ناکارآمدی رابطه دانشگاه و صنعت
محورهای موضوعی : تخصصی
1 - استادیار، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
کلید واژه: صنعت / بازار و دانشگاه, اشتغال فارغ التحصیلان, علوم اجتماعی. ,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر به رصد وضعیت شغلی فارغ التحصیلان دانشگاهی و شناسایی مهمترین چالش ها و مشکلات آنها در مسیر کاریابی در بازه زمانی 10 سال اخیر می پردازد. رویکرد تحقیق ترکیبی است. در فاز اول تحقیق، پرسشنامه آنلاین طراحی شد و به جامعه آماری 2088 نفری ارائه شد و 268 نفر از آنها در پیمایش شرکت کردند. یافته های توصیفی حاصل از پیمایش نشان می دهد که، 68.3 درصد از فارغ التحصیلان که از این تعداد 35.1 درصد از آنها شغل دائم دولتی و کمترین تعداد معادل با 6.3 درصد خود اشتغال بودند و 31 درصد هم بیکار و در جستجوی کار می باشند. 47 درصد از پاسخگویان معتقد بودند که در یافتن شغل با مشکلات زیادی مواجه بودند و مهمترین مشکلاتی که شناسایی شده به گزینش ناعادلانه در بازار کار، عدم تعامل دانشگاه و بازار، ابهام ماهوی و کارکردی برای کارفرمایان، مشکلات فردی و ناپایداری بازار کار در کشور، باز می گردد. یافته های تحقیق در فاز دوم، حاکی از قطع ارتباط دانش آموختگان دانشگاهی با دانشگاه و عدم بهره مندی آنها از شبکه روابط حمایتی اساتید و متخصصان پس از اتمام دوره تحصیلی، تقاضا محور نبودن رشته های دانشگاهی و عدم آشنایی بازارکار با پتانسیل های فارغ التحصیلان دانشگاهی است که موجب گسست پیوند میان دانشگاه و بازار کار می شود. مشکل دیگر به تعریف محتواهای درسی به صورت نظری به ویژه در اکثر رشته های علوم اجتماعی و انسانی باز می گردد که موجب شده محتواهای آموزشی فاقد دوره های کارآموزی و تجربه کردن کار در میدان عمل باشد
This article focuses on the employment status after graduation (2012-2022) of the Faculty of Social Sciences of Allameh Tabatabai University. It identifies the most critical challenges they face in seeking a job. The research approach is combined and based on the survey method in the first stage, as well as open question coding and theme extraction with the thematic analysis method. In the first phase of the research, an online questionnaire was designed and presented to the statistical population of 2088 people, and 268 of them participated in the survey. Descriptive findings show 68.3% of the graduates, of which 35.1% had permanent government jobs, the lowest number, equal to 6.3%, were self-employed, and 31% were unemployed and looking for work. 47% of the respondents believed they faced many problems finding a job. The most significant problems identified included unfair selection in the labor market, lack of interaction between the university and the market and industry, substantive and functional ambiguity for employers, personal problems, and The instability of the labor market in the country.
Additionally, the findings indicate the disconnection of university graduates with the university and their lack of benefit from the support network of professors and specialists after graduation, the lack of demand-oriented academic courses, and the lack of familiarity with the labor market. After the students' graduation, the link between them and the university became lost. Another problem refers to defining the course contents in a theoretical way, especially in the majority of social sciences
1. حسینی-حامد (1399)، چالشهای اشتغال و کارآفرینی فارغ التحصیلان برق استان قزوین، پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه زنجان، دانشکده علوم انسانی. قابل دسترس در سامانه گنج ایرانداک: https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/0b435eb1d04972af9e9b48715a793c13/fulltext
2. سید نقوی و همکارانش(1398)، شناسایی علل ارتباط ضعیف دانشگاه با صنعت و ارائه راهکاری برای بهبود این رابطه، مجلس و راهبرد سال بیست و ششم پاییز ۱۳۹۸ شماره ۹۹ ، 35-61.
3. عنوان خبر: "چند درصد از بیکاران فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند؟"، ایسنا ، ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ ، کد خبر: 1402011506134.
4. مرکز آمار ایران(1403)،چكيده نتايج طرح آمارگيري نيروي کار، دفتر جمعیت، نیروی کار و اقتصاد خانوار. قابل دسترس در: https://amar.org.ir/statistical-information/statid/53993
5. نوذری-حمزه(1398)، راهکاری مؤثر برای رابطه دوسویه میان دانشگاه و صنعت و افزایش مهارت فارغ¬التحصیلان، مهارت آموزی دوره ۵ تابستان ۱۳۹۶ شماره ۴ (پیاپی ۲۰) 23-32.
6. یاراحمدی-صبا (1400) ، شناسایی و اولویت¬بندی چالش¬های بکارگیری فارغ¬التحصیلان دانشگاه¬های لرستان در صنایع استان (با دیدگاه صنعت گران و کارآفرینان)، پایان¬نامه مقطع کارشناسی¬ارشد، دانشگاه آیتاللهالعظمی بروجردی (ره)، دانشکده علوم انسانی. قابل دسترس در سامانه گنج ایرانداک: https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/9425af70b7ade48d25444797887fd99a/fulltext 7. جدیدترین آمار اشتغال فارغ¬التحصیلان دانشگاه¬ها (1401)، سایت ایران کنفرانس، قابل دسترس در: - https://www.iranconferences.ir/%D9%81%D9%86%D9%8A-%D8%8C%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%D9%8A/9-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%D9%8A/5560-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D9%84-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%BA-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%D9%87%D8%A7-(1401-11-16).html
8. Etzkowitz, Henry, (2002), "The rise of the entrepreneurial university," Science Policy Institute, pp.56-59.
9. Guyette, S. (1983). Community-Based Research: A Handbook for Native Americans. American Indian Manuals and Handbooks Series, No.1. Chapter 3. P: 47-48.
10. HELIER, R. & LEE, D., 2014: The Role of Work Experience in the Future Employability of Higher Education Graduates, Volume 68, Issue 3, Special Issue: Employer Engagement, July 2014, Pages 348-372.
11. HUMBURG, M., VAN DER VELDEN, R., & VERHAGEN, A., 2013: The Employability of Higher Education Graduates: The Employer's Perspective, European Commission.
12. JASINSKI, M., BOZYKOWSKI, M., CHLON-DOMINCZAK, A., ZAJAC, T. & ZOLTAK, M., 2017: Who gets a job after graduation? Factors affecting the early career chances of higher education graduates in Poland, Edukacja 2017, 4(143), 17–30, doi: 10.24131/3724.170402, ISSN: 0239-6858
13. Job Outlook. (2024). NACE (National Association of Colleges and Employers). Available at: https://www.naceweb.org/store/2023/job-outlook-2024/
14. KRAJA, Y. & BORIÇI, A., 2021: Enhancing employability skills valued by employers - Case of Albania, Academic Journal of Business, Administration, Law and Social Sciences, IIPCCL Publishing, Graz-Austria, Vol. 7 No. 3 November 2021, ISSN 2410-3918 Acces online at www.iipccl.org.
15. Miller, A.D. Batsaikhan, E. Gankhuyag, Z. and Ganbaatar, J. (2023). The Chinese Graduate Unemployment Crisis 2023. A Comprehensive Geo-Educational Study. Internatinal of scientific research and management. Vol. 11. No. 11. Doi: 10.18535/ijsrm/v11i11.sh05
16. Núñez, I. & Livanos, I. (2010). Higher education and unemployment in Europe: An analysis of the academic subject and national effects Article in Higher Education. University of Warwick institutional repository · April 2010 DOI: 10.1007/s10734-009-9260-7 · Source: OAI CITATIONS 158 READS 5,602 2 authors:
17. NUNLEY, J. M., A., ROMERO, P. N., & R. A. SEALS, Jr., 2016: College Major, Internship Experience, and Employment Opportunities: Estimates from a Résumé Audit." Labour Economics 38: 37–46.
18. OECD (2023), Education at a Glance 2023: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/e13bef63-
19. OECD. (2005), governance of innovation system: Vol 2: Case Studies in Innovation Policy, OECD publications.
20. Li H, Khattak SI and Shamim MA. (2024). Quality culture, university-industry collaboration, and perceived employability among vocational students in China: A Yanpei Huang perspective. Front. Psychol. 15:1439097. doi: 10.3389/fpsyg.2024.1439097 21. PINTO, L. H., & Ramalheira, D. C., 2017: Perceived Employability of Business Graduates: The Effect of Academic Performance and Extracurricular Activities, Journal of Vocational Behavior 99: 165–78.
22. RITCHIE, C.M, WATES, K. & EDGINGTON, K. (2014). Udergraduate student salary and job expectations: what they think is going to happen and is really going to happen! Retrieved at: http://www.conferencemgt.com/presseinforms/SEINFORMS%202012%20%20Proceedings/proc/p120501002.pdf
23. STEWART, A. (2021). The nature and prevalence of internships, Internships, Employability and the Search for Decent Work Experience, ILO 2021.
24. Tomlinson, M. (2012). Graduate Employability: A Review of Conceptual and Empirical Themes. Higher Education Policy. Vol. 25. doi =10.1057/hep.2011.26
25. WANG, C.K. & WONG, P-K., 2004: Entrepreneurial interest of university students in Singapore, Tec novation, Volume 24, Issue 2, February 2004, Pages 163-172.
26. World Economic Forum. (2018). The Future of Jobs Report 2018 Centre for the New Economy and Society”. Cologny/Geneva Switzerland.available at: https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf
27. Y, Kocoglu. & A, Flayols. (2012).” Young Graduates in Southern and Eastern Mediterranean Countries: Untapped. IEMed Mediterranean Yearbook available in: https://www.iemed.org/publication/young-graduates-in-mena-countries-untapped-potential-waiting-in-employment-queues/
28. ZELLWEGER, T., SIEGER, P. & HALTER, F., 2011: Zellweger et al. (2011), Journal of Business Venturing, Volume 26, Issue 5, September 2011, Pages 521-536.