ارزیابی تطبیقی مقایسهای اثرات کارآفرینی و نوآوری بر رشد اقتصادی کشورهای درحالتوسعه و توسعهیافته
محورهای موضوعی : ترویج و توسعه فرهنگ نوآوری
سمیرا متقی
1
,
علیرضا آبرود
2
,
نسرین منصوری
3
,
سیف الله جولایی
4
1 - دانشیار، گروه اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - کارشناس ارشد، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
کارآفرینی بهعنوان یکی از عواملی است که به طور مستقیم بر اقتصاد یک کشور تأثیر میگذارد. این یک واقعیت است که کارآفرینی نقش مهمی در شکلدادن به چشمانداز اقتصاد یک کشور دارد. در حقیقت، کارآفرینی موتور رشد اقتصادی است و بهعنوان یک عامل کاتالیزوری برای گسترش و ارتقا فعالیتهای تولیدی در هر حوزه زندگی اقتصادی در سراسر جهان درک شده است. کارآفرینی با ایجاد نوآوری، طراحی، تنوع تولید محصولات و افزایش کارایی و رقابت بنگاهها، میتواند آثار قابلتوجهی بر رشد اقتصادی داشته و رشد اقتصادی بالاتر باعث افزایش انگیزه نوآوری و دانش افراد کارآفرین میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کارآفرینی و نوآوری بهعنوان دو مؤلفه کلیدی و اثرگذار بر رشد اقتصادی با استفاده از روش GLS است. به همین منظور با استفاده از دادههای مربوط به 20 کشور درحالتوسعه و توسعهیافته طی دوره زمانی 2008 تا 2022 و رهیافت دادههای تابلویی استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که کارآفرینی و نوآوری تأثیر مثبت و معناداری بر رشد اقتصادی در هر دو گروه کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه دارند. اثر کارآفرینی و نوآوری بر رشد اقتصادی در گروه کشورهای درحالتوسعه بیشتر از گروه کشورهای توسعهیافته است.
Entrepreneurship is one of the factors that directly or indirectly affects a country's economy. It is a fact that entrepreneurship plays an important role in shaping a country's economic prospects. In fact, entrepreneurship is the engine of economic growth and is understood as a catalytic factor for the expansion and promotion of productive activities in every sphere of economic life worldwide. Entrepreneurship can have significant effects on economic growth by creating innovation, design, variety of product production and increasing the efficiency and competitiveness of enterprises, and higher economic growth increases the motivation for innovation and knowledge of entrepreneurial people. The aim of the current research is to investigate the impact of entrepreneurship and innovation as two key and effective components on economic growth using GLS method. For this purpose, using the data of 20 developing and developed countries during the time period from 2008 to 2022, and using panel data approach. Findings show that entrepreneurship and innovation have a positive and significant impact on economic growth in both groups of countries. The effect of entrepreneurship and innovation on economic growth in the group of developing countries is greater than that of developed countries
