راهبردهای توسعه شرکتهای مدیریت صادرات
محورهای موضوعی : Technology Transfer and Commercialization of Researches
1 - عضو هیات علمی دانشگاه امام باقر(ع)
2 - موسسه آموزش عالی مطهر
کلید واژه: توسعة صادرات, شرکت مدیریت صادرات, مدیریت راهبردی, واسطة صادراتی,
چکیده مقاله :
امروزه پیشرفتهاي اقتصادي و افزایش سطح رقابت در عرصة بینالملل، دستیابی به بازارها و حفظ آنها را به کاری دشوار و پیچیده بدل کرده است. بخش قابلتوجهی از بنگاههای کوچکومتوسط و فعالین تجاری بهدلیل تخصصی و پرهزینه بودن صادرات و عدم برخورداری از دانش لازم در این زمینه با مشکلات مختلفی در ورود به بازارهای جهانی مواجهند که بهرهگیری از ظرفیت واسطههای صادراتی، بهویژه شرکتهای مدیریت صادرات بهعنوان یک تجربة موفق جهانی میتواند ابزاری راهگشا و پایدار تلقی گردد. مطالعة حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی است که به شیوة ترکیبی (کمیوکیفی) با هدف تدوین راهبردهای توسعه شرکتهای مدیریت صادرات انجام شدهاست. جامعه آماری پژوهش متشکل از 25 نفر از صاحبنظران و خبرگان حوزه صادرات استان خراسان رضوی است که به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب و متناظر با مصاحبه تخصصی تا حد اشباع نظری، نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای موضوع پژوهش شناسایی گردید. سپس با بهرهگیری از پرسشنامه و کمیسازی، مقادیر IFE و EFE محاسبه و موقعیت فعلی که حکایت از رویکرد تدافعی داشت تعیین و در پایان راهبردهای متناسب تدوین گردید که اهم آنها عبارت است از: تمرکز بر یک محصول خاص یا بازار هدف مشخص بجای کار بر روی همة محصولات و بازارها؛ برونسپاری برخی از فرآیندهای صادرات به دیگر واسطههای صادراتی؛ استفاده از قابلیتهای فناوری اطلاعات برای نفوذ مؤثرتر در بازارهای هدف؛ استفاده بیشتر از متخصصین حوزه مدیریت صادرات؛ تأمین مالی از طریق جلب مشارکت سرمایهگذاران؛ تشکیل اتحاد راهبردی یا کنسرسیوم صادراتی با سایر شرکتها؛ تلاش در جهت معرفی توانمندیهای EMCها به صادرکنندگان به طرق مختلف.
A significant part of the small and medium-sized enterprises and business operators face various problems in entering the global markets due to the specialized and expensive nature of export and the lack of necessary knowledge in this field. It should be regarded as pioneering and stable. The current study is a descriptive-survey type, which was conducted in a combined (quantitative and qualitative) manner with the aim of developing development strategies for export management companies. The statistical population of the research consists of 25 experts and experts in the field of export of Razavi Khorasan province, who were selected by purposeful sampling and corresponding to the expert interview to the extent of theoretical saturation, the strengths, weaknesses, opportunities and threats of the research subject were identified. Then, using the questionnaire and quantification, IFE and EFE values were calculated and the current situation was determined, which indicated a defensive approach, and at the end, appropriate strategies were formulated, the most important of which are: focusing on a specific product or specific target market instead of working on All products and markets; outsourcing some export processes to other export intermediaries; Using information technology capabilities to penetrate target markets more effectively; More use of experts in the field of export management; financing by attracting investors; forming a strategic alliance or export consortium with other companies; Trying to introduce EMC capabilities to exporters in different ways.
1- رسولی، رضا، صالحی، علی، مدیریت راهبردی پیشرفته، تهران، دانشگاه پیامنور، چاپ اول،1391.
2- حسنبیگی، ابراهیم، مدیریتراهبردی، تهران، انتشارات سمت و مرکز تحقیق وتوسعه علوم انسانی ، 1394.
3- احمدوند، علیمحمد، متدولوژی یادگیری درتدوین استراتژی، فصلنامه دانش مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، سال یازدهم، شماره 41 و 42، 1391.
4- امینی، محمدتقی، خباز باویل، صمد، تدوین استراتژی به روش چارچوب جامع تدوین استراتژی (مطالعة موردی: شرکت سهند خودرو تبریز)، نشریة مدیریت بازرگانی، دورة اول، شمارة 2، صص 32-17، 1388.
5- مشبکی، اصغر، خادمی، علیاکبر، نقش برنامههای توسعه صادرات بر ارتقای عملکرد صادرات بنگاهها، فصلنامه بهبود مدیریت، شماره 17، صص 141-104،1391.
6- حنظلعیدانی، حمید، طراحی و تبیین الگوی توسعه صادرات در مناطق آزاد تجاری ایران، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 83، صص 65-35، 1396.
7- حقیقی، محمد. بازرگانی بینالملل؛ نظریهها و کاربردها، تهران، دانشگاه تهران، چاپ بیستم، 1400.
8- دادخواه، سهیل، ارائه مدل آیندهنگاری شرکتی با تأکید بر شرکتهای مدیریت صادرات ایرانی، پایاننامه دکتری، آیندهپژوهی، دانشگاه بینالمللی امامخمینی، 1397.
9- قرهچه، منیژه، شمشیری، فیروز، مزایای استفاده از خدمات شرکتهای مدیریت صادرات در راهبرهای توسعه صادرات بنگاههای کوچکومتوسط، مطالعات مديريت راهبردی، شماره 4، صص 86-65، 1389.
10- نیکان، امیررضا، تبیین نقش شرکتهای مدیریت صادرات (EMC) تخصصی در توسعة صادرات تجهیزات آزمایشگاهی. ماهنامه دانشبنیان، شماره دهم، 1396.
11- خلیلی، حسن و همکاران، نقش عملکرد شرکتهای ارائهدهنده خدمات لجستیک در توسعة صادرات، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، دوره 8، شماره 2، صص 129-121، 1401.
12- پورمیرزا، حمیدرضا و همکاران، توسعة الگوی ارزیابی آمادگی صادرات برای شرکتهای کوچک و متوسط ایران، چشمانداز مدیریت بازرگانی، شماره 41، صص 101-79، 1399.
13- شکرچیان، زهرا، تأثیر شرکتهای مدیریت صادرات بر صادرات شرکتهای کوچکومتوسط، پایاننامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی بینالملل، دانشگاه شهید بهشتی، 1399.
14- دادخواه، سهیل. زارعپور، زینب، شناسایی موانع توسعه شرکتهای مدیریت صادرات در ایران، جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان،1398.
15- راستینهجوان، جمیل، بررسی چالشهای شرکتهای مدیریت صادرات در غرب کشور، پایاننامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی بینالملل، دانشگاه ایلام، 1397.
16- مؤسسة مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، شرکتهای مدیریت صادرات، گزارش پشتیبان شماره 26 و 27، 1396.
17- Hunger, D., Wheelen, T. L, “Essentials of Strategic Management”, 4th Edition, Prentice Hall of India private Limited, New Delhi,2007.
18- Desss, G. G., Lumpkin, G. T., Eisner, A. B, “Strategic Management”, McGraw Hill, International Edition, Fourth Edition,2008.
19- Gençtürk, E. F., Kotabe, M,The effect of export assistance program usage on export performance: a contingency explanation. Journal of international marketing. 9 (2).pp. 51-72.,2001.
20- Onkvisit, Sak and Shaw, John J ,International marketing: analysis and strategy (4 edition). London: Taylor & Francis,2007.
21- Loane, S., McNaughton, R.B. and Bell, J.The internationalizationof internetenabled entrepreneurial firms: evidence from Europe and North America. Canadian Journal of Administrative Sciences, 21(1), 79-96.,2004.
22- Howard, Donald G,"The Role of Export Management Companies in Global Marketing," Journal of Global marketing, 8 (1), 95-110.,1994.
23- DeNoble, A.F., Castaldi, R.M. and Moliver, D.M. Export intermediaries: small businessperceptions of service and performance, Journal of Small Business Management, 27 (2), 33-41.,1989.
24- Nor Shahrul Nazam Bin Muhsmad, N,Factors influencing expoer intermediaries' competitive strategies and performance: A conceptual paper. Journal of marketing development & competitiveness, 5(4), 145-53..2011.
25- uwannarat, P.The study of export intermediary performance determinates. Multinational Business Review, 24(2), 123-143,2016.
26- Daniels, J., & Radebaugh, L.International Business. NJ: Prentice Hall,2004.
27- Czinkota, M. R. & Ronkainen, I. A.,International marketing, Cengage Learning,2013.
28- Sharma, V.M.E-business-spawned EMCs:an overlooked aspect of the impact of e business proliferation on EMCs. International Journal of Electronic Marketing and Retailing, 2(3), 268-83.,2009.
29- Albaum, G. & Duerr, E.International marketing and export management, Pearson Education,2008.
30- Tesfom, G. Lutz, C,“A classification of export marketing problems of small and medium sized manufacturing firms in developing countries”, International Journal of Emerging Markets Vol. 1 No. 3, pp. 262-281.,2016.
31- Kahiya, E, T., and Dean, D, l., Export Stages and Export Barriers: Revisiting Traditional Export Development. Thunderbird International Business Review, Vol. 58, No. 1.,2016.
32- Sharma, V.M.Enhancement of trust in the export management company supplier relationship through e-business.International Journal of Commerce, 23(1), 24-37.,2013.
33- Abelkoch, Jennifer, firm size and the choc of export mode” Graduate school of economic and sciences Gess, Discussion paper No91.,2010.
34- Ahmed, Zafar U. Mohamad, Osman, Tan, Brian & Johnson, James P.,“International risk perception and mode of entry: a case study of Malaysian multinational firms”. Journal of Business Research 55, 805-813.2002.
