کاربرد آموزش ریاضی در شکلگیری منش فلسفی
محورهای موضوعی : تاریخ و ماهیت رشته فلسفهٔ تعلیموتربیت، مکاتب و رویکردهای فلسفهٔ تعلیموتربیت قدیم و جدید ،تاریخ اندیشه و عمل تربیتی (سیاستها، برنامهها، اقدامات و...) مفاهیم، گزارهها و نظریههای تربیتی آراء مربیان و فیلسوفان تربیتی روششناسی پژوهشهای تربیتی انواع تربیت مسائل تعلیموتربیت ایران و جهان برنامه درسی و آموزش در رشتههای گوناگونمجتبی پورکریمی هاوشکی 1 , رسول اسکندری 2
1 -
2 - گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران
کلید واژه: آموزش ریاضی, مطلق گرایی, ساخت گرایی, کارکرد فلسفی ریاضیات,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش پرداختن به کاربرد و نقش غیر ریاضیاتی یا همان فلسفی ریاضیات است.هدف آن است تا نشان داده شود آموزش ریاضی باید باعث بهبود تفکر و رشد منش فلسفی دانش آموزان شود.به منظور دست یابی به هدف فوق از روش تحلیلی- استنتاجی استفاده شده است.در این پژوهش با مروری بر مبانی دو رویکرد مطلق گرا و ساخت گرا در آموزش ریاضی به استنتاج کارکردهای غیر ریاضیاتی آنها پرداخته ایم.آموزش ریاضی مطلق گرا باید بتواند:تلاش برای فهم قواعد ثابت،ارزش انتقال و فهماندن،دوری از سطحی نگری و ماهیت بازتوصیفانه هستی را منتقل نماید. آموزش ریاضی ساخت گرا نیز باید بتواند پذیرش نظریات به مثابه باورهای موجه، قدرت ساخت گرایانه ذهن بشر، تعامل آگاهانه مشارکتی و بررسی تبارشناسانه موضوعات و مفاهیم را منتقل نماید.اصولی که در تضاد و تناقض با هم نیستند و در یک پیوستار کامل کننده هم هستند. بر اساس یافته های فوق در حالت مطلوب، نتیجه رابطه مبانی فلسفی و آموزش ریاضیات به این گونه خواهد بود که مبانی فلسفی در گام نخست باعث هدایت فرایند آموزش و بالطبع تدریس ریاضی خواهند شد.یعنی رویکردهای مختلف فلسفی جهت دهنده به انتخاب هدف، تدوین محتوا، روش تدریس، نقش معلم و دانش آموز و در نهایت ارزشیابی در درس ریاضی خواهند شد.در گام دوم آموزش ریاضی هدایت یافته با مبانی فلسفی شکل دهنده منش فلسفی دانش آموزان خواهد شد. و این چرخه ای ادامه دار خواهد بود به این دلیل که ذهن در حالت پویا رشد کرده و تفکر زایا خواهد شد.
The aim of this study is to address the application and role of non-mathematics role of mathematics. It aims to show that mathematics education should improve students' thinking and develop their philosophical motives. to achieve the above goal, an analytical - deductive method has been used. In this study, we have examined the foundations of two absolutist and Constructivist approaches in mathematics education to infer their non-mathematical functions. Absolutist mathematics education should be able to convey: the attempt to understand fixed rules, the value of transmission and understanding, the distance from superficial observation and the redesigned nature of being. Constructivist mathematics education should also be able to convey the acceptance of theories as justified beliefs, the constructivist power of the human mind, conscious participatory interaction and genealogical examination of topics and concepts. Principles that do not contradict and contradict each other and are in a complementary continuum. Based on the above findings, in the optimal case, the result of the relationship between philosophical foundations and mathematics education will be that philosophical foundations will lead the teaching process and, of course, mathematics teaching in the first step. That is, different philosophical approaches will be oriented to goal selection, content editing, teaching methods, teacher and student roles, and ultimately evaluation in mathematics. In the second step, guided mathematics education with philosophical foundations will shape the philosophical nature of students. And this will be a continuing cycle because the mind will grow in a dynamic state and the thinking will become generous.
منابع فارسی:
- احمدی غلامعلی، ریحانی ابراهیم، روحی ندا، 1394. تأثر آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی بر توانایی استدلال ریاضی دانشآموزان دوره متوسطه. مجله روانشناسی مدرسه. دوره 4 شماره 1 صص 37-22.
- ادیب نیا، اسد، (1381) بررسی محتوای کتاب ریاضی سال چهارم از منظر معلمان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی دوره 1 شماره 2 ص 53-75
- افلاطون (1388) چهار رساله، (محمود صناعی، مترجم). تهران انتشارات هرمس.
- امین زاده، انوشه، حسن آبادی حمید رضا، 1389. نارساییهای شناختی زیربنایی در ناتوانی ریاضی مجله روانشناسی تحولی سال ششم. شماره 23
- امینی فر الهه، صدق پور بهرام، ولي نژادترکماني فاطمه (1390) نقش تکنولوژی در یادگیری ریاضی. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزشی سال پنجم. جلد 5 شماره 4 صص 265-272
- باقری خسرو (1389). رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت. تهران. پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
- بهرنگي محمدرضا,عباسيان حسين,زبرجدي آشتي آرش(1394). الگوی مدیریت آموزش ریاضی، راهبردی مؤثر بر پیشرفت درسی دانشآموزان پسر دوره متوسطه. دوره 4 , شماره 2 ; صص 185 - 205
- پهلوان اعظم، کجباف محمد باقر. (1390) نقش واسطهای فرایند آموزش ریاضی و فرهنگ مدرسه در ارتباط میان وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده و باورها و ارزشها درباره یادگیری ریاضی با نگرش ریاضی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. شماره 40 سال دهم صص 149- 168
خبازی کناری مهدی(1394). دریدا و هوسرل:تعلیق یا تمکین.نشریه فلسفه.43(2).39-56
- دوایی مهدی 1379، تحلیل محتوای کتابهای ریاضی مقطع ابتدایی بر اساس دیدگاه برنامه درسی جروم برونر. تازههای علوم شناختی، دوره 2 شماره 1-2 صص 10-18
- دهقانی یوسف، حکمتیان فرد، صادق، (1398) اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد توجه و بازداری پاسخ در دانشآموزان دارای اختلال ریاضی. دوره 9 , شماره 34 ; صفحه 137 تا صفحه 158.
- دیویی، جان (1321) مدرسه و شاگرد. (مشفق همدانی، مترجم). تهران. شرکت سهامی چاپ کیهان.
- رحيمي زهرا،طلايي ابراهيم,ريحاني ابراهيم,فردانش هاشم(1395) بررسی اثربخشی آموزش با تأکید بر راهحل های چندگانه در نگرش دانشآموزان نسبت به درس ریاضی. دوره 9 , شماره 3 ; صفحه 224 تا صفحه 233.
- زارع حسین، محمدی احمد آبادی 1390. تأثیر آموزش فراشناخت در حل مسائل ریاضی دانشآموزان. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی سال دوم شماره 3 صص 161-176
صناعی محمود(1390).آزادی فرد و قدرت دولت.تهران. انتشارات هرمس.
عبادی سید حسین(1396) برنامه درسی پنهان:چالش پیدا یا فرصت ناپیدا!؟. نشریه پژوهش در برنامه ریزی درسی.14(25) 35-46.
- عابدی احمد، پیروز معصومه، یارمحمدیان احمد. (1391) اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله ناتوانیهای یادگیری دوره 2 شماره 1 صص 106-92
- عصاره علیرضا، زادشیر محبوبه. بررسی تأثیر آموزش ریاضی به کمک رایانه بر نگرش ریاضی دانشآموزان دختر پایه نهم. فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 35 صص 49-64
- علم الهدایی، سید حسن، 2000، اضطراب ریاضی، مجله روانشناسی و علوم تربیتی سال پنجم، شماره 1 صص 100-119
- فراهانی علی، ارجمندنیا علی اکبر، افروز غلامعلی، حسن زاده سعید 1390 تحلیل محتوای کارکردی کتابهای ریاضی مقطع ابتدایی دانشآموزان کمتوان ذهنی. نشریه دانش شناسی. دوره 4 شماره 15 ص 53-64
- فولادچنگ، محبوبه 1384. بررسی تأثیر آموزش فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 4 صص 150-162
- قاسم تبار، سید نبی الله. مفیدی فرخنده. زاده محمدی علی. قاسم تبار سید عبدالله 1390. تأثیر آموزش موسیقی در مهارتهای پایه ریاضی کودکان پیشدبستانی مجله روانشناسی تحولی سال هفتم. شماره 27. صص 245-254
- کرمی زهره، اسد بیگی پژمان، کرمی، مهدی (1392) تحلیل محتوای کتاب ریاضی 1 پایه اول متوسطه بر اساس تکنیک ویلیام رومی و حیطه شناختی بلوم... پژوهش در برنامهریزی درسی سال دهم، دوره دوم، شماره 10. 37 صص 179-167.
- مقدم علیرضا، سهرابی طیبه 1391، تحلیل محتوای کتابهای ریاضی دوره ابتدایی ازنظر مؤلفههای فرهنگی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران. سال هفتم، شماره 25 صص 115-138.
نقیب زاده عبدالحسین(1394). نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش.تهران. انتشارات طهوری.
منابع انگلیسی:
- Bulut Mehmet (2007) Curriculum Reform in Turkey: A Case of Primary School Mathematics Curriculum. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(3), 203-212
- Bhaskar, R (1998), The Possibility of Naturalism a Philosophical Critique of the Contemporary Human Sciences. Rutledge.
- Brezovszkya Boglárka,others. (2019) Effects of a mathematics game-based learning environment on primary school students' adaptive number knowledgeComputers & Education. 128, (10), pp 63-74.
- Demitriadou Eleni, Stavroulia1 Kalliopi-Evangelia, Lanitis. Andreas (2019)Comparative evaluation of virtual and augmented reality for teaching mathematics in primary education. Education and Information Technologies https://doi.org/10.1007/s10639-019-09973-
- Katrinvan den Ann, AisoHeinze Ham (2018) Does the textbook matter? Longitudinal effects of textbook choice on primary school students’ achievement in mathematics. Studies in Educational Evaluation 59(1), 133-140
- Izmirli I.M (2020).Some Reflections on the philosophy of Mathematics Education: A Denunciation of the Time and Content Arguments. Pedagogical Research. 5(2) 1-6
- van den Bos Ilona Friso, van der Ven Sanne H.G. Evelyn H. Kroesbergen, Johannes E.H. van Luit (2013). Working memory and mathematics in primary school children: A meta-analysis. Educational Research Review. 10(2). 29–44
-Bishop, Alan, François, Karen, Van Bendegem, Jean Paul(2007) Philosophical Dimensions in Mathematics Education. By Springer Scienc.
Dowker,Ann, Bennett, Karina, Smith,Louise (2012) Attitudes to Mathematics in Primary School Children. Hindawi Publishing Corporation Child Development Research doi:10.1155/2012/124939
-Ernest Paul(1993) The Philosophy of Mathematics Education, Taylor & Francis
-Ernest, Paul (2005) Constructing Mathematical Knowledge. Taylor & Francis Inc
-Leung Frederick K.S, Graf Klaus-D, Lopez-Real Francis J (2006) -Mathematics Education in Different Cultural TraditionsA Comparative Study of East Asia and the West. by Springer Science Business Media, Inc
-Nash Marion, Lowe Jackie(2004) Language Development for Math’s Activities for Home.by David Fulton Publisher
-Sriraman, Bharath, English.Lyn(2010) Theories of Mathematics Education. Springer Heidelberg Dordrecht London New York