دانش عامیانه و نقش زنان در توسعه پایدار روستایی
سحر غفاری
1
(
دانشجوی دکتری جامعه شناسی گرایش توسعه اجتماعی روستایی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.
)
مهراد نوابخش
2
(
استادیارگروه جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
)
فیض اله نوروزی
3
(
عضو هیئت علمب و استادیارگروه جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
)
کلید واژه: توسعه پایدار, زنان, روستا, توسعه, دانش عامیانه.,
چکیده مقاله :
دانش عامیانه و همچنین زنان در جوامع روستایی، می توانند به عنوان یک محرک عمل کرده و نقش بسزائی در رسیدن به توسعه پایدار داشته باشند یا بر عکس این جریان را به تأخیر بیندازد؟ در پژوهش حاضرکه یک «مقاله گزارشی کوتاه» به منظور بررسی و تبیین نقش زنان و دانش عامیانه در توسعه پایدار روستایی، وضعیت اقتصادی، اشتغال و محصولات کشاورزی سی روستای استان خراسان جنوبی با بهره مندی از نظریه ی تقسیم کار اجتماعی دورکیم –با نگاهی متفاوت در تقابل با اصول مکتب نوسازی در بیان موانع توسعه-، مورد بررسی قرار گرفته است. رویکرد این تحقیق کیفی، روش گردآوری اطلاعات در آن، اسنادی و همچنین تکنیک مورد استفاده، تحلیل محتوا می باشد. مطالعات انجام شده در روستاهای این استان از رابطه ی معنادار بین دانش عامیانه و توسعه پایدار روستایی و همچنین اهمیت نقش زنان، خبر می دهد. در نتیجه تقسیم بندی جوامع در تئوری دورکیم، سِیرِ حرکت جوامع را نشان می دهد و نه لزوماً عقب ماندگی جوامع ابتدایی به معنای مانعی در جهت رسیدن به هر نوع توسعه.
چکیده انگلیسی :
Can folk knowledge and women in rural communities act as catalysts, significantly contributing to achieving sustainable development, or conversely, delay this process? The present study, as a "short report article," aims to examine and elucidate the role of women and folk knowledge in sustainable rural development by investigating the economic conditions, employment, and agricultural products of 30 villages in South Khorasan Province. Utilizing Durkheim's theory of the division of labor—with a distinctive perspective contrasting the principles of modernization theory in explaining developmental barriers—this study adopts a qualitative approach. Data collection is document-based, employing content analysis as the primary technique. The findings from studies in these villages reveal a meaningful relationship between folk knowledge and sustainable rural development, as well as the significant role of women. Durkheim’s theoretical classification of societies illustrates the progression of communities rather than the backwardness of primitive societies as an obstacle to any form of development.