مطالعه تأثیر سرمایه اجتماعی و مؤلفههای آن بر رضایت شغلی کارکنان سازمانی: فراتحلیل پژوهش¬ ها
محورهای موضوعی :
طاها عشایری
1
,
طاهره جهان پرور
2
,
الهام عباسی
3
,
فاطمه حسنی
4
1 - عضو هئیت علمی گروه تاریخ و علوم اجتماعی علوم اجتماعي دانشگاه محقق اردبیلی
2 - گروه علوم اجتماعي دانشكده علوم اجتماعي ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزی
3 - پیام نور تهران
4 - دانشگاه محقق اردبیلی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
رضایت شغلی به معنای خرسندی و میران رضایت از شرایط سازمانی و شغلی فرد است، سرمایه اجتماعی نقش مهمی در رضایت شغلی آنها دارد. سرمایه اجتماعی مجموعهای از ارزشهای رسمی، تعهدات اخلاقی و احساسی و هنجاری است که اعضای گروه را جمعگرایی و خلاقیت و کارآفرینی سوق میدهد و این کارآفرینی شغلی-سازمانی بهوسیله میزان رضایت شغلی رخ میدهد. هرچه ارتباطات سازمانی، اعتماد، مشارکت و تعهد سازمانی قویتر، به همان میزان رضایت شغلی بیشتر خواهد بود. هدف اصلی پژوهش مطالعه تأثیر سرمایه اجتماعی و مؤلفههای آن بر رضایت شغلی است. روش تحقیق از نوع فراتحلیل کمی با استفاده از پرسشنامه معکوس (تحقیقات انجامگرفته) است. حجم جامعه 24 سند پژوهشی پیمایشی، طی 1385-1401 انتخاب شدند. ملاک ورود مقالات به نرمافزار، داشتن ضریب همبستگی، سطح معنیداری، حجم نمونه و سال انجام پژوهش بوده؛ که بر مبنای مدل کوهن و فیشر اندازه اثر آن برآورد شده است. نتایج نشان میدهد سرمایه اجتماعی توانستهاند 0.35 درصد از تغییرات رضایت شغلی را تبیین کنند. نتایج نشان میدهد مؤلفههای سرمایه اجتماعی شامل انسجام سازمانی (0.38)؛ مشارکت سازمانی (0.40)؛ تعلق مذهبی (0.33)؛ حمایت سازمانی (0.41)؛ تعهد سازمانی (0.20) بر رضایت شغلی کارکنان تأثیر معنیداری داشتهاند.
Taha Ashayeri Tahereh Jahanparvar Elham Abbasi Fatima Hasani Abstract Job satisfaction means being satisfied with the organizational and job conditions of a person, social capital plays an important role in their job satisfaction. Social capital is a set of formal values, moral and emotional commitments, and norms that lead group members to collectivism, creativity, and entrepreneurship, and this job-organizational entrepreneurship occurs through the level of job satisfaction. The stronger the organizational communication, trust, participation and organizational commitment, the higher the level of job satisfaction. The main purpose of the research is to study the effect of social capital and its components on job satisfaction. The research method is a quantitative meta-analysis using a reverse questionnaire (conducted research). The population size of 24 survey research documents were selected during 1401-1385. The criteria for entering the articles into the software were correlation coefficient, significance level, sample size and the year of conducting the research; Based on the Cohen and Fisher model, its effect size is estimated. The results show that social capital has been able to explain 0.35% of job satisfaction changes. The results show that the components of social capital include organizational cohesion (0.38); organizational participation (0.40); religious affiliation (0.33); organizational support (0.41); Organizational commitment (0.20) had a significant effect on employee job satisfaction.
