable competitive advantage in the hotel industry. Sustainability , 11(6): 1597..
- Cavallo, A., Sanasi, S., Ghezzi, A., & Rangone, A. (2020). Competitive intelligence and strategy formulation: connecting the dots. Competitiveness Review: An International Business Journal , 31(2), 250-275.
- Dewi, M. V. K., & Darma, G. S. (2019). The Role of Marketing & Competitive Intelligence In Industrial Revolution 4.0. Jurnal Manajemen Bisnis, 16(1), 1-12.
- Duan, Y., Cao, G., & Edwards, J. S. (2020). Understanding the impact of business analytics on innovation. European Journal of Operational Research. 281(3), 673-686.
- Hossain, M. S., Hussain, K., Kannan, S., & Nair, S. K. K. R. (2021). Determinants of sustainable competitive advantage from resource-based view: implications for hotel industry. Journal of Hospitality and Tourism Insights.5(1), 79-98.
- Hristovski, R., & Balagué, N. (2020). Theory of cooperative-competitive intelligence: principles, research directions, and applications. Frontiers in Psychology. 11, 2220.
- Juanamasta, I. G., Wati, N. M. N., Hendrawati, E., Wahyuni, W., Pramudianti, M., Wisnujati, N. S & Umanailo, M. C. B. (2019). The role of customer service through customer relationship management (Crm) to increase customer loyalty and good image. International Journal of Scientific and Technology Research. 8(10), 2004-2007.
- Köseoglu, M. A., Mehraliyev, F., Altin, M., & Okumus, F. (2020). Competitor intelligence and analysis (CIA) model and online reviews: integrating big data text mining with network analysis for strategic analysis. Tourism Review, 76(3), 529-552.
- Köseoglu, M. A., Chan, E. S., Okumus, F., & Altin, M. (2019). How do hotels operationalize their competitive intelligence efforts into their management processes? Proposing a holistic model. International Journal of Hospitality Management, 83, 283-292
- Kumar, S., Kar, A. K., & Ilavarasan, P. V. (2021). Applications of text mining in services management: A systematic literature review. International Journal of Information Management Data Insights. 1(1), 100008.
- López-Robles, J. R., Otegi-Olaso, J. R., Porto-Gómez, I., Gamboa-Rosales, H., & Gamboa-Rosales, N. K. (2020). Understanding the intellectual structure and evolution of Competitive Intelligence: A bibliometric analysis from 1984 to 2017. Technology analysis & strategic management,. 32(5), 604-619.
- Markovich, A., Efrat, K., Raban, D. R., & Souchon, A. L. (2019). Competitive intelligence embeddedness: Drivers and performance consequences. European Management Journal, 37(6), 708-718.
- McLeana, L., & Woodsb, L. A. (2019). Competitive intelligence capabilities. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 110, 669-677.
- Nelson, C. A., Walsh, M. F., & Cui, A. P. (2020). The role of analytical CRM on salesperson use of competitive intelligence. Journal of Business & Industrial Marketing. 35(12), 2127-2137.
- Oraee, N. (2022). Identifying the information behavior in competitive intelligence process: a paradigm model for medical sciences universities. Aslib Journal of Information Management. 75(4), 708-729.
- Pellissier, R., & Nenzhelele, T. E. (2013). Towards a universal competitive intelligence process model. South African Journal of Information Management, 15(2), 1-7.
- Primc, Ž. (2021). The Use of Tools for Obtaining Data From Publicly Accessible Sources for the Purpose of Competitive Intelligence in Enterprises. Varstvoslovje, 23(4), 425-446.
- Rangriz, H., & Bayrami Shahrivar, Z. (2019). The impact of E-CRM on customer loyalty using data mining techniques. BI Management Studie,. 7(27), 175-205.
- Ranjan, J., & Foropon, C. (2021). Big data analytics in building the competitive intelligence of organizations. International Journal of Information Management, 56, 102231.
- Sahin, M., & Bisson, C. (2021). A competitive intelligence practices typology in an airline company in Turkey. Journal of the Knowledge Economy, 12(2), 899-922.
- Shujahat, M., Hussain, S., Javed, S., Malik, M. I., Thurasamy, R., & Ali, J. (2017). Strategic management model with lens of knowledge management and competitive intelligence: A review approach. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems. 47(1):55-93
- Stoyanova, T., & Angelova, M. (2018). Impact of the internal factors on the competitiveness of business organizations. In 2018 International Conference on High Technology for Sustainable Development (HiTech), (pp. 1-3). IEEE.
- Sun, Z., Sun, L., & Strang, K. (2018). Big data analytics services for enhancing business intelligence. Journal of Computer Information Systems, 58(2), 162-169.
- Wani, M. A., & Jabin, S. (2018). Big data: issues, challenges, and techniques in business intelligence. In Big data analytics. (pp. 613-628). Springer, Singapore.