شناسایی شایستگیهای کلیدی مدیران در عصر انقلاب صنعتی چهارم (موردمطالعه: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران)
محورهای موضوعی :
فاطمه کریمی جعفری
1
,
عباسعلی حاجی کریمی
2
,
زهرا مرادی گلریز
3
1 - استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و علوم مالی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و علوم مالی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
3 - کارشناس ارشد، مدیریت دولتی گرایش توسعه منابع انسانی، دانشکده مدیریت و علوم مالی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
کلید واژه: مدل شایستگی, مدیران, انقلاب صنعتی چهارم, تحلیل تم.,
چکیده مقاله :
صنعت چهارم مستلزم آن است که مدیران رویکرد خود را برای پشتیبانی از پذیرش فناوریهای دیجیتال، مدیریت نیروی کار متنوع و توانمندسازی کارکنان، مورد بازنگری قرار دهند. مدیران باید بر توسعه اعتبار خود نه بر اساس جایگاه یا دانش حرفهای خود، بلکه بر اساس توانایی خود در انتقال مهارتهای مدیریتی تمرکز کنند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی شایستگیهای کلیدی مدیریتی در عصر انقلاب صنعتی چهارم (موردمطالعه: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران) میباشد. این پژوهش از حیث نتیجه، کاربردی؛ از نظر هدف، توسعهای- اکتشافی، از لحاظ نوع دادهها، کیفی است. جامعه موردمطالعه، مدیران سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران میباشند که 18 نفر از آنان بهمنظور انجام مصاحبه به روش هدفمند قضاوتی و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدهاند. بهمنظور حصول اطمینان از روایی ابزار در بخش کیفی پژوهش، از نظرات ارزشمند اساتید آشنا با این حوزه و متخصصان دانشگاهی، استفاده شد. همچنین بهطور همزمان از مشارکتکنندگان در تحلیل و تفسیر دادهها کمک گرفته شد. در پژوهش کنونی از پایایی بین دو کدگذار برای محاسبه پایایی مصاحبههای انجام گرفته، استفاده شده است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل تم شش مرحلهای کلارک و براون استفاده گردید. در مجموع 6 شایستگی اصلی مدیریتی در عصر انقلاب صنعتی چهارم شامل؛ شایستگیهای فردی، اجتماعی، روششناختی، حرفهای، فنی و مدیریتی، و 119 شایستگی فرعی مدیریتی شناسایی شده است. صنعت چهارم یک پدیده پیچیده است که فناوریهای متعددی را دربر میگیرد و به مجموعه گستردهای از شایستگیهای فردی، اجتماعی، روششناختی، حرفهای، فنی و مدیریتی نیاز دارد که مدیران و سازمانها باید در زمینههای عملکردی و تجاری خود توسعه دهند. شایستگیهای مدیریتی به سمت در اختیار داشتن ابزارها و فناوریهای دیجیتالی مختلف در زمینههای حرفهای گسترش مییابد که علاوه بر توسعه تواناییهای دیجیتال، توانایی کار با افراد در شرایط عدم اطمینان در یک محیط دیجیتال را نیز شامل میشود. از اینرو شایستگیهای موردنیاز برای صنعت چهارم بهطور گستردهای با شایستگیهای انقلابهای صنعتی پیش از آن متفاوت است. بنابراین، توسعه یک مدل شایستگی برای صنعت چهارم بهطور قابل توجهی به بحث در حال تحول در مورد مهارتهای سرمایه انسانی در این زمینه کمک میکند.
The Fourth Industrial Revolution necessitates that managers reassess their approaches to supporting the adoption of digital technologies, managing an increasingly diverse workforce, and empowering employees. Managerial credibility in this new era should not rely solely on professional status or technical expertise but rather on the ability to effectively transfer managerial skills and adapt to dynamic digital contexts. The present study aims to identify the key managerial competencies required in the era of the Fourth Industrial Revolution, with a case study focusing on the Tehran Province Industry, Mining, and Trade Organization. The research is applied in terms of its outcome, developmental–exploratory in purpose, and qualitative in terms of data type. The study population comprised managers of the Tehran Province Industry, Mining, and Trade Organization, among whom 18 participants were selected through purposive and snowball sampling methods until theoretical saturation was achieved. To ensure the validity of the qualitative research instrument, expert opinions from academics and professors familiar with the subject area were utilized, and participants were consulted during data analysis and interpretation. Inter-coder reliability was employed to confirm the reliability of the interview data. Braun and Clarke’s six-phase thematic analysis method was used to analyze the qualitative data. The findings identified six core managerial competency categories for the Fourth Industrial Revolution era: personal, social, methodological, professional, technical, and managerial competencies, encompassing a total of 119 sub-competencies. The results highlight that the Fourth Industrial Revolution is a multifaceted phenomenon encompassing diverse technologies and requiring managers and organizations to cultivate a broad spectrum of competencies across functional and business domains. Managerial competencies are evolving toward the integration of digital tools and technologies within professional contexts—extending beyond digital proficiency to include the capacity to collaborate effectively and lead amid uncertainty in digital environments.
