بررسی و تحلیل معماری مورفینگ بر شکل¬گیری آثار رم کولهاس (مطالعه موردی: خانه موسیقی پورتو)
محورهای موضوعی :بهار رضائیان خواه 1 , سارا دشت گرد 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد هشتگرد، هشتگرد، ایران.
کلید واژه: فرم, معماری مورفینگ, خانه موسیقی پورتو, کاسادا موزیک, رم کولهاس.,
چکیده مقاله :
از دیرباز تا کنون مفاهیم معماری در حال نقد و بررسی است. فرم از مفاهیم اولیه و پایه معماری است که همواره تأثیر مستقیمی بر طراحی معماران دارد. فرم بیانکننده نظام ارزشی است و از مسائل بنیادین معماری به شمار میآید واژه مورفینگ برگرفته از کلمه فرم است. مورفینگ به معنای تغییر فرم از یک شکل به شکل دیگر است بهگونهای که فرم پیوستگی خود را حفظ کند و حالت جدیدی به خود بگیرد. در حقیقت مورفینگ به معنای انتقال اشکال هندسی است. بنای خانه موسیقی پورتو اثر رم کولهاس بهعنوان نمونه موردی برای بررسی سبک مورفینگ در نظر گرفته شده است. کولهاس ازجمله معمارانی است که از ناممکنها استقبال میکند و بناهای متفاوت با سبکهای مختلف را طراحی و اجرا میکند. خانه موسیقی پورتو موفقترین اثر این معمار است؛ که در این پژوهش مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. بررسی این موضوع که چگونه خدمات آموزشی شیوه تعامل مخاطبان با مؤسسات فرهنگی و بهطور گستردهتر، با عملکرد هنری و خلاقیت را دوباره ابداع میکنند، حائز اهمیت است. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی معماری مورفینگ و مؤلفههای اثرگذار بر شکلگیری خانه موسیقی پورتو اثر رم کولهاس شکل گرفته است. پژوهش حاضر با روش توصیفی و تلفیقی از تحقیق «کمی» از نظریه به نمونه موردی، «کیفی» از نمونه مطالعه به نظریه مفاهیم بازشکافت خواهند شد. تحلیل و بررسیهای انجام شده بین مؤلفههای مورفینگ و خانه موسیقی پورتو نشان میدهد طراحی کاسادا موزیک از نوع معماری مورفینگ بوده و مؤلفههای این سبک بهطور واضح و آشکار در این بنا دیده میشود. طبق بررسیها عواملی چون: تغییر حالت، پیوستگی، پیچیدگی و یکپارچگی تماماً در خانه موسیقی پورتو قابل مشاهده است.
Architectural concepts have been continuously reviewed and critiqued throughout history. Form, as a fundamental and primary concept of architecture, has always had a direct impact on architects' designs. It reflects the value system and is considered one of the foundational aspects of architecture. The term “morphing” originates from the word “form” and refers to the transformation form from one shape to another while maintaining continuity and adopting a new state. In fact, morphing signifies the transition of geometric shapes. The Porto Music House, designed by Rem Koolhaas, is considered as a case study for examining the morphing architectural style. Koolhaas is an architect known for embracing the impossible, as well as designing and executing diverse buildings in different styles. The Porto Music House is his most successful work and is critically reviewed in this research. This study highlights the significance of exploring how educational services redefine the way audiences interact with cultural institutions and, more broadly, with artistic performance and creativity. The current research investigates morphing architecture and the factors affecting the formation of the Porto Music House. The current research will be redeveloped with descriptive and integrated method of "quantitative" research from theory to case study, "qualitative" from study sample to theory of concepts. The analysis carried out between the morphing principles and the Porto Music House reveals that the design of Casa da Música represents morphing architecture. The elements of this style —such as transformation, continuity, complexity, and integration— can be clearly seen in this building.
1- بلوری بزاز، مونا؛ و مستغنی، علیرضا(1398). فرمالیسم در معماری و نسبت آن با مفهوم فرم. صفه، 29(4), 5-18. doi:10.29252/soffeh.29.4.5
2- پناهی، سیامک؛ مختاباد امریی، سیدمصطفی؛ و کریمی خیاوی، ارسلان(1388). فرش شهری، مقدمهای بر شهرسازی فولدینگ. هویت شهر، 3(5)، 59-70.
3- خانلو، نسیم؛ و بهمن، شهرزاد(1394). بررسی و تحلیل آثار و روشهای طراحی معماری رم کولهاس از دیدگاه صاحبنظران، کنفرانس بینالمللی یافتههای نوین پژوهشی در علوم مهندسی و فناوری.
4- عادلی، سمیرا؛ و ندیمی، هادی(1399). مرزهای مفهومی فرم در معماری. باغ نظر، 17(89)، 55-70. doi:10.22034/bagh.2020.197836.4263
5- قابضی، پویان؛ گلزار، محمد؛ و انصاری، مهدی(1390). فناوری مورفینگ. (نشریه علمی ترویجی مهندسی مکانیک) مهندسی مکانیک، 20(79)، 13-23.
6- قیابکلو، زهرا(1389). مبانی فیزيک ساختمان (آکوستیک). تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
7- کولهاس، رم(1395). تحلیل آثار و اندیشهها و دیدگاههای رم کولهاس (مشاهیر معماری جهان 7). ترجمه ایمان رئیسی. تهران: انتشارات خاک.
8- مسموعی، مسعود؛ و مضطرزاده، حامد(1399). بررسی تأثیر دانش و آرایههای موسیقی بر معماری خانه موسیقی. کنفرانس ملی عمران، معماری و فناوری اطلاعات در زندگی شهری.
9- معتمدی، معصومه؛ نوروز برازجانی، ویدا؛ و غریبپور، افرا(1400). فرم ارسطویی در طراحی مورفوژنتیک (خاستگاه مفهوم فرم در طراحی مورفوژنتیک). فلسفه، 19(2)، 171-188.
10- Agudin, L. M. (1995). The Concept of Type in Architecture An Inquiry into the Nature of Architectural Form The Concept of Type in Architecture An Inquiry into the Nature of Architectural Form, A dissertation submitted to the Swiss Federal Institute of Technology, Zürich for the degree of Doctor of Technical Seiences.
11- Choma, J. (2015). Morphing: A Guide to Mathematical Transformations for Architects, Designers. Hachette UK.
12- Erten, E. (1998). Questioning Horatio Greenough's thought on architecture (Doctoral dissertation, Massachusetts Institute of Technology).
13- Gargiani, R. (2008). Rem Koolhaas/OMA: the construction of merveilles. EPFL press.
14- Long, M. (2005). Architectural acoustics. Elsevier.
15- Olivier, B. (2009). Music and architecture: time and/or space?. South African Journal of Art History, 24(3), 55-64.
16- Penha, R., Gouyon, F., Guedes, C., & Barbosa, Á. (2008). Studio report: DIGITÓPIA at casa da Musica.
17- Quintela, P. (2011). Innovation and Experimentation in Cultural Mediation Strategies: The Case of the Casa da Música Education Service. Revista Crítica de Ciências Sociais, 94, 63-85.
18- Roudavski, S. (2009). Towards morphogenesis in architecture. International journal of architectural computing, 7(3), 345-374. doi:10.1260/147807709789621266
19- Santos, H. (2003). A propósito dos públicos culturais: uma reflexão ilustrada para um caso português. Revista Crítica de Ciências Sociais, (67), 75-97. doi:10.4000/rccs.1115
20- Tatarkiewicz, W. (2012). A history of six ideas: An essay in aesthetics (Vol. 5). Springer Science & Business Media.
21- Terzidis, K. (2003). Expressive Form: A Conceptual Approach to Computational Design. Spon Press.
22- Weinstock, M. (2008). Metabolism and morphology. Architectural Design, 78(2), 26-33. doi:10.1002/ad.638