ارائه الگوی ارتباطات سازمانی در بستر دورکاری
محورهای موضوعی :اکبر حسن¬پور 1 , سعید جعفری¬نیا 2 , الهام حیدری 3 , مجید محمدی پور پامساری 4
1 - دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران
2 - 0دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران
3 - هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
4 - دانشجوی دکتری مدیریت رفتاری دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
کلید واژه: واژه های كليدي: ارتباطات سازمانی, ارتباطات, دورکاری, تحلیل مضمون.,
چکیده مقاله :
طی سالهای اخیرظهورو افزایش علاقه مندی به دورکاری، ارتباطات سازمانی را به عرصۀ جدیدی وارد نموده است. لذا هدف این پژوهش ارائه الگوی ارتباطات سازمانی در بستر دورکاری می باشد. روش این پژوهش به صورت تحلیل مضمون به کار گرفته شده است. در ابتدا 90 اثرعلمی در پایگاه های معتبر علمی شناسایی و بعد از بررسی مطالب مرتبط با پژوهش نهایتاً 30 اثر مستقیماً برای تعیین کد های اولیه مورد استفاده قرار گرفت. برای سنجش روایی پژوهش از دو روش خودبازبینی محقق و قابلیت انتقال استفاده و برای پایایی از دو روش بازآزمون و بین دو کدگذار استفاده شد. بر اساس تحلیل های صورت گرفته مجموعه کاملی از مضامین نهایی شامل 32 کد اولیه، 21 مضمون پایه، 9 مضمون سازمان دهنده فراهم گردید. براین اساس عوامل موثر بر ارتباطات سازمانی شامل حالات درونی، مهارت های ارتباطی و هوش اجتماعی فرد به همراه میزان رسمیت و پیچیدگی سازمانی می باشد. درزمینه شیوه های ارتباطات سازمانی در بستر دورکاری روش های کار از خانه، ترکیبی و انتخابی به عنوان شیوه عملیاتی و ارتباطات باز و عمل متقابل به عنوان شیوه ارتباطی استخراج گردید. همچنین دو گروه الزامات فردی شامل جو ارتباطی منزل و مهارت های دور کاری و الزامات سازمانی شامل منابع انسانی، عوامل سیاسی و فنی مطرح شده است. پیامدهای آن نیز شامل رفتار شهروندی سازمانی، رفتارهای حمایتی کارکنان، هویت سازمانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان می باشد. همچنین پیاده سازی آن با دو گروه از مشکلات فرهنگی و زیر ساختی مواجه می باشد.
In the recent years, the emergence and increase of interest in remote working has brought organizational communication into a new field. Therefore, the purpose of this research is to provide a model of organizational communication in the context of remote work. The method of this research is thematic analysis. At first, 90 scientific works were identified in reliable scientific databases, and after reviewing the content related to the research, finally 30 works were directly used to determine the primary codes. To measure the validity of the research, two methods of researcher self-review and transferability were used, and for reliability, two methods of retesting and between two coders were used. Based on the analysis, a complete set of final themes including 32 primary codes, 21 basic themes, and 9 organizing themes was provided. Therefore, the factors affecting organizational communication include internal states, communication skills and social intelligence of the individual along with the level of formality and organizational complexity. In the field of organizational communication methods in the context of remote working, working from home, hybrid work and selective methods were extracted as operational methods, and open communication and interaction were extracted as communication methods. Also, two groups of individual requirements including home communication atmosphere and remote work skills and organizational requirements including human resources, political and technical factors have been proposed. Its consequences include organizational citizenship behavior, employee support behaviors, organizational identity, organizational commitment, and employee job satisfaction. Also, its implementation faces two groups of cultural and infrastructural problems.
منابع
- اسلامی ،حسین وعطایی،محمد(1400).ارائه الگوی ارتباطات سازمانی با رویکرد اخلاقی. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری. سال پنجم، شماره 83،زمستان 1400 ،ص 903-874.
- اشرفی،وحید(1399). بررسي تاثیر هوش اجتماعي بر ارتباطات اثربخش سازماني(مورد مطالعه: كاركنان روابط عمومي شركت مخابرات ايران در شهر تهران(.پایان نامه ارشد.گروه علوم ارتباطات.دانشکده علوم انسانی.دانشگاه آزاد اسلامی.
- الماسی فرد،محمدرسول(1393). الگوي مدیریت منابع انسانی براي دورکاري. رساله دکتري رشته مدیریت بازرگانی گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی. دانشکده مدیریت و حسابداري. دانشگاه علامه طباطبایی.
- الوانی،سیدمهدی و زاهدی ، شمس السادات (1394).کتاب مباحث ویژه مدیریت دولتی : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
- ایران نژادپاریزی، مهدی(1393).کتاب مدیریت رفتار سازمانی در عصر جهانی: نشریه مدیران.
- پاکدامن ساران ، حمیده (1398).آینده پژوهی و بررسی تحولات رشته مدیریت آموزشی.پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی . دانشگاه شهید بهشتی.
- داوری علی ، مهدی صانعی(1399).دیده بان کسب و کار . دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران.
- جعفری،مژگان(1393) بررسی موانع اجرای استراتژی در گروه سپاهان اصفهان بر اساس مدل جان کاتر. دانشکده مدیریت، اقتصاد وحسابداری.دانشگاه پیام نور.
- حسن پور اکبر،وکیلی یوسف،نوروزی،حسین وخمویی فرشید(1399). شناسایی ابعادومؤلفه های برندسازی شخصی کارمند با روش آمیخته(مطالعه موردی: صنعت بیمه ایران)
- حسینه فراهان، میثم(1397) بررسی تاثیر ارتباطات سازمانی بر تعهد سازمانی مطالعه موردی: سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور- ستاد سازمان. پایان نامه ارشد .دانشكده علوم انسانی.دانشگاه علم و فرهنگ.
- رضاعلی ، منیر(1397) بررسي رابطه فرهنگ سازماني با اثربخشي ارتباطات درون سازماني در شرکت ایران خودرو ( مطالعه موردي : تولید ، پشتیباني ، ستاد (. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه علوم ارتباطات اجتماعي. دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه.دانشگاه آزاد اسلامی.
- رضائیان، علی (1390) . کتاب مبانی سازمان و مدیریت : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
- ساکی ،مانا(1399). بررسی تاثیرات احتمالی دورکاری ناشی از کووید- ۱۹ بر بهزیستی روان شناختی دورکاران.پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشکده مدیریت و اقتصاد.دانشگاه صنعتی شریف.
- سلیمانی ، فرشته (1392). بررسی الزامات پیاده سازی طرح دورکاری در سازمان تامین اجتماعی و پذیرش آن از سوی کارکنان.پایان نامه ارشد. دانشکده مدیریت و حسابداری.دانشگاه پیام نور.
- صفرزاده،حسین(1384). طراحی و تبیین الگوی ارتباطات سازمانی در فرآیند کارآفرینی سازمانی با تاکید برشرکت های پخش سراسری در ایران.رساله دکتری.دانشکده مدیریت .دانشگاه تهران.
- عباسی،یاشا(1392). ارزیابی استراتژیک عوامل مرتبط بر استقرار نظام دورکاری در استانداری البرز.پایان نامه ارشد.گروه مدیرت، اقتصادو حسابداری،دانشکده علوم انسانی.دانشگاه پیام نور.
- عابدی جعفری،حسن،تسلیمی،محمد سعید، فقیهی ابوالحسن وشیخ زاده،محمد(1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارامد برای تبیین الگوه های موجود در داده های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی سال پنجم.شماره دوم.
- غضنفری،احمدو مزروعی ، حسین (1394). بررسی عوامل مؤثر بر اثربخشی ارتباطات سازمانی در یک سازمان دولتی.
- فرهنگی، علی اکبر، (1380) مدیریت دولتی و فرهنگ اجتماعی. مجله دانش مدیت. شماره 55.
- فرهنگی،علی اکبر(1397). کتاب ارتباطات انسانی :موسسه خدمات فرهنگی رسا.
- فیض،داود واحمدی الوار،زهرا(1400). ایجاد فرهنگ عاطفی مثبت: اثر ارتباطات داخلی بر رفتار شهروندی مشتری با تأکید بر نقش رفتار شهروندی سازمانی. نشریه مديريت فرهنگ سازماني .دوره 19 ،شماره1 ،بهار 1400صفحات 152-123 (پژوهشي).
- محسنیان راد، مهدی(1391).کتاب ارتباطات انسانی: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)مدیریت فرهنگ سازمانی .دوره 13 ،شماره 2 ، صفحات 599 ـ 581.
- مزروعی ، حسین ، بازرگانی،احمد،غضنفری،احمد و فرهی بوزجانی ،برزو(1389).ارائه الگوی ارتباطات سازمانی برای یک سازمان نظامی.فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین. سال دوم . شماره 1. صص51-66.
- معاونت پژوهش هاي اجتماعی ـ فرهنگی(1399) ، انطباق آیین نامه دورکاری کارکنان با شرایط بحران کرونا، مرکزپژوهش های مجلس شورای اسلامی .
- مقدس، سکینه (1392). عوامل موثردرتمايل کارکنان بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران به دورکاری.پایان نامه ارشد. گروه مدیریت .دانشکده علوم انسانی .دانشگاه پیام نور.
- مقدم شاد،فاطمه(1388). بررسی موانع ارتباطات سازمانی از دیدگاه مدیران و کارکنان در حوزه ستادي وزارت علوم ، تحقیقات و فنآوري.پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه علامه طباطبائی.
- ناظری ، مسعود (1398) . طراحی الگوی مدیریت قلدری محل کار در صنعت بانکداری.رساله دکتری .دانشکده مدیریت . دانشگاه خوارزمی .
- نظافتی،نوید وعالمی نیسی سمیه(1400). بررسی رابطه دورکاري با فرایند مدیریت دانش در زمان همه گیري ویروس کووید19.نشریه مدیریت دانش سازمانی.پاییز 1400 ،سال چهارم، شماره 14 :صص: 62-2.
- نظری،رسول(1391). اثرات مهارت های ارتباطی وارتباطات بین فردی بر اثر بخشی سازمانی مدیران ورزشی ایران و ارائه الگو.رساله دکتری. دانشکده تربیت بدنی و مدیریت ورزشی.دانشگاه آزاد اسلامی.
- هدایتی لموکی ،سعید،خلوتی،ملیحه،جعفریان، هانیه وبابایی،معصومه(1396). شناخت الگوی ارتباطات اثربخش در کارکنان بیمارستان 15 خرداد تهران.بهداشت کارو ارتقاسلامت.سال دوم .شماره3.
- یزدانی زیارت،محمد(1396). ارایه مدل سلسله مراتبی دستیابی به ارتباطات سازمانی اثربخش بر اساس شایستگی های ارتباطی درونفردی و بین فردی.رساله دکتری مدیریت رفتاری. دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری. دانشگاه سمنان.
- April Yue, Cen, Rita Men, Linjuan and Ann Ferguson, Mary (2020), Examining the Effects of Internal Communication and Emotional Culture on Employees’ Organizational Identification, International Journal of Business Communication 1–27
- Aziz, Azelin, Khairie Ahmad Mohd, Maartandan Suppiah, S&Corresponding author (2021), Remote work: new normal communication challenges, The european proceeding of social and behavioral scinces EPSBS
- Boell, Sebastian K, Cecez-Kecmanovic, Dubravka & Campbell John (2016), New Technology, Work and Employment
- Cetin, Munevver& Erdilek Karabay, Melisa, Naci Efe, Mehmet (2012), The Effects of Leadership Styles and the Communication Competency of bank manager on The employee s job satisfaction: The Case of Turkish Banks, International Strategic Management Conference , Procedia - Social and Behavioral Sciences 58 (2012) 227 – 235.
- Gan, Isabel, Sun, Rui (2021), Digital Divide and Digital Barriers in Distance Education during COVID-19, Proceedings of the 54th Hawaii International Conference on System Sciences
- Conrad Charles& Sollitto Michel (2017), History of Organizational Communication
- Davis, Keith (1969)"grapevine communication among lover and Middle management", personal jornal ,48, No.4
- Edelmann Noella, Schoßböck, Judith& Albrecht, Valerie (2021), Remote Work in Public Sector Organisations: Employees’ Experiences in a Pandemic Context, DG. O’ 21, June 09–11, 2021, Omaha, NE, USA
- Huges, helen and mattew, davis (2021), starting your career during a panademic: the experience of remote and hybrid working.
- Jamsen, Rasa, Sivunen, Anu, Blomqvist, Kirsimarja, (2022), Employees’ perceptions of relational communication in full-time remote work in the public sector, Computers in Human Behavior.
- Klauss, Rudi and Bernard m. bass (1982), Interpersonal communication in organization, New York: Academic press
- 12-Kowalski, Grzegorz and Slebarska, Katarzyna, (2022) Remote Working and Work Effectiveness: A Leader Perspective, international jurnal of Enviormental research and public health.
- Neill, Marlene S, Rita Men Linjuan, April Yue Cen, How communication climate and organizational identification impact change, International Journal Vol. 25 No. 2, 2020 pp. 281-298 © Emerald Publishing Limited
- Nurse, Jason R.C, Williams Nikki, Collins Emily, Panteli Niki, Blythe, John, & Ben Koppelman (2021), Remote Working Pre- and Post-COVID-19: An Analysis of New Threats and 18-Risks to Security and Privacy, https://link.springer.com
- Marchalina, Leonis (2017), The Effect of Internal Communication on Employees’ Commitment to Change in Malaysian Large Companies, Business Management and Strategy.
- Miller Claire Cain & Rampell Catherine, Yahoo Orders Home Workers Back to the Office, Published: February 25, 2013. https://www.nytimes.com
- Payal Mehra, and Catherine Nickerson (2019), Organizational communication and job satisfaction: what role do generational differences play? International Journal of Organizational Analysis
- Raina, reeta (2010), the Indian journal of industrial relaitions,vol.46.no.cotober 2010
- Raport Future Institute Business. (2020). Praca zdalna – rewolucja, która się przyjęła, teraz czas na zmiany. Warszawa.
- Riedl, Christoph and Woolley, Anita Williams, (2020), Successful Remote Teams Communicate in Bursts, harvard business review.
- Robbins, Stephen P, Judge, imothy A (2009), Organizational Behavior
- Robinson, Bryan (2022), Remote Work Is Here to Stay and Will Increase into 2023, Experts Say, forbes
- Shockley, Kristen M1, Allen, Tammy D, Dodd, Hope& Waiwood, Aashna M (2021), Remote Worker Communication During COVID-19: The Role of Quantity, Quality, and Supervisor Expectation-Setting, Journal of Applied Psychology,2021, Vol. 106, No. 10, 1466–1482
- Smoląg, Klaudia, Ślusarczyk Oliwia, (2021), communication technology and internal communication in an organization during the covid-19 panademic, business informatics informatyka ekonomiczna.
- Thelen, Patrick D. & Rita Men Linjuan (2020), Commentary: The Role of Internal Communication in Fostering Employee Advocacy: An Exploratory Study, International Journal of Business Communication 1–14.
- Viererbl, Benno, Denner Nora and Thomas Koch, (2022), “You don’t meet anybody when walking from the living room to the kitchen”: informal communication during remote work, Informal communication during remote work.
- Wang, Bin, Liu, Yukun, Qian, Jing, &. Parker, Sharon K, Achieving effective remote working during the COVID-19 pandemic: A work design perspective, (2020), international association of applied psychology.
- Yahaya, Muhammad, Ali Al-khawlani, Mohammed Abdullah, Suleiman, Mohammed Sani, Zakari Usman, Usman Musa (2018), Organizational Structure AndAn Effective Communication: The Moderating Effect of Transformational Leadership.
- Yang, Longqi, Holtz, David, Jaffe, Sonia and others, (2021), The effects of remote work on collaboration among information workers, Nature Human Behaviour.
- Yildirim, Osman (2014), The Impact of Organizational Communication on Organizational Citizenship Behavior: Research Findings ,10th International Strategic Management Conference, Procedia - Social and Behavioral Sciences 150 (2014) 1095 – 1100.
- Zito, Margherita, Ingusci, Emanuela, Cortese, Claudio G, Giancaspro, Maria Luisa, Manuti Amelia, Molino, Monica, Signore, Fulvio & Russo, Vincenzo (2021), Does the End Justify the Means? The Role of Organizational Communication among Work-from-Home Employees during the COVID-19 pandemic, International Journal of Environmental Research and Public Health.