اثربخشی آموزش شادکامی بر عاطفه مثبت و امید به زندگی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان
محورهای موضوعی :
1 - دکتری روانشناسی تربیتی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، یاسوج، ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
کلید واژه: دوره آموزشی شادکامی, عاطفه مثبت, امید به زندگی, افسردگی.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش شادکامی بر عاطفه مثبت و امید به زندگی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان انجام شد. جامعه و نمونه آماری این تحقیق شامل کلیه زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان مراجعهکننده به مراکز بهداشت شهرستان کهگیلویه در سه ماهه اول سال 1400 است که از بین جامعه آماری به صورت تصادفی ساده 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل، هر گروه 15 نفر قرار گرفتند. بر روی هر دو گروه آزمایش و کنترل، پرسشنامه عاطفه مثبت و منفی واتسون و پرسشنامه امید به زندگی هرث اجرا شد و گروه آزمایش تحت دوره آموزشی شادکامی به صورت گروهی در 8 جلسه 120 دقیقهای قرار گرفت. سپس هر دو گروه مجدداً پرسشنامههای تحقیق را تکمیل نمودند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و مانکوای یک راهه توسط نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج حاکی از ارتباط مثبت معنادار آموزش شادکامی بر عاطفه مثبت و امید به زندگی در زنان مبتلا افسردگی پس از زایمان (05/0 P<) بود که با استفاده از تحلیل کوار یانس یک راهه معنیدار بود. بنابراین آموزش شادکامی فرایندی فعال وجهت دار و درمانی مناسب برای اختلال روانی در مراکز مراقبت اولیه است. این درمان عملکرد بیمار را بهبود میبخشد مهارتهایش را افزایش داده و به بیمار کمک میکند تا با مسائل و مشکلاتش مقابله کند.
This study aimed to examine the effectiveness of happiness training on positive affect and life expectancy in women with postpartum depression. The statistical population of this research included all women with postpartum depression who referred to health centers in Kohgiluyeh, Iran during the first quarter of 1400 (Iranian calendar year). From this population, 30 women were randomly selected and assigned to experimental and control groups (15 participants in each group). Both groups completed the Positive and Negative Affect Schedule (PANAS) by Watson and the Herth Hope Index (HHI) before the intervention. The experimental group participated in eight 120-minute group happiness training sessions. After the intervention, both groups completed the questionnaires again. Data were analyzed using descriptive statistics and one-way MANCOVA with SPSS software. The findings indicated a significant positive relationship between happiness training and both positive affect and life expectancy in women with postpartum depression (P < 0.05), as demonstrated by one-way ANCOVA. Therefore, happiness training is an active, purposeful, and appropriate treatment for psychological disorders in primary care centers. This treatment improves patient performance, enhances skills, and helps patients cope with their issues and problems.
1- اکرامی، رعنا؛ قمری، محمد؛ جعفری، اصغر؛ و آقاپور، مهدی(1392). اثربخشی آموزش شادکامی به شیوه گروهی روانشناختی و عواطف زنان خانهدار. زن مطالعات خانواده، 6(22)، 21-35.
2- آیزنک، مایکل(1370). روانشناسی شادی. ترجمه مهرداد فیروزبخت و خشایار بیگی. تهران: انتشارات بدر.
3- بیجاری، هانیه؛ قنبری هاشم¬آبادی، بهرامعلی؛ و آقامحمدیان شعرباف، حمیدرضا(1387). بررسی اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر رویکرد امید درمانی بر افزایش میزان امید به زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 10(1)، 172-184.
4- حسین ثابت، فریده(1387). اثربخشی آموزش صبر بر اضطراب، افسردگی و شادکامی. دو فصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی، 2(1)، 79-92.
5- سرایی، حسن(1390) روش¬های مقدماتی تحلیل جمعیت. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
6- کاظمی¬پور، شهلا(1384). مبانی جمعیت شناختی. تهران: آوا.
7- هریس، پل(1391). رشد عاطفی در کودکان. ترجمه یمینی و محمد داودی سبزوار. تهران: انتشارات دانشگاه تربیتمعلم.
8- Anna Campbell. (2021). Effect of Exercise Intervention On Body image. A meta-analysis.. Psychology and Health,14;780.
9- Bendixen, M., & Kennair, L. E. O. (2017). Advances in the understanding of same-sex and opposite-sex sexual harassment. Evolution and Human Behavior, 38(5), 583-591. doi:10.1016/j.evolhumbehav.2017.01.001
10- Biddle, s. Mutrie.N. (2018). Psychologe of physical and exercise londen: springer/tavistok/Routledg
11- Brown, T. A., Cash, T. F., & Mikulka, P. J. (1990). Attitudinal body-image assessment: Factor analysis of the Body-Self Relations Questionnaire. Journal of personality assessment, 55(1-2), 135-144. doi:10.1080/00223891.1990.9674053
12- Davidson, R. J., Kabat-Zinn, J., Schumacher, J., Rosenkranz, M., Muller, D., Santorelli, S. F., ... & Sheridan, J. F. (2003). Alterations in brain and immune function produced by mindfulness meditation. Psychosomatic medicine, 65(4), 564-570. doi:10.1097/01.PSY.0000077505.67574.E3
13- Duffley, P. J., & Larrivée, P. (2015). A fresh look at the compatibility between any and veridical contexts: The quality of indefiniteness is not strained. Lingua, 158, 35-53. doi:10.1016/j.lingua.2015.01.004
14- Gale, S., & Harlow, B. L. (2003). Postpartum mood disorders: a review of clinical and epidemiological factors. Journal of Psychosomatic Obstetrics & Gynecology, 24(4), 257-266. doi:10.3109/01674820309074690
15- Gilbert, R. M. (2006). The eight concepts of Bowen theory: A new way of thinking about the individual and the group. Falls Church, VA: Leading Systems Press.
16- Horne, R. L., Van Vactor, J. C., & Emerson, S. (1991). Disturbed body image in patients with eating disorders. The American journal of psychiatry, 148(2), 211-215.
17- Hunter, D. C. (2011). The evolution of approaches to depression: From paradigm shifts to social contexts. The Chicago School of Professional Psychology.
18- Maxwell, L. E. (2016). School building condition, social climate, student attendance and academic achievement: A mediation model. Journal of Environmental Psychology, 46, 206-216. doi:10.1016/j.jenvp.2016.04.009
19- Miquelon, P., & Vallerand, R. J. (2006). Goal motives, well-being, and physical health: Happiness and self-realization as psychological resources under challenge. Motivation and emotion, 30, 259-272. doi:10.1007/s11031-006-9043-8
20- Ramchandani, P., Stein, A., Evans, J., & O'Connor, T. G. (2005). Paternal depression in the postnatal period and child development: a prospective population study. The Lancet, 365(9478), 2201-2205. doi:10.1016/S0140-6736(05)66778-5
21- Ryff, C. D., & Singer, B. (1998). The contours of positive human health. Psychological inquiry, 9(1), 1-28. doi:10.1207/s15327965pli0901_1
22- Su, L., & Gao, L. (2014). Strategy compatibility: The time versus money effect on product evaluation strategies. Journal of Consumer Psychology, 24(4), 549-556. doi:10.1016/j.jcps.2014.04.006
23- Varela, J. J., Zimmerman, M. A., Ryan, A. M., Stoddard, S. A., & Heinze, J. E. (2021). School attachment and violent attitudes preventing future violent behavior among youth. Journal of interpersonal violence, 36(9-10), NP5407-NP5426. doi:10.1177/0886260518800314
24- Wang, M. T., & Holcombe, R. (2010). Adolescents’ perceptions of school environment, engagement, and academic achievement in middle school. American educational research journal, 47(3), 633-662. doi:10.3102/0002831209361209
25- Zeidan, F., Johnson, S. K., Diamond, B. J., David, Z., & Goolkasian, P. (2010). Mindfulness meditation improves cognition: Evidence of brief mental training. Consciousness and cognition, 19(2), 597-605. doi:10.1016/j.concog.2010.03.014