فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی : مفهوم،کارکرد و فرایند
محورهای موضوعی : تاریخ و ماهیت رشته فلسفهٔ تعلیموتربیت، مکاتب و رویکردهای فلسفهٔ تعلیموتربیت قدیم و جدید ،تاریخ اندیشه و عمل تربیتی (سیاستها، برنامهها، اقدامات و...) مفاهیم، گزارهها و نظریههای تربیتی آراء مربیان و فیلسوفان تربیتی روششناسی پژوهشهای تربیتی انواع تربیت مسائل تعلیموتربیت ایران و جهان برنامه درسی و آموزش در رشتههای گوناگون
1 -
کلید واژه: فلسفه تطبیقی, فلسفه تعلیم و تربیت, فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی, مفهوم, کارکرد, فرایند ,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر صورتبندی و معرفی (فلسفه تعلیم و تربیت طبیقی) به عنوان یکی از شاخههای رشته فلسفه تعلیم و تربیت میشود. برای این هدف از روش تحلیل مفهومی (تفسیر مفهوم، مفهوم سازی، و ارزیابی مفهوم مفهوم) استفاده شده است. بر این اساس، ابتدا مفهوم، سپس کارکرد و آنگاه فرآیند فلسفه تعلیم و تربیت تعبیر و بیان شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی به معنای تامل فلسفی درباره تعلیم و تربیت با نگاه تبیقی است. کارکرد این فلسفه نزدیک به فلسفههای حاکم بر نظامهای تعلیم و تربیت میشود. فرآیند فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی نیز شامل انتخاب، شناخت، مقایسه، و ایجاد است . در بخش پایانی مقاله پیشنهاد تاسیس شاخه فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی ارائه شده است.
هدف تحقیق حاضر صورتبندی و معرفی (فلسفه تعلیم و تربیت طبیقی) به عنوان یکی از شاخههای رشته فلسفه تعلیم و تربیت میشود. برای این هدف از روش تحلیل مفهومی استفاده شده است. بر این اساس، ابتدا مفهوم، سپس کارکرد و آنگاه فرآیند فلسفه تعلیم و تربیت تعبیر و بیان شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی به معنای تامل فلسفی درباره تعلیم و تربیت با نگاه تبیقی است. کارکرد این فلسفه نزدیک به فلسفههای حاکم بر نظامهای تعلیم و تربیت میشود. فرآیند فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی نیز شامل انتخاب، شناخت، مقایسه، و ایجاد است . در بخش پایانی مقاله پیشنهاد تاسیس شاخه فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی ارائه شده است.
هدف پژوهش حاضر، تعریف و معرفی «فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی» به عنوان یکی از شاخههای رشته فلسفه آموزش و پرورش است. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل مفهومی (تفسیر مفاهیم، مفهومسازی و ارزیابی ساختار مفاهیم) استفاده شده است. بر این اساس، ابتدا مفهوم تعریف میشود، سپس کارکردهای آن تشریح میگردد و در نهایت فرآیند فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی تبیین میگردد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی به تأمل فلسفی در مورد آموزش و پرورش از منظر تطبیقی اشاره دارد. کارکرد این فلسفه، نزدیک کردن فلسفههای تربیتی غالب در نظامهای آموزشی مختلف به یکدیگر است. فرآیند فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی شامل انتخاب، شناخت، مقایسه و ترکیب است. در بخش پایانی مقاله، پیشنهادی برای تأسیس شاخهای از فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی ارائه شده است.
هدف پژوهش حاضر، تعریف و معرفی «فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی» است. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل مفهومی استفاده شده است. بر این اساس، ابتدا مفهوم تعریف میشود، سپس کارکردهای آن تشریح میگردد و در نهایت فرآیند فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی تبیین میگردد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی به تأمل فلسفی در مورد آموزش و پرورش از منظر تطبیقی اشاره دارد. کارکرد این فلسفه، نزدیک کردن فلسفههای تربیتی غالب در نظامهای آموزشی مختلف به یکدیگر است. فرآیند فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی شامل انتخاب، شناخت، مقایسه و ترکیب است.
افلاطون (1350). مجموعه آثار. تئتتوس . جلد دوم . ترجمه محمدحسن لطفی و محمد رضا کاویانی . تهران : انتشارات ابن سینا.
باقری، خسرو (1375) دیدگاه های جدید در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات نقش هستی.
پورحسن، قاسم (1401) فلسفه تطبیقی، تهران: انتشارات نقد فرهنگ.
خاتمی، محمود (1396) درامدی بر فلسفه تطبیقی، تهران: انتشارات نشر علم.
داوری اردکانی. رضا(1388)،فلسفه تطبیقی،تهران: نشرساقی.
کومبز ، جرالد . ار . و دنیلز ، لو . روی . بی . (1387)." پژوهش فلسفی : تحلیل مفهومی " . ترجمه خسرو باقری . در روش شناسی مطالعات برنامه درسی . ادموند. سی.شورت . ترجمه محمود مهرمحمدی و همکاران . تهران : انتشارات سمت و پژوهشگاه مطالعات اموزش و پرورش .صص 65-43 .
شریعتی، علی (1358) فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات بعثت.
فرامرز قراملکی. احد(1388) روش شناسی مطالعات دینی، مشهد: انتشارات دانشگاه علوم رضوی.
معدن دار آرانی، عباس و لیدا کاکیا (1398) روش های تحقیق تطبیقی در علوم انسانی: با تاکید بر مطالعات علوم تربیتی و روان شناسی، تهران: انتشارات سمت.
میرزامحمدی، محمد حسن (1398) آسيبشناسي مطالعات تطبيقي در فلسفه تعليم و تربيت: با تاكيد بر نمونههاي پژوهشي در ايران، پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت، دوره 9، شماره 2. صص 66-50.
میرزامحمدی، محمد حسن (1396) افلاطون: بنیان گذار تطبیق در فلسفه تعلیم و تربیت، مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین المللی آموزش و پرورش تطبیقی ، انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران ، دانشگاه لرستان، صص 281-273.
میرزامحمدی ، محمد حسن .( 1393 ). درامدی بر روش شناسی پژوهش تطبیقی در فلسفه تعلیم و تربیت . تهران : انتشارات اییژ .
میرزامحمدی، محمد حسن (1395)تطبیق وجود از دیدگاه فارابی و هایدگر و دلالت های آن در تعلیم و تربیت ، مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز ، دوره ششم ، سال 23 ، شماره 2 ، پاییز و زمستان، صص 76-65 .
میرزامحمدی، محمد حسن (1402) تطبیق مبانی فلسفی نظام های تعلیم و تربیت معاصر، انتشارات سیاهرود.
ميرزامحمدي، محمدحسن (1382) بررسي مقايسهاي اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه افلاطون و فارابي، نشريه روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران، سال سي و دوم، شماره 2، پاييز و زمستان، صص 225 – 201.
نقیب زاده ، میر عبدالحسین . ( 1391 ). نگاهی به فلسفه اموزش و پرورش . تهران : انتشارات طهوری .
یگر ، ورنر .(1376 ). پایدیا . جلد اول . ترجمه محمد حسن لطفی . تهران : انتشارات خوارزمی .
Bagheri Noaparast .K (2017)”Shariati on Islamic and Western philosophy of education”, in Ali Shriati and the future of social theory, edited by Dustin J.Byrd and Seyed Javad Miri , Leiden and Boston : Brill Press,212-225 .
1.
Beredy. G. Z. F (1966) Comparative method in education, New York: Winston Cowen, R. (2010). “I learn best when I’m on my feet in public failing to explain something” Interview by Maria Manzon, 19 March. CERCular, 12 (1): 4-7. Hong Kong: The University of Hong Kong.
Internet encyclopedia of philosophy,-http://www.iep.utm.edu/
Masson-Ourssel.P(1926) Comparative philosophy, trans by F.G.Crookshank,New York: Harcourt Brace.