بررسی و پاسخ به شبهه اقتباس قرآن کریم از تورات
محورهای موضوعی : کلام اسلامیمحمد علی حقدل 1 , سعید عباسی نیا 2 , علیرضا غلام پور 3
1 - دانشجوی دکتری گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی،آبادان، ایران
2 - استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی،آبادان، ایران
3 - استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی،آبادان، ایران
کلید واژه: قرآن, تورات, اقتباس, شبهه, مستشرقین, احادیث. ,
چکیده مقاله :
بعضی از صاحبنظران مسیحی که عموماً از مستشرقان هستند با درک این حقیقت که مجموعه معارف قرآن برتر از فكر و انديشه بشري است، و براي فرار از اعتراف به حقانیت قرآن و نزول وحي بر پيامبر اسلام(ص) شبهه «اقتباس قرآن از كتب آسماني پيشين به ويژه تورات» را مطرح کرده و در اثبات مدعاي خويش دلايل و شواهدی نیز ارائه کرده اند. این شبهه قدیمی را برای اولین بار به یوحنای دمشقی در قرن دوم نسبت داده اند و پس از یوحنا این شبهه به صورت گسترده تر و پیچیده تری مطرح شد که در ادعای مصادر یهودی، نصرانی، مجوسی و حتی هندی و فرعونی برای قرآن مشاهده شده است، این پژوهش درصدد تبیین این شبهه و پاسخ به آن است، بنابراين، ابتدا نظرات برخي از مطرح كنندگان شبهه نظیرمونتمگری وات، برنارد لوئیس، لوت، ریچارد بل و... مطرح شده و سپس پاسخ مقتضی به شبهات را ارایه مي نمايد. اين مقاله اثبات نموده است كه قرآن نه از تورات، بلکه از هیچ منبعی اقتباس نشده است و تنها کتاب آسمانی تحریف نشده است که از جانب خداوند به پیامبر خاتم نازل شده است.
Some Christian scholars, who are generally Orientalists, with the understanding of the fact that the collection of knowledge of the Qur'an is superior to human thought and thought, and in order to escape from admitting the authenticity of the Qur'an and the revelation of revelation to the Prophet of Islam (PBUH), suspect "quotation of the Qur'an from previous divine books." especially the Torah" and have presented reasons and evidences to prove their claims. This old doubt was attributed to John of Damascus in the second century for the first time, and after John, this doubt was raised in a wider and more complex manner, which has been seen in the claims of Jewish, Christian, Magi, and even Indian and Pharaoh sources for the Qur'an. , this research tries to explain this doubt and answer it, therefore, first the opinions of some of those who raised the doubt such as Montgomery Watt, Bernard Lewis, Lute, Richard Bell, etc. are presented and then it provides the appropriate answer to the doubts. This article has proved that the Qur'an is not adapted from the Torah, but from any source, and it is the only divine book that has not been distorted, which was revealed by God to the last prophet.
«قرآن مجید»
«کتاب مقدس، عهد قدیم و عهد جدید»
ابنمنظور، محمدبنمکرم (1414ق) ، لسان العرب، چاپ سوم، ج3. دارالصادر، بیروت
ایازى، سید محمد على (1380 ق ) ، قرآن و فرهنگ زمانه، انتشارات کتاب مبین، تهران
اسرائیل ولفنسون (1927م)، تاریخ الیهود فی بلاد العرب ، مؤسسة النشر، قاهره
اسرائیل فینکلشتاین و نیل اسیرسیلبرمن(2005)، تورات یهودی نازل شده برای آنچه هست ، ترجمه از انگلیسی: سعد رستم ، چاپ اول، دارالاوائل، دمشق
بلاشر، رژی (1376) ، در آستانه قرآن ، مترجم : رامیار، محمود، چ پنجم ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران
بل، ریچارد ، (1382)، درآمدي بر تاريخ قرآن ، ترجمه بهاالدین خرم شاهی، مركز ترجمه قرآن به زبان هاي خارجی،قم
توفیقی، حسین( ۱۳۸۵ش) ، آشنایی با ادیان بزرگ ، چاپ هشتم . انتشارات سمت، تهران
جواد علی (1970م )، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام ، دارالعلم للملائیین ، مصر
خرمشاهي، بهاء الدين؛ (1389 )، قرآن پژوهي ج 1، چاپ چهارم، شرکت انتشارات علمي و فرهنگي، تهران
-------------- (1374)، بازتاب فرهنگ زمانه در قرآن کریم، نشریه بینات، شماره 5
دسوقی، محمد(1380)، سیر تاریخی و ارزیابی اندیشه شرق شناسی، ترجمه محمود رضا افتخارزاده چاپ دوم، هزاران
زمانی ، محمدحسین (۱۳۸6ش ) ، شرق شناسی و اسلام شناسی غربیان ، چاپ دوم، بوستان کتاب، قم
سالم الحاج (2002م ) ، نقد الخطاب الاستشراقی ، بنغازی ـ دارالمدار الاسلامی ، لبیا ، الطبعة الاولی.
سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم(1379)، نقادی کتاب مقدس، دو فصلنامه هفت آسمان، شماره 8، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم
-------------------(1398) ، کتاب یهودیت، چاپ دوم، نشر طه، قم
شاکر، محمد کاظم؛(1389)«سیر تحول دیدگاههای خاورشناسان در مورد مصادر قرآن » مجله پژوهشهای قرآن و حدیث، ش1، سال 43
عامری، سامی( 2010م.) ، فرهنگ لغت اسلام، به نقل از توماس پاتریک هیوز، لندن
---------(2010م.)، نقل قول های انجیلی عبدالله مسلم بن قتیبه و منبع آنها، به نقل از آلبرت استیرو، نسخه خطی
طبری، ابوجعفر محمد بن جریر(1412ق )، جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج 3، چاپ اول ، دارالمعرفة ، بیروت
مارتین، ریچارد(1377) اعجاز قرآن، سید رضا مودب، نشریه قرآن پژوهی خاورشناسان، شماره بهمن و اسفند
مصطفوی، حسن (۱۳۶۰ش ) ، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم ، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران.
ﻣﻄﺒﻘﺎﻧﻰ، ﻣﺎزن ﺻﻼح (٢٠٠٥م) ، اﻟﻤﺆﺗﻤﺮات اﻻﺳﺘﺸﺮاﻗﻴﻪ اﻟﺤﺪﻳﺜﻪ ﺣﻮل اﻻﺳﻼم و اﻟﻤﺴﻠﻤﻴﻦ ، مکتبه الدین
معارف، مجید و همکاران،(1390) نقد دیدگاه خاورشناسان درباره تاثیرپذیری قرآن از کتاب مقدس، دو فصلنامه کتاب قیم دانشگاه میبد
نویورت، آ ، (1393) دوچهره از ﻗﺮآن ، ترجمه ﻣﻬﺪی عزتی آراﺳﺘﻪ، نیم سال نامه ﺗﻔﺴﯿﺮاﻫﻞﺑﯿﺖ (ع)، دوره 2، شماره 1،
هاکس، جیمز(1383)، قاموس کتاب مقدس ، ترجمه میرزا اسماعیل صدیق نوذری، چ دوم، انتشارات اساطیر، تهران
ﻫﻤﺘﻰ ﮔﻠﻴﺎن، ﻋﺒﺪاﷲ،( ١٣٨٦)، تاریخچه شرقشناسی کاوشی در سیر مطالعات اسلامی در غرب، نشرجهاد دانشگاهی، مشهد.
هیوم، رابرت (1369 )، ادیان زنده جهان، چ1.ترجمه عبدالرحیم گواهی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران.