شناسایی و مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل موثر بر شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی مرتبط با استارتاپ های حمل و نقل
محورهای موضوعی : مدیریت تکنولوژیمهشید سلیمانی 1 , سید موسی خادمی 2 , علی شاه نظری درچه 3 , سعید عبدالمنافی 4
1 - دانشجوی دکترا گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پيام نور,تهران,ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت استراتژیک، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
کلید واژه: شایستگی بنیادی, حمل و نقل درون شهری, کسب و کارهای انلاین, مدلسازی ساختاری تفسیری.,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و سطح بندی عوامل موثر بر شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی انجام شده است. ضرورت: کسب و کارهای انلاین خدماتی به دلیل رویارویی با محیط پویا و چالش¬های پیش روی مدیران این نوع کسب و کارها نیاز به شایسته گزینی نیروی انسانی را به یاری شایستگی های بنیادی به عنوان ابزار استراتژیهای سازمانی برای پیشبرد اهداف بیش از پیش احساس می کنند. روش شناسی: روش تحقیق از نوع آمیخته (کیفی-کمی) و توصیفی - پیمایشی است. در اين پژوهش ابتدا به شناسايي عوامل موثر شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی مرتبط با استارتاپ های حمل و نقل بر اساس ادبیات،پیشینه پژوهش و مصاحبه با خبرگان پرداخته شده است عوامل مرتبط در ابتدا ۱۲ مورد شناسایی شدندسپس در مرحله دلفی فازی ۶ عامل تایید گردید. نمونه آماری شامل کارشناسان و مدیران منابع انسانی در استارتاپ های خدماتی حمل و نقل درون شهری و اساتید منابع انسانی به تعداد ۱۵ نفر با روش نمونه گیری گلوله برفی بودند. جامعه آماری در بخش تحلیل مسیر شامل مدیران و کارشناسان منابع انسانی درسامانه های هوشمند درخواست تاکسی برای سفرهای درون شهری در نظر گرفته شد حدود ۳۳۰ نفر شناسایی و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای براساس جدول مورگان ۲۵۸نفر انتخاب شده اند جهت اعتبار سنجی عوامل از روش دلفی فازی در دو مرحله استفاده شد یافتهها: لذا بر اساس نتایج ضریب اختلاف میان میانگین فازی¬زدایی شده عوامل مورد تایید در دو مرحله نظرسنجی ، ۶ عامل را مورد تایید قرار داد که شامل فرهنگ سازمانی، چشم انداز و راهبرد سازمانی، قوانین حاکم بر سازمان، فناوری اطلاعات، آموزش و مدیریت دانش سازمانی وارتباطات سازمانی بودند. سپس با استفاده از روش مدل ساختاری تفسيري به سطح بندي اين عوامل پرداخته شده است. نتايج اين روش نشان مي دهد که بیشترین اثرگذاری مربوط به قوانین حاکم بر سازمان، چشم انداز و راهبرد سازمانی است و تاثیرپذیرترین عامل شامل آموزش و مدیریت دانش سازمانی و ارتباطات سازمانی است.نتایج تحلیل مسیر نیز روابط بین عوامل را مورد تایید قرار داد. نتیجهگیری: شناسایی ابعاد شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی و تقویت این نوع شایستگی ها می¬تواند درپیشرفت کسب و کارهای انلاین خدماتی حوزه حمل و نقل درون شهری تاثیرگذار باشد و راهبردی درایجادهم افزایی و جذب نیروهای واجد شرایط در سازمان و تقویت و توسعه دیدگاه بلندمدت مدیران در بسیاری از موضوعات همچون رفع نقاط ضعف تصمیمات مدیریتی بپردازند
ABSTRACT Objective: The present study aims to identifying and leveling the factors affecting the fundamental competence of human resource managers. Methodology: The current research method is a mixed research and In terms of purpose, it is Descriptive survey. In this research, the fundamental competence factors of human resource managers related to transportation startups have been identified based on the literature, research background and interviews with experts. At first, 12 related factors were identified, then 6 factors were confirmed in the fuzzy Delphi stage. The statistical sample included human resources experts and managers in urban transportation service startups and human resources professors in the number of 15 people using the snowball sampling method. The statistical population in the path analysis section includes managers and human resources experts in intelligent taxi request systems for intra-city trips, about 330 people were identified and 258 people were selected using the stratified random sampling method based on the Morgan table to validate the factors. The fuzzy Delphi method was used in two stages. Conclusion:Therefore, based on the results of the coefficient of difference between the de-fuzzified average of the approved factors in two stages of the survey, 6 factors were approved, which include organizational culture, organizational vision and strategy, rules governing the organization, information technology, education and knowledge management and organizational communication. Then, using the interpretive structural model method, these factors have been leveled. The results of this method show that the most effective is related to the laws governing the organization, vision and organizational strategy, and the most effective factor includes training and management of organizational knowledge and organizational communication. The results of the path analysis also confirmed the relationships between the factors. Originality: This article is taken from the thesis of
بسیجی عسل، بابایی زکلیکی محمد علی، حسینزاده شهری معصومه، خدیور آمنه. ارائه مدل شایستگی مدیران بازاریابی بینالمللی. پژوهش های مدیریت در ایران. ۱۳۹۹; ۲۴ (۱) :۱۳۱-۱۵۲.
بسیجی, عسل, بابایی زکلیکی, محمدعلی, حسین زاده شهری, معصومه, خدیور, آمنه. (1399). طراحی و اعتبارسنجی مدل شایستگی مدیران بازاریابی بینالملل. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی, 12(2), 35-62.
حجازيان، مريم سادات (1394). طراحي چارچوب سنجش خبرگي (شايستگي) سيستم منابع انساني گروه مپنا، (پايان نامه كارشناسي ارشد). دانشگاه تهران.
حقیقی، محمد علی. ابراهیمی، ساره. قاسمی بنابری، حمیدرضا(۱۳۹۳). شايستگي منابع انساني: عاملي راهبردي در جهت بهبود عملکرد سازمان. مطالعات مديريت راهبردي. ۵(۱۹)، ۱۵-۳۷.
سید جوادین, حسنقلیپور یاسوری, طهمورث, مانیان, امیر, آسترکی, & سامان. (2021). طراحی مدل مدیریت منابع انسانی در شرکتهای نوپا. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی, 13(1), 131-170.
References
Barber, C.S. and Tietye, B.C. (2004), “Competency requirements for managerial development in manufacturing, assembly, and/or material processing functions”, Journal of Management Development, Vol. 23 No. 6, pp. 596-607.
Kaushik, M. (2018). Corollaries of Human Resource Management Strategies on Entrepreneurial Success of Startup Entrepreneurs in the Jaipur District of Rajasthan. Professional Panorama, 88
Nwokah, N. G., & Ahiauzu, A. I. (2008). Managerial competencies and marketing effectiveness in corporate organizations in Nigeria. Journal of management development.
Eysteinsson, F., & Gudlaugsson, T. (2010). The Essential Competencies of Marketing Managers in Retail firms. The European Institute of Retailing and Services Studies.
Naghibi, H., Farsijani, H., Kasaei, M. & Zandieh, M., (2016),"Explanation of effective components in the structure of world class manufacturing in the automotive industry", Journal of Modern Researches in Decision, Vol.1, No.4, pp.168-169
Khan, S. (2018). Demystifying the impact of university graduate’s core competencies on work performance: a Saudi industrial perspective. International Journal of Engineering Business Management, 10, 1847979018810043
Ng, H. S., Kee, D. M. H., & Ramayah, T. (2019). Examining the mediating role of innovativeness in the link between core competencies and SME performance. Journal of Small Business and Enterprise Development.
Mohamed S, Abdullah A, Moohamed E, et al. Identification of top competencies required from engineering graduates: a case study of Saudi Arabia. Int J of Eng Educ 2013; 29(4): 967–973.
Schutte N, Barkhuizen N, and Van der Sluis L. The validation of a human resource management professional competence model for the South African context. SA J of Ind Psychol/SA Tydskrif vir Bedryfsielkunde 2015; 41(1): 9. Art. #1290
Hunthausen JM. Predictors of task and contextual performance: frame-of-reference effects and applicant reaction effects on selection system validity. Portland, OR: Portland State University, 2000.
Bandow D. The shadow knows: performance expectations of new hires in an IT organization. In: Proceedings of SIGMIS conference on computer personal research: careers, culture and ethics in a networked environment, Tucson, AZ, USA, 22–24 April 2004, pp. 104–107. New York, NY: ACM.
Nowak, D. (2018). The core competences of polish industrial enterprises. Бизнес управление, 28(1), 23-43.
Crawford, L. and Nahmias, A.H. (2010), “Competencies for managing change”, International Journal of Project Management, Vol. 28 No. 4, pp. 405-412.
Hooda, A., & Singla, M. L. (2020). Core–competencies–a key to future–oriented and sustainable e-governance implementation: a mixed method research. Transforming Government: People, Process and Policy.
Igielski, M. (2020). Managers competence model in the face of new economic challenges-research report. Management.Vol. 24, No. 1 DOI: 10.2478/manment-2019-0038
Preciado-Ortiz, C. L. (2021). Quality and Use of Mobile Applications for Transportation Service: Influence on Satisfaction. Mercados y Negocios (2594-0163 línea, 1665-7039 impreso), (44), 21-42.
Chan, J.W., Chang, V.L., Lau, W.K., Law, L.K., Lei, C.J., 2016.Taxi App market analysis in Hong Kong. J. Econ., Bus. Manage. 4 (3), 239–242.
Chen, W. (2014). Technical improvements on mobile app based taxi dispatching system. In International Conference on Computer Science and Service System (pp. 281-284).
Leppänen, M. (2014, April). Two Patterns for Minimizing Human Resources in a Startup. In Proceedings of the 8th Nordic Conference on Pattern Languages of Programs (VikingPLoP) (pp. 1-7).
Shen, J., Qiu, F., Li, W., & Feng, P., 2015, July. Exploring the Effect of the Telephone/Online Booking System on Taxi Service: Case Study of Suzhou City in China. In: 15th COTA International Conference of Transportation Professionals.