اثربخشی آموزش ذهنآگاهی در کنترل عواطف و تحمل ناکامی نوجوانان بدسرپرست مرکز شبهخانواده بهزیستی تهران
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی و تحولیزهرا عفت دوست ثانی 1 , محمدرضا زربخش بحری 2 , علیرضا همایونی 3
1 - گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2 - گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
3 - گروه روانشناسی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مقاله حاضر با هدف اثربخشی آموزش ذهنآگاهی در کنترل عواطف و تحمل ناکامی نوجوانان بدسرپرست مرکز شبهخانواده بهزیستی شهر تهران انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و پیگیری است. جامعه آماری، کلیه نوجوانان 13-19ساله تحت سرپرستی بهزیستی تهران در سال1402بودند. جهت تعیین نمونه 40 نفر به صورت داوطلبانه و هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. جهت سنجش کنترل عواطف از پرسشنامه کنترل عواطف ویلیامز و همکاران(1997) و جهت سنجش تحمل ناکامی از پرسشنامه هارینگتون(2005) استفاده شد. قبل از اجرای مداخله از هر دو گروه پیشآزمون کنترل عواطف و تحمل ناکامی به عمل آمد. گروه آزمایش آموزش ذهنآگاهی را از طریق پروتکل آموزشی در 8 جلسه دریافت کرد و گروه گواه هیچگونه مداخله آموزشی دریافت نکرد. پس از اجرای مداخله در مرحله پسآزمون، هر دو گروه مجددا ابزارهای مرحله پیشآزمون را پاسخ دادند و 45 روز بعد مجددا در بین هر دو گروه ابزارها اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرّر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد: آموزش ذهنآگاهی در افزایش کنترل عواطف و همچنین تحمل ناکامی اثربخش بوده و بعد از 45 روز همچنان پایدار بوده است(05/0>p). باتوجه به اثربخشی و پایداری آموزش ذهنآگاهی؛ پیشنهاد میشود در مراکز حمایتی نظیر شبهخانواده بهزیستی به بهرهگیری از این روش برای بهبود وضعیت عاطفی و تحمل ناکامی نوجوانان بهره گرفته شود..
The present article aimed to investigate the effectiveness of mindfulness therapy on emotions control and tolerance of failure among poor parenting Adolescents of Tehran family analogous centers. The method was quasi-experimental by the design of pre- posttest alongside control and follow-up groups. The statistical population consisted of all adolescents between the ages of 13-19 who were under supervision of Tehran welfare organization in 2023. The sample case was consisted of 40 adolescents who voluntarily took part in the study, selected and categorized into two experimental and control groups through purposeful sampling method. Williams et al (1997) questionnaire was used to estimate emotions control, in order to investigate adolescence’s tolerance of failure, Harrington’s (2005) questionnaire was applied. Both groups took part in the pretests of emotions control and tolerance of failure, prior to the treatment. Mindfulness therapy was presented within 8 sessions through an educational protocol for the experimental group, however the control group had no treatment. Both groups re-answered to the same tests of pre- test level after the sessions, the process was repeatedly done 45 days later. The data was evaluated through variance analysis test with repeated measurements. The obtained results demonstrated that mindfulness therapy was effective on the emotions control and tolerance of failure increase, and this effectiveness was stable 45days later (p<0.05). According to the effectiveness and stability of mindfulness therapy, it was suggested to apply this effective method in order to improve adolescents’ tolerance of failure and emotional status in supportive centers as family analogous centers.
